Avatar billede sda Nybegynder
05. august 2004 - 19:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Switch til deling af internet-forbindelse uden router?

Hej.
Jeg har TDC ADSL, med PPPoE. Kørt uden problemer med en PC, men ville gerne have flere PC'ere på internettet samtidig. Derfor netop købt en switch (men ikke router) og trukket netværkskabler. De enkelte PC'ere kører XP og de kan sagtens logge på internettet hver især, men ikke samtidig.

Hvad gør jeg?

Kan det slet ikke lade sig gøre med en switch? Skulle jeg have købt en router istedet? Jeg har ikke behoc for at PC'erne er på netværk med hinanden, blot behov for at dele min internetforbindelse.

/Søren
Avatar billede kajak Nybegynder
05. august 2004 - 20:06 #1
Når du kører PPPoE kræver din internet forbindelse godkendelse ved TDC's radius servere, altså at de kræver brugernavn og password. så du har jo faktisk kun adgang til at have en på af gangen. hvis du i stedet for switchen havde købt en router, ville det have været den og ikke din computere der gjorde dette opkald. så det er altså ikke lige umiddelbart muligt.

Men hvis du har Telefon ved TDC, kan du uden beregning få konverteret din linie til DHCP og så kan du bruge din switch til at få flere computere på af gangen.
Der er som standart 2 dynamiske IPadresser med til et DHCP abonnement, men hvis du skal have flere på, kan du tilkøbe flere for 10 kroner om måneden for 2.
Avatar billede sda Nybegynder
05. august 2004 - 20:17 #2
Tak for det hurtige svar!

Jeg har fastnet ved TDC, så når jeg får konverteret min linie til DHCP, hvordan skal netværksforbindelserne på PC'erne så sættes op? Er der noget specielt? Skal jeg blot benytte XP's netværksguide?
Avatar billede zenorph Nybegynder
05. august 2004 - 20:17 #3
Hmm, det er jeg nu ikke helt enig med dig i kajak - så vidt jeg er orienteret er selve internet linien jo ligeglad med, hvor mange brugere der sidder på hans linie - eller tager jeg helt fejl?

I mine øre lyder det bare som om, at du skal have fat i en router, da switchen ikke kan tildele mere end én IP-adresse pr. maskine og derfor skal du have en router :-)

Dvs. grunden til du kun kan logge på med én, er fordi switchen ikke har nogen funktion til at give de andre maskiner på netværket et navn og derved gå på nettet.

<\\zenorph
Avatar billede kajak Nybegynder
05. august 2004 - 20:18 #4
nej, luk XPs netværks guide ned. den har du ikke brug for. så lang tid dine lan forbindelser er aktive, så virker det!
Avatar billede zenorph Nybegynder
05. august 2004 - 20:21 #5
Ja, LAN siden vil jo virke - switchen sørger jo kun for, at du er på LAN mellem dine egne computere, men WAN delen vil kun være på én af PC'erne.
Avatar billede kajak Nybegynder
05. august 2004 - 20:24 #6
ja, han skal have fat i en router hvis han vil benytte hans PPPoE forbindelse... men DHCP'en er lettere at have med at gøre. det er som at sidde på et stort netværk!

Men nu har han jo købt switchen, og hans teleselskab kan ordne det for ham, hvorfor skal han så investere i en Router?

Nej, switchen har ikke mulighed for at ringe op... lige som win2k og win98 (og mac ældre end OS10) ikke har. da den "dialer" indbygget. og skal bruge WinPoet, der er et gammelt program, der laver masser af fejl!
Avatar billede kajak Nybegynder
05. august 2004 - 20:29 #7
"Dvs. grunden til du kun kan logge på med én, er fordi switchen ikke har nogen funktion til at give de andre maskiner på netværket et navn og derved gå på nettet."

Det har du ikke helt ret i. grunden til en switch ikke kan få flere på er, at der ikke er indbygget DHCP-server... og grunden til den ikke kan bruges på PPPoE er som før skrevet, at der ikke er den opkaldsfunktion til at kalde op med brugernavn og adgangskode...

MvH
Kajak
Kunderådgiver TDC