Avatar billede sup Nybegynder
04. august 2004 - 13:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændring af hardcodet sti til en database..måske med et alias?

Jeg oprettede spørgsmålet under DNS, da jeg lidt gik ud fra det var her problemmet måske kunne løses. Det drejer sig om jeg har et windows program med en hardcodet sti til en database et sted på netværket. Databasen vil jeg gerne flytte til en anden server uden at skulle ændre på programmet.

Når programmet startes hentes databasen fra følgende sti:
\\grundtvig\data\databaser\base1.mdb

Er der en måde jeg kan få den til at kigge på f.eks
\\evald\data\databaser\base1.mdb

Jeg har prøvet at lave et alias kaldet grundtvig, som peger på evald serveren, men det fungerer ik helt.

Nogen som har en god ide?
Avatar billede czar Nybegynder
04. august 2004 - 16:26 #1
Din formodning var forkert..

Vi kan ikke hjælpe dig.

DNS != DSN
Avatar billede sup Nybegynder
04. august 2004 - 18:05 #2
Du har ret..de er ikke ens ;)

Der er desværre heller ikke mulighed for at ændre datebase forbindelsen, da den er hardcodet i programmet.
Hvis det bare var at ændre en ODBC forbindelse var det no problem :)

Jeg tænkte det var et DNS ting at man kunne få evald serveren til at optræde, som grundtvig serveren så
programmet virker når det startes.

Det kan måske løses på en anden måde, jeg har lidt svært ved at gennemskue løsningen...
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. august 2004 - 18:08 #3
jeg ved nu ikke. hvis du sætter smider navn+ip inde i computerens lokale hosts fil, vil denne altid gå forud almindelig navneopløsning.

hvis computeren grundtvig ikke længere er på netværket, burde det også virke, hvis du opretter en A record i din zone. Ved opløsning vil den sætte DNS suffix på, så den forsøger at forbinde til \\grundtvig.domæne\..
Avatar billede sup Nybegynder
05. august 2004 - 11:15 #4
squashguy:
grundtvig serveren er ikke længere på netværket, men jeg sku helst have den
til at navneopløse uden domæne bagved, altså \\grundtvig\data\osv...

Jeg kan måske oprette en A record kaldet grundtvig med evald serverens ip og derefter lave et alias, eller som du siger måske bruge host filen lokalt.
Prøver ihvertfald dine råd.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, just in case :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. august 2004 - 15:27 #5
du behøver eller ikke angive dns suffix i din sti

hvis du forsøger \\grundtvig vil windows automatisk prøve grundtvig.dns-suffix
Avatar billede sup Nybegynder
05. august 2004 - 20:55 #6
Passer ikke helt hvad jeg sagde med grundtvig serveren ikke er på netværket, det er den. Men det er en Novell server, som kører ipx. Måske derfor jeg har problemmer når jeg prøver at connecte via \\grundtvig\data så kommer den med fejl, at der er 2 computere med det samme navn !

Jeg har prøvet lidt af hvert. en A record og Alias og Hosts filen. Hvis jeg pinger grundtvig svarer evald serveren. Så langt så godt :)

Jeg ville tro, at jeg via DNS recorden eller hosts filen kunne pege på windows serveren og derved få løst mit problem. Jeg må prøve at lukke Novell serveren ned ved lejlighed, efter lukketid og se om det løser noget.
Avatar billede sup Nybegynder
09. august 2004 - 10:25 #7
Lukker, må prøve mig lidt frem.

Sup.