Avatar billede oster Nybegynder
07. august 2004 - 16:34 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Digital video

Hej alle

Jeg er ved at købe et Canon MVX 10i dv-kamera og jeg har følgende spørgsmål:

1) Hvorledes overfører jeg video fra kamera til pc? Jeg har USB 2.0 men ikke firewire.
2) Skal jeg have firewire og i givet fald kan jeg "bare" købe et indstikskort - igen - hvad bør jeg købe (indstikskort og software)?
3) Forringer det kvaliteten at køre det over på computeren?
4) Når jeg så endelig fået filmen over kan jeg lave en DVD med min DVD-brænder og gemme mine film på den måde (hvad format ligger kameraet filmene i)?
5) Vil DVD filen være i en forringet kvalitet?

Jeg ser frem til at høre fra jer super eksperter....:o)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2004 - 16:46 #1
1) + 2) Så skal du købe dig et firewire kort (178 kr) : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44072

3) Nej, digitale media forringes ikke i kvalitet.
4) Når du grabber fra kameraet er det softwaren på PC'en der afgører hvilket format det bliver gemt i. Oftest er det dog DV-AVI, men der findes også programmer til at lagre direkte til MPEG2, osv.
5) Nej, og dog.... Det kommer an på hvilken bitrate du gemmer videoerne på DVD'en med. Gemmer du med en høj bitrate så kan du ikke ha' lang tids video på skiven, og vice versa.

Håber det afklarede problemstillingen lidt :-)
Avatar billede oster Nybegynder
07. august 2004 - 16:52 #2
super svar... - så softwaren afgører hvilke format jeg grabber i, og så kan jeg vælge et format som jeg derefter kan konvertere/brænde i dvd format? Hvilken software er anbefalelsesværdig at redigere/grabbe med? Kan man få software som kan brænde/konvertere DV-AVI til DVD?
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
07. august 2004 - 17:04 #3
1. Du kan fint bruge USB2
2. Firewire kan også bruges (det bruger jeg selv) du skal så i givet fald sætte et kort i din pc.
3. Nej, da det er data der overføres, sker der ingen forringelse.
4. Ja du kan sagtes ligge dine film ned på DVD (endda med menuer) formatet hedder mpeg2
5. Det kommer lidt an på hvor lang din film er, men er den under 1 time vil der ikke være noget kvalitetstab.

HenningA, som er én af de dygtige eksperter har en god hjemmeside som beskriver det meste om videoredigering. http://www.abmedia.dk/video/index.htm
Avatar billede oster Nybegynder
07. august 2004 - 17:07 #4
Super duper - tak for jeres hurtige og fyldige svar - jeg har delt pointene lidt mellem jer og sonysoccer får lige lidt mere for det glimrende link.

Tusind tak for hjælpen og fortsat god sommerdag...:o)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2004 - 17:08 #5
>> sonysoccer:

Det kræver at kameraet understøtter USB2 til video-overførsel, de fleste DV-kameraer jeg har set på understøtter Firewire til Video, og USB(2) til at overføre billeder fra kamera til pc.
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2004 - 17:09 #6
Takker for point :-)
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
07. august 2004 - 17:09 #7
Hvilket software du skal bruge afhænger lidt af på hvor "hård" du er til at arbejde med redigering, samt hvor meget tid du vil bruge på det.

Hvis du har Windows XP, så har du også MovieMaker, det kan fint bruges til mindre redigeringsopgaver. Pinnacle har Studio 9, som jeg synes er utroligt let at have med at gøre og det kan det meste af hvad en begynder har brug for. Hvis det skal være lidt mere avanceret, så er der Adobe Premiere, men det kræver en del tid at sætte sig ind i, men det er super godt!

Der findes et hav af andre programmer, men ovenstående er dem jeg kender bedst.
Avatar billede sonysoccer Nybegynder
07. august 2004 - 17:14 #8
Der må jeg give corholio ret, det kamera som du er ved at købe (ser ellers lækkert ud) ser ikke ud til at understøtte USB2 til overførset af video, så du er nødsaget til at investere i et Firewirekort.

Tak for point!