Avatar billede soenderm Nybegynder
04. august 2004 - 16:14 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Hvilket DigitalCamera

Hvilket camera skal man købe hvis....
Man vil give omkring 3000kr.
Og hvilket hvis man vil give max 2000Kr.
Avatar billede cp1 Nybegynder
04. august 2004 - 16:19 #1
kig her der er massere af goe forslag http://www.digitalmagasinet.dk/index.asp
og en engelsk site http://www.dpreview.com/
Avatar billede spine Nybegynder
04. august 2004 - 16:24 #2
for 3000 vil jeg klart anbefale et af de dyre cybershot fra Sony eks dsc P100 5 megapixel og med 3 gange optisk zoom.. de virker bare....
Avatar billede phm0504 Nybegynder
04. august 2004 - 16:37 #3
Jeg kan anbefale Minolta Dimage Z2 - 4 megapixel, 10 gange optisk zoom, en mængde automatiske indstillinger, der giver gode billeder - samt en masse manuelle indstillinger, hvis man har lyst til at eksperimentere. Pris ca. 3.300,-

---phm0504
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
04. august 2004 - 18:19 #4
Det kommer helt an på hvad du kræver af det.

Men jeg vil også bare anbefale dig at kigge på CNET:
http://reviews.cnet.com/4521-6530_7-5021301-1.html?tag=dir.top
Der kan du hurtigt få et overblik, og vælge den størrelse, pris osv. som passer dig, og så finde det mest passende kamera for dig ud fra det. Det kan desuden være en god ide lige at læse brugernes egen mening på siden.
Avatar billede frkolsen Nybegynder
05. august 2004 - 09:42 #5
Hvad vil du ha?
Et der loader hurtigt?
Krav til hukommelseskort?
Zoom-krav?
Krav til manuelle funktioner.
Specielle program-krav.
Hvor kraftig skal blitzen være?
Skal det kunne tilsluttes extern blitz?
Skal det kunne monteres på stativ?
Hvor stort må det være?
osv osv osv
Avatar billede soenderm Nybegynder
05. august 2004 - 10:46 #6
Min 3x zoom
Ikke alt for langsomt
gerne manuel funktioner (med ikke et must)
det må gerne fylde lidt
og efter at have været ude og kigge på nettet kan jeg se at mange af dem fåes billiger udenfor Danmark. Så det må gerne koste 3500-4000 her hjemme.
Avatar billede le_bon Nybegynder
06. august 2004 - 10:07 #7
Hmmmm....de specs passer på rigtig rigtig mange kameraer.
Som jeg plejer at råde folk til, så ville jeg udelukkende koncentrere mig om Nikon, Canon, Pentax, Konica/Minolta, Olympus og måske også Sony (godt Carl Zeiss objektiv). Lad være med at købe et kamera fra en lommeregner eller printer-fabrikant. - Hold dig til dem der har mange års erfaring!

Og meget vigtigt: Lad være med at købe et kamera du ikke har haft i hænderne. Smut ned til den lokale foto/kamera-mand og mærk kameraerne i dine hænder. Nogle vil være for klodsede, og nogle vil være for små til dine "ti tommelfingre" og atter nogle vil simpelt hen være for plastik-agtige. Alt dette er umuligt at vurdere ud fra et billede/specifikationer.

Jeg vil undlade at komme med et specifikt forslag, da der er aaalt for mange at vælge imellem med de specifikationer, blot vende tilbage til ovenstående kamerafabrikater.

Og så husk at det vigtigste på et kamera er (i nævnte rækkefølge, hvis du altså går efter det kamera der ta'r bedst billeder): Objektivets kvalitet og lysstyrke. Lysmåleren. Fokusering. Herefter kommer alle dine individuelle krav til kameraets størrelse, kunnen og andet ekstra.

Og så lige en sidste ting: Hvis du holder dig til ovenstående kameramærker, så er objektivet, lysmåleren og fokuseringen meget sjældent ringe. - Og så får får du hvad du betaler for. Dvs. jo dyrere et kamera er jo bedre er det (unuanceret set).

Håber du er lidt bedre rustet til kamerakøb nu.

Mvh. le_bon
Avatar billede margitbork Nybegynder
09. august 2004 - 09:40 #8
Jeg har lige købt et konika minolta dimage Z2 incl 256 MB kort og en taske til 4000 kr hos japan photo i ryesgade i Århus  (efter lidt handlen)
Det er et rigtigt godt kamera med 10 * optisk zoom
hurtig focus og det tager også ret hurtigt billeder
God videofunktion
Testvinder i Tænk og Test
Avatar billede soenderm Nybegynder
09. august 2004 - 10:48 #9
MARGITBORK:  Hvis du lige har købt det så gå ind og aflevere det da du kan købe det nye Z3 der er MEGET bedre for 3260,- ved kamerahuset.dk eller kamerashop.dk.

Da alle har givet nogle gode råd.. så svar, så jeg kan dele nogle point ud.
Avatar billede margitbork Nybegynder
09. august 2004 - 10:55 #10
Vi fik tilbudt den nye Z3 for 500 ekstra, men da økonomien er lidt stram sagde vi nej tak.
Til den pris af 3260 skal du så lægge prisen for memorykort og taske. Så er der ikke sparet så meget ved at købe over nettet. (ikke nok til at jeg vil gøre det, da jeg gerne vil have muligheden for at komme  ned i butikken med det hvis der er noget galt)
Men ellers JA - man får noget mere nyt med den nye Z3 og det er også muligt at vi fortryder at vi ikke ofrede 500 mere, men vi var allerede røget et godt stykke over hvad vi havde budgeteret. SUK
Margit
Avatar billede phm0504 Nybegynder
09. august 2004 - 11:02 #11
Her er et svar ;-)
---phm0504
Avatar billede frkolsen Nybegynder
09. august 2004 - 11:12 #12
Personligt vil jeg lægge vægt på
optisk zoom størrelse
objektivet - Gerne Carl Zeiss
opløsningen
følsomheden
den tid der går fra man tænder kameraet til det er klar
og hvis muligt, en blitz der popper op så langt fra søgeren som muligt (lader til at være godt værn mod røde øjne).
Avatar billede le_bon Nybegynder
14. august 2004 - 20:01 #13
svar... ;o)
Avatar billede cp1 Nybegynder
15. august 2004 - 04:07 #14
et svar mere :~o)
Avatar billede margitbork Nybegynder
16. august 2004 - 13:05 #15
Hvilket kamera blev det så?
Avatar billede soenderm Nybegynder
16. august 2004 - 14:10 #16
Minolta Z3.
Rigtig godt camera, tager nogle gode billeder, super god video i bonus.
Men jeg syntes at autofocus måske ikke er helt så god når der bare er lidt mørkere/skygger.