Avatar billede foongogeth Nybegynder
03. august 2004 - 19:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken slags RAM?

Jeg kan ikke finde ud af, hvilken slags RAM, der skal anvendes i dette bundkort: http://www.intel.com/design/motherbd/gn/

Er det DDR, Dual DDR eller måske begge dele?

/Bo Jensen
Avatar billede d-u-k Praktikant
03. august 2004 - 20:03 #1
det er DDR
der står jo også på siden

Four DDR SDRAM DIMM sockets
Support for DDR 400 MHz and DDR 333 MHz DIMMs
Support for up to 4 GB of system memory
Avatar billede foongogeth Nybegynder
03. august 2004 - 20:11 #2
Det har jeg også læst mig frem til, men spørgsmålet går på om det også kan acceptere Dual DDR. De forskellige forhandlere i DK er nemlig ikke helt enige på deres sider. Jeg er ikke helt stiv nok i specifikationerne for DDR RAM til at vurdere om Double Sided = Dual eller om det er noget andet. Dette står beskrevet i linket "Tested memory" på førnævnte side...
Avatar billede mushkin Nybegynder
03. august 2004 - 20:47 #3
Double Sided = Dual er forkert. Double Sided er bare at der er ram-chips på begge sider af blokken.
Dual DDR er noget helt andet. Det er når du har 2 ens ramblokke i bundkortet, så fordobler de båndbredden ved at læse og skrive begge veje. Nok om det, det er lidt kompliceret.
Dual ram er altså ikke en ram-type. Det er en konfiguration der kræver mindst 2 ens blokke.
Dit bundkort understøtter DDR ram op til PC3200 (400 Mhz), og også i dual-channel. Dvs. du med fordel kan købe eks. 2 stk. ens 256 ram-blokke PC3200 blokke (PC3200 har en båndbredde på 3.200Mbs) I dual vil den blive 6.400Mbs.
Du kan læse om Intel 915P chipset her:
http://www.intel.com/design/chipsets/915P/index.htm?iid=ipp_browse+chpsts_feature_915p&
Der står den undersøtter dual-channel.
Avatar billede mushkin Nybegynder
03. august 2004 - 20:56 #4
Du kan eks. købe 2 stk. 256 Corsair PC3200:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13923

og så kører dem i dual-channel. De kræver de sidder i bestemte sokler, men det kan du læse i manualen.
Avatar billede foongogeth Nybegynder
03. august 2004 - 21:08 #5
Mange tak - det var lige netop, hvad jeg ønskede at vide...
Avatar billede mushkin Nybegynder
03. august 2004 - 21:12 #6
Selv tak da :).