Avatar billede straszek Praktikant
05. august 2004 - 16:15 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken kabeltype?

Hejsa

der hvor jeg arbejder skal vi har lavet nogle flere netværksstik. Det er et hus i flere etager, så jeg tænket at jeg istedet for at betale elektrikkeren for at trække kablerne, så kunne jeg selv gøre det, også bare overlade til ham at montere kanlet i krydsfelt og vægudtræk.

Så spørgsmålet er hvilken slags kabel skal jeg bruge? det skal virker med både 10/100/1000. Skal det være en bestemt slags når det er til fastmontering i modsætning til kabler mellem udtag og pc'er?

Søren
Avatar billede and_ Nybegynder
05. august 2004 - 17:13 #1
Du kan evt. finde noget her:
http://www.hd.dk/kabler/netkabel.html

Det behøves ikke decideret at være specielt patchkabel, men jeg vil dog anbefale dig at købe det som skærmet (stp = shielded twisted pair)...

Du kan risikere at støj fra fx. normale el-ledninger påvirker netkablet. Derfor et skærmet kabel.

Det vil nok være en ide at ringe lidt rundt, da jeg kan forstå at du måske skal bruge et par kilometer kabel. Dog skal du huske at du ikke kan trække et netkabel mere 100 meter, da signalet ellers bliver for svagt/støjet. Dette kan dog løses med repeater-stationer undervejs.

Prøv at ringe til louis Poulsen og høre hvad de kan give af tilbud.

Hvis du allerede er igang med at lægge kablet, kan du såvidt også ligeså godt montere det i dåserne selv...

Du kan søge lidt information omkring de forskellige stikdåser osv. på www.lk.dk
Avatar billede wannadoo Nybegynder
05. august 2004 - 17:16 #2
Først vil jeg høre, om du er interesseret i at der både skal være telefon- og dataudtag i lokalerne?
Hvis du er interesseret i, at det skal være 1000MBit forbindelse, skal du have fat i det kabel der hedder "Kategori 6" (100Mbit = Kat. 5E). Men hvad er ideen i at køre 1000MBit? Fremtid?

Med hensyn til kabeltype, er det "faktisk" det samme kabel du bruger, mellem udtagene, og fra udtag til pc'en (normalt UTP).
Avatar billede benneharli Juniormester
05. august 2004 - 21:28 #3
---> and

Ja klart klart det ville være en god ide med skærmet kabel, men husk lige at det skal forbindes til stel i den ene ende og KUN i den ene ende. Ellers virker det som antenne.
Avatar billede benneharli Juniormester
05. august 2004 - 21:29 #4
---> wannadoo

Hjemme hos mig selv har jeg kun et kabel ud til hvert udtag. Jeg bruger her de 2 blå i midten til telefon. Det er det man normalt bruger dem til i store installationer
Avatar billede benneharli Juniormester
05. august 2004 - 21:34 #5
UTP kablet på hd.dk ser fint ud.
Avatar billede wannadoo Nybegynder
05. august 2004 - 21:38 #6
benneharli:
Hvad mener du med, at du kun bruger et kabel, ved hvert udtag?
Avatar billede benneharli Juniormester
06. august 2004 - 17:21 #7
Ja okay sorry... Det er det når man tænker mens man skriver. ;-)

Har kun 1 stk 4 pars kabel (8 ledere) ud til hvert sted hvor jeg har et netværksstik. Over hvert netværksstik har jeg så et tlf udtag. Jeg bruger altså kun et kabel der både er til netværk og telefon.

Ude ved routeren splitter jeg så kablet igen.
Avatar billede wannadoo Nybegynder
06. august 2004 - 18:44 #8
Til et datastik, skal der så ikke benyttes 8 ledere?
Avatar billede benneharli Juniormester
07. august 2004 - 09:15 #9
Jo da... Men de to midterste (blå/blå-hvid) og de to til højre (brun/brun-hvid) bliver ikke brugt til noget.

Kun det orange og det grønne par.

I high-speed netværk bruges de brune til noget sync mener jeg, men de blå er der kun til tlf.
Avatar billede benneharli Juniormester
07. august 2004 - 09:16 #10
--> straszek

Kan du bruge noget af det???
Avatar billede straszek Praktikant
09. august 2004 - 14:28 #11
Ja - det lyder spændende, jeg tror jeg med det samme installere kat. 6 kabel, så det evt. kan bruges til ip-telefoni, og det skal være skærmet.

Er der nogen der keder et godt sted at købe kat 6. skærmet kabel, jeg kunne ikke rigtigt på http://www.hd.dk/kabler/netkabel.html se om det var skærmet eller ej ?!
Avatar billede benneharli Juniormester
09. august 2004 - 18:04 #12
UTP = ikke skaermet (shielded)
STP = skaermet (unshielded)
Avatar billede benneharli Juniormester
09. august 2004 - 18:05 #13
Omvendt selfolgelıg
STP = skaermet (Shielded)
UTP = ikke skaermet (Unshielded)
Avatar billede and_ Nybegynder
25. august 2004 - 17:01 #14
Skal vi lukke det her?
Avatar billede straszek Praktikant
31. august 2004 - 13:50 #15
Det kræver jo at nogen smider et svar.....
Avatar billede and_ Nybegynder
31. august 2004 - 13:52 #16
svar