Avatar billede car0e Nybegynder
06. august 2004 - 17:47 Der er 16 kommentarer

Udgangs spændinger!

Hey eksperter :P

Sidder i øjebliket og fedter med noget elektronik, som skal bruges til at styre nogle udgange på Coolermasters svar på en blæser regulerings modul (Aerogate II).. Skal ha lavet en lille stump elektronik, som sørger for at jeg på udgangen har 0V, hvis spændingen på indgangen er under 7,2V, og ligeledes omvendt, hvis spændingen er over 7,2V (til 12V) så skal udgangen af "den lille stump elektronik" være 5V..

Udgangen skal bruges til at aktivere et relæ, hvor der på dens udgang skal være en blæser..

Håber i har et godt forslag!! Evt. et diagram kunne være fedt..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2004 - 20:45 #1
... med på en lytter...
Avatar billede car0e Nybegynder
06. august 2004 - 22:02 #2
Helt ok :)
Men kan få en løsning på arbejde i næste uge, bare sjove selv at finde ud af det :)
Så kan jeg sende et diagram til dig, hvis du interresset..

Men er stadig MEGET interreseret i et godt bud..
Avatar billede scb Praktikant
08. august 2004 - 09:21 #3
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Switching/coldsw.htm
Du erstatter termistoren med en alm modstand på 15 Kohm.
Toppen af modstanden skal så ikke tilkobles 12 volt, som den er på diagrammet, men tilkobles dine 7,2 volt.
På trimmeren kan du stille den præcise spænding (7,2 volt) hvor relæet skal trækker.
-SCB
Avatar billede car0e Nybegynder
08. august 2004 - 22:37 #4
SCB -> Kan du ikke prøve at forklare mig hvordan det virker på komponent niveau??
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2004 - 08:11 #5
Hvorfor ikke bare bruge en PNP transistor med en ca 6.6v zenerdiode forspændt i spærrre retningen mellem emitter og stel ? (det burde resusltere i at der skal ligge 6.6v+0,7v basis/emitter og at basis først åbner når spændingen kommer over 7.3V (mellem colletor og 12v forsyning indsættes et 5v relæ (husk nu dioden over relæet til at tage peak spændingen som genereres når relæet kobles ud), skal det være præcis 7.2v ville jeg lave det med OPAMP og på + indgangen ligge en reference spænding på 7.2, så vil det virke præcis som det du søger (en komporator)
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2004 - 08:13 #6
hov så ikke linket, men det beskriver det samme som den anden løsning jeg foreslog, men hvis den første kan bruges er det nu nemmere med blot 2 komponenter. (kan ikke huske om der findes en ca 6.6v zenerdiode, men ellers kan den laves)
Avatar billede car0e Nybegynder
10. august 2004 - 18:11 #7
#2 løsning du nævner screem_brille, samt SCB, har jeg selv siddet og fedtet lidt med.. Og den virker skam fint nok.. Dog syntes jeg at den virker for stor, fysisk.. Så kunne da meget gerne være interresset i et diagram på den første du nævner, kan du ikke hurtigt bixe et sammen, tag et sreen shot og uploade det på www.upit.dk .. Syntes ik jeg kan følge din forklaring helt til døren (#1)!

På forhåndt tak  :)
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2004 - 18:22 #8
jo det kan jeg godt, men det bliver først i løbet af i nat, håber det er ok ;)
Avatar billede car0e Nybegynder
10. august 2004 - 18:30 #9
Det er bare finno mester :)
Avatar billede scb Praktikant
10. august 2004 - 19:19 #10
screem_brille> Din 2 komponent opstilling vil ikke kunne virke.
Det skal være en NPN transistor og der skal en strømbegrænsende modstand i basis.
Det vil være umuligt at ramme 7,2 volt præcis.
Til og frakobling vil blive ved 2 forskellige spændinger, da relæet ikke kræver ret meget strøm, når først det er trukket.
I øvrigt ved vi ikke hvor meget de 7,2 volt må belastes.
-SCB
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2004 - 20:54 #11
du har selvfølgelig ret, det skal være en NPN transitor, men jeg går ud fra at signalet det skal bruges til at styre den med enten er høj eller lav, og derfor vil det ikke være et problem.

Den zenerdioede som skal være på ca 7.2 skal blot kunne tåle den strøm som relæet bruger når det er trukket (+ overhead til "startstrømmen")

Og til sidst jo det vil virke, har brugt den opstilling flere gange ;)
Avatar billede scb Praktikant
10. august 2004 - 21:03 #12
Du skal altid have en strømbegrænsende modstand i basis, når zener spændingen er nået, og spændingen fra basis til emitter er 0,6 - 0,7 volt vil der hvis spændingen stiger kunne løbe rigtigt meget strøm, med afbrændt transistor som resultat.
I øvrigt skriver car0e at spændingen vil kunne være helt op til 12 volt.
Jeg er ikke i tvivl om at din opstilling vil kunne trække relæet, men det vil ikke være præcis ved 7,2 volt.
-SCB
Avatar billede screem_brille Novice
10. august 2004 - 21:14 #13
hmm det har du ret i, havde helt overset det at spænding kan variere mellem 0-12v, det rigtige må være en comp. til den opgave, er vi enige i det ;)
Avatar billede scb Praktikant
10. august 2004 - 21:27 #14
Ja, specielt da det skal være ved en præcis spænding, og det ikke fremgår hvor hårdt de 7,2 volt må belastes.
En Opamp vil belaste under 1 mA.
-SCB
Avatar billede car0e Nybegynder
11. august 2004 - 07:35 #15
Tak for de gode svar.. De kan sku bruges til noget :)

Har os valgt at bruge comp.'en til opgaven.. De 7,2 volt udgange som jeg bruger, er beregnet til en blæser, så der er nok af strøm at trække af..

screem_brille gi et svar, så fordeler jeg pointen mellem jer, det er vist rimelig :)
Ellers løber SCB med det hele ;)
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 01:19 #16