Avatar billede meek Nybegynder
25. februar 2001 - 22:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dualboot med Redhat 7.0...

Hej Allesammen...

Jeg har prøvet forgæves at installere Redhat 7.0 på en tomt harddisk, på min testmaskine, uden held...

Installtionen fryser et vilkårligt sted i fil-kopieringsfacen af installationen...

Da den nye Redhat 7.0.9 (fisher) kom prøvede jeg denne... OG MED HELD ! alt virker som det skal ?

NU vil jeg så ligge begge hardiske i maskinen så DISK1 kører WinME/W2k (Dualboot) og DISK2 skal køre linux...

Jeg regnede med at LILO selv ville finde ud af at WinME/w2k var der på forhånd...

Når fil-kopieringen starter får jeg følgende fejl:

<b>Traceback (innermost last):
File \"/var/tmp/anaconda-7.1/iw/progress_gui.py\", line 19, in run
  rc = self.todo.doinstall ()
File \"/var/tmp/anaconda-7.1/usr/libanaconda/todo.py\", line 1656, in doinstall
  if lilo.needsEnterpriseKernel():
File \"/var/tmp/anaconda-7.1/usr/lib/anaconda/lilo.py \", line 10, in needsEntyerpriseKernel
  f = open(\"/proc/e820info\", \"r\")
IOERROR: [error 2] ingen sådan fil eller filkatalog: \'/proc/e820info\'</b>

så snart der er 2 diske i maskinen kan ver. 7.0.9\'s (fisher) bootdisk IKKE boote maskinen, det er kun ver. 7.0 (Guinness) og den kan så bruge CD1 fra (fisher...)

Nogle forslag ??

Generelle informationer/tips om installering af Windows på én disk og Linux på en anden, er også velkomne....

Avatar billede mortenbock Nybegynder
26. februar 2001 - 09:39 #1
Er begge harddiske placeret på samme controller? Jeg tror at man med fordel kan placere windows disken som master, da linux ikke bekymrer sig ås meget om den ligger på master eller slave.

Når dette er gjort burde man kunne installere RedHat på slave disken. Herefter vælger du at placere LILO på den lokale disk, altså den med RedHat på. Herefter skal du konfigurere din win2k boot til at kunne boote linux. Dette er beskrevet i et andet spørgsmål her på eksperten. Jeg prøver lige at finde linket. 2 min.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
26. februar 2001 - 09:43 #2
Så fandt jeg lige et tidligere spørgsmål der måske kan hjælpe.
http://www.eksperten.dk/spm/48204
Avatar billede rhubarb Nybegynder
26. februar 2001 - 09:49 #3
Bruger du w2k bootloaderen til at starte WinME/w2k?
1) hvis du gør det, så kan du også bruge den til at starte linux:
http://www.winimage.com/bootpart.htm
Du skal have installeret lilo på disken hvor linux er på og ikke i master boot record.

2) Hvis du ikke kan installere linux når der er 2 diske i:
Når du har installeret linux da der kun var en disk i computeren, så skal du boote linux på en anden måde fordi root partitionen er blevet flyttet fra /dev/hda til /dev/hdb eller /dev/hdc
hvor linux er på afhænger af om den anden disk er primary slave (/dev/hdb) eller secondary master (/dev/hdc) til at tilpasse dette skal du editere et fil der hedder /etc/lilo.conf og et fil der hedder /etc/fstab.
Du kan boote linux med denne een disk distribution:
http://www.toms.net/rb/
Og så mounte din linux disk og chroot den så du kan køre lilo efter du rettet de filer jeg nævnte
Avatar billede meek Nybegynder
26. februar 2001 - 10:03 #4
...

Nu kan jeg slet ikke installere REDHAT... jeg har lowlevel formateret harddiskenn, den sidder alene i maskinen ?

Jeg får en fejl når jeg booter på floppy:

KernelPanic - unable FS on 01:03

(noget i den stil ihvertfald) ?

Hvad betyder det ???

Avatar billede rhubarb Nybegynder
26. februar 2001 - 10:18 #5
¨Kan du prøve at boote med toms boot disk?
siger den det samme?
Avatar billede meek Nybegynder
26. februar 2001 - 12:05 #6
...Min harddisk er som sgt tom ?

jeg vil installere linux på ny !!!!

Ved installation af 7.0.9:

7.0 bootdisk virker ? - der får jeg fejlen ved filkopering

7.0.9 bootdisk får kernelpanic

Ved installation af 7.0:

7.0 bootdisk virker ? - maskinen fryser vilkårligt i filkopieringsfacen...

7.0.9 bootdisk får kernelpanic

Jeg understeger... min HD er tom !!!!!
Avatar billede rhubarb Nybegynder
26. februar 2001 - 17:59 #7
Er din HD en ny ultra-ata/100?
Jeg har hørt at der var nogen problemer der som kan blive løst af en bios update.
Hvad gør Windows naar du installer den paa den HD?
Virker det uden fejl?
En lowlevel format er lidt farlig, der er mange producenter der siger at men ikke har garanti paa HD\'en laenger hvis man lowlevel formater den.
Avatar billede meek Nybegynder
26. februar 2001 - 18:36 #8
Ganske alm. Maxtor 10.2 gb UDMA33 disk

BIOS er nyeste.....

Lowlevel formatering er det vel heller ikke ? jeg sætter bare et gammelt dos-util fra Western Digital til at skrive 0\'er på hele disken.....

MEN DET HAR VIRKET FØR !!!!
Avatar billede meek Nybegynder
29. marts 2001 - 00:10 #9
??? - jeg tager point\'ne tilbage....