Avatar billede wofd Nybegynder
04. august 2004 - 16:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg geninstallere windows og programmer ved udskift af HD

Hej

Jeg har lige bestilt en ny Seagate harddisk, da jeg har problemer med plads på min computer.

Den nye harddisk ville jeg jo helst gerne bruge som master (drev c:) da den er meget hurtigere end min nye.

Men.. kræver det en geninstallation af windows, eller kan jeg bare kopiere systemfilerne fra min gamle harddisk over på min nye, og derefter blot sætte den til master?

Gammel harddisk (30GB):
1) Jeg har ingen partitioner, kun et stort drev c:
2) Er bare en almindelig IDE harddisk.

Ny harddisk (200GB, Seagate):
1) Ville helst gerne lave nogle partitioner 2 eller 3. Men ikke nødvendigt.
2) Udnytter Serial-Ata (SATA).

Det er første gang jeg upgraderer, så jeg vil gerne have nogen lidt uddybende svar :)

Tak
WOFD
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
04. august 2004 - 16:49 #1
Jeg har lige været igennem det samme, og 90% skal genindlæses, men en backup inden gør at det ikke går så langsomt at man keder sig imens.
Jeglavede en backup inden af mit C-drev og havde derefter alle tingene liggende, dog ikke koder m.m. som opbevares sammen med originalcd´erne
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 16:55 #2
Det behøver du ikke, du kan bruge cloneCD på ultimate bootcd til at clone din disk over på den anden....CloneCD er en et gratis program som findes på ultimate boot cd som kan hentes på : http://www.ultimatebootcd.com

Ellers kan norton ghost eller server image gøre det.......

Cloner du disken så får du de partitioner som der er på den du har, plus det overskydende kan laves til en partition på 170 gb
Avatar billede wofd Nybegynder
04. august 2004 - 16:55 #3
Så det du siger er at jeg skal geninstallere all min prgrammer og windows, og så ellers lave backup af mine dokumenter osv.. ??

Jeg søgte lige på nettet og faldt over et program som hedder maxblast, som skulle være i stand til det jeg ville, men tilsynneladende følger det kun med maxtors hardiske.

Mit spørgsmål er nu om der er andre programmer der ligner det, men som er freeware
Avatar billede wofd Nybegynder
04. august 2004 - 16:56 #4
Mange tak.. sad lige og skrev mens du postede
Avatar billede wofd Nybegynder
04. august 2004 - 16:57 #5
tubber hvis du skriver et svar, så får du pointene :) mange tak for hjælpen

WOFD
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 17:01 #6
Maxblast kan du hente gratis på maxtors hjemmeside det skulle også kunne gøre det på alle andre diske end maxtor......det har jeg dog ikke selv prøvet så kan ikke sige om det passer :)
Avatar billede wofd Nybegynder
04. august 2004 - 17:02 #7
Ok, mange tak stor hjælp.. var bange for at jeg skulle afinstallere hele mit system, og så geninstallere
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 17:05 #8
Men hvorfor ikke bare kører med din IDE disk som den er og så SATA disken som workspace og storage ?
Avatar billede wofd Nybegynder
04. august 2004 - 17:11 #9
På grund af hastigheds forskellen.. sata skulle virke med 150mb/sec imod ide' s 40mb/sec
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. august 2004 - 17:16 #10
Generelt: ... med hensyn pladsmangel så rul DISKOPRYDNING...
Check (læs: slet) Midlertidige Internetfiler
Check (læs: slet) Tempfiler C:\Documents and Settings\[bruger]\Lokale indstillinger\Temp
Check (læs: slet) Tempfiler C:\WINDOWS\Temp

Diverse documenter under C:\Documents and Settings\[bruger]\... kan jo evt. flyttes til en anden HD ?
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 17:18 #11
nemmerlig majsmarken :)