Avatar billede nielst Nybegynder
04. august 2004 - 21:00 Der er 8 kommentarer

Server med lille strømforbrug

Hej

Jeg skulle gerne have en lille "server" stående som kan køre noget ftp og derudover have en del musik + fil-backups liggende, som der så kan være adgang til over et netværk.

Kravener er så, at der kan være en rimelig harddisk(min. 100gb) og at den derudover kan køre min. win98(evt. linux). Den skal styres med remote desktop og er dermed uden egen skærm.

Da den skal køre hele døgnet vil jeg meget gerne høre et par bud på, hvad sådan en pc skal bestå af for at bruge mindst muligt strøm. Her tænker jeg processer, motherboard, størrelse på strømforsyning etc. Samtidig skulle den gerne kunne fås rimeligt billigt, fx. brugt.

Jeg har kigget på Amitech's home center, men det er jo lidt dyrt og ikke så fleksibelt, så jeg vil heller finde på noget selv.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2004 - 21:03 #1
Jeg vil bare lige sige at du skal være opmærksom på at motherboardet kan starte op uden skærm, har haft et gammelt Asus som ikke ville :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. august 2004 - 21:26 #2
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 21:32 #3
en 386 med en smeserver installeret det er ikke noget der trækker meget strøm :)
Avatar billede the_email Nybegynder
04. august 2004 - 21:33 #4
Jeg har selv en gammel AMD K6 300 MHz stående. Den kører Linux Debian og kan sagtens trække det, men på den anden side, det kunne en 40 Mhz 80486 sikkert også. Jeg bruger den som web-, mail-, FTP- og Steamserver. Godt nok med max ti spillere ¨på Steamserveren.
Den kører uden skærm og skærmkort, men med to netkort så den er oppe på et strømforbrug på 26-27 watt. Det er især netkortene som bruger strøm. Havde en dag det ene pillet ud der brugte den ca 4-5 watt mindre.

Har læst at en ITX som rkhdk forslår bruger ca 13-14 watt, ved idle, som sådan en server typisk kører ved.

Skal den kun bruge til backupserver ville jeg nok anskaffe mig en brugt billig computer på en 233-500 MHz, men skal den virkelig være billig i strøm så en ITX.

Håber det hjalp
/TheEmail
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. august 2004 - 21:33 #5
det gik lidt for hurtigt ;o)

Tror VIA's EPIA er det du mangler, du kan se på www.mini-itx.com nogle at de PC'er folk har lavet..

www.shg.dk forhandler dem
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. august 2004 - 21:46 #6
the_email =>

"Ultra Low Power, Low Heat and Low Noise
With a maximum design power of around 20 watts at 1.3GHz, the new generation VIA C3 runs extremely cool and delivers very low levels of energy consumption. This not only makes it the ideal solution for powering a wide variety of low profile, small form factor PCs, but also enables very low noise system design implementations that are necessary for the emerging new generation of living room digital media entertainment devices"

http://www.via.com.tw/en/viac3/c3.jsp
Avatar billede nielst Nybegynder
04. august 2004 - 21:49 #7
He, det ser da ret smart ud med sådan et ITX...

Skal lige kigge lidt mere på det.

Hører stadig gerne om erfaringer med fx. ældre pc'er som kan bruges.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
04. august 2004 - 22:06 #8
en VIA EPIA ligger fra ca 779 -> 1999kr (hos shg)
DDR400 Ram (hvilket den dyreste understøtter) for 256Mb -> 375kr
en HDD på 120Gb ca 650kr

så ialt (1999+375+650) = 3024kr for at få ny hardware (incl garanti) det kan selvfølgelig bliver billigere, hvis du ikke tager den dyreste model.

Du søger en ældre PC (brugt) hvor du hurtigt måske kan komme op på et mere end 1000kr+ hvis du ikke har noget af hardwaren selv, plus det er "gammel" hardware (ingen garanti eller noget)
Så iforhold til en ældre PC, så ville jeg nok overveje EPIA meget pga. nye hardware (nyere hardware, hvis den skal måske bruges til noget andet senere), garanti på alle dele (bundkort, ram og HDD).

Så overvej omkostingerne ved at købe gammel og ny PC, plus de fordele du få ved køb af ny hardware.