Avatar billede cosmiz Nybegynder
06. august 2004 - 15:31 Der er 14 kommentarer

For varm cpu.

Hej jeg har lige bygget min egen copmuter. Det er en intel p4 3.2Ghz med et soltek bundkort. Men har det problem at min cpu ligger på 56 til 62 grader og der står i manualen til cpuen at før at Hyper-Threading virker optimalt skal cpuen ligge på 28 grader eller der under.. Men kan man gøre et eller andet for at få tempraturen til at falde.. ?
Avatar billede codemanager Nybegynder
06. august 2004 - 15:33 #1
har du husket og bruge kølepasta
Avatar billede codemanager Nybegynder
06. august 2004 - 15:33 #2
skal lig siges at min ligger på 38 grader og det er en 3 ghz med ht og det virker fint
Avatar billede cosmiz Nybegynder
06. august 2004 - 15:34 #3
Ja det sidder som standart på køleren.
Avatar billede codemanager Nybegynder
06. august 2004 - 15:35 #4
okay har du prøvet og tag en side af og se hvad der sker
Avatar billede cosmiz Nybegynder
06. august 2004 - 15:35 #5
Okay forstår det ikk for, har to kabinet kølere der blædser lige ind i cpu køleren.
Avatar billede cosmiz Nybegynder
06. august 2004 - 15:36 #6
Ja det har jeg prøvet.
Avatar billede codemanager Nybegynder
06. august 2004 - 15:36 #7
det lyder også lidt mærkeligt
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2004 - 15:37 #8
sidder blæseren på cpu køleren ? hvilket den skal

og er køleren lavet til din cpu
Avatar billede cosmiz Nybegynder
06. august 2004 - 15:38 #9
Ja self gør den det. Og køleren følher jo med til cpuen.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
06. august 2004 - 15:52 #10
Det kan være et problem med de 2 kølere der blæser ind i CPU køleren...

Hvad vej blæser Blæseren på CPU'en?
Hvad vej blæser de 2 andre?
Den optimale udnyttelse af de 2 blasere ville være at den ene sad på badsiden helt i toppen og blæste varm luft ud, og den anden i bunden af fronten for at hive kold luft ind..

Vær dog opmærksom på at ved disse sommer-temperaturer kan CPU'erne godt blive lidt ekstra varme....

Det kan også være en ide, at måte temp'en direkte på CPU'en, da de følere der er på bundkort/i CPU godt kan være lidt forkert på den (op til ca. 10 grader).
Avatar billede cosmiz Nybegynder
06. august 2004 - 16:15 #11
Har 3 kabinet køler der blæser ud og 2 der blæser ind. Blæseren på cpuen blæser ind ad.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
06. august 2004 - 16:22 #12
De 2 der "peger på CPU'en... hvad vej blæser de?
Avatar billede knx Nybegynder
06. august 2004 - 18:24 #13
Jeg tror snarere det er et pasta-problem.

Eventuelt forkert indstillede blæsere giver ikke så høj en temp.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe noget GODT kølepasta (Arctic Silver eller lignende) og putte det på istedet. Det gamle pasta kan du tøre af med enten vatpinde eller køkkenrulle med lidt acetone på.

Alternativt kan det være proben på bundkortet der ikke er kallibreret ordentligt. Tjek på Solteks forum om der er nogle posts angående dette.

Jeg kan desværre ikke tjekke det for dig, da du ikke har angivet modellen...

Husk at der skal et meget tyndt lag på. Bare lige nok til at udjævne eventuelle "huller" i kølerprofilen, og dermed skabe kontakt mellem CPUen og profilen over det hele.
Avatar billede tubber Juniormester
06. august 2004 - 18:52 #14
Ved du om det er en Prescott eller en Northwood CPU ?

Er det en prescott skal der meget god køling til at få den der ned, de bliver nemlig temmeligt varme