Avatar billede jsvmahe Nybegynder
03. august 2004 - 13:18 Der er 12 kommentarer

Fra mixed til native mode i Win2000 domain

Er der nogen der kender et godt skriv eller white paper om skiftet fra mixed til native mode i et Windows 2000 domain.
På forhånd tak.

Jens
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. august 2004 - 13:27 #1
Der er ikke så meget at skrive om. Du sætter hak i Native mode og vupti så kører du i native mode. Det eneste du mister er muligheden for en NT 4 BDC.
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2004 - 13:29 #2
men der sker nu altså en masse med hensyn til security groups, RRAS policies osv når man skifter til native mode...
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. august 2004 - 13:31 #3
Kommer det ikke an på om det er opgraderet fra et Window NT miljø eller om det er en "ren" installation?
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2004 - 13:34 #4
Nope, feks har man ikke universal groups i mixed mode lige gyldigt om der har været NT4 inde i billedet eller ej.
AD spørger under installationen om der skal være pre-win2k support, men det betyder kun noget for permissions på netlogon share og permissions generelt i træet.

http://www.winnetmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=7156
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2004 - 13:37 #5
Det som du skal være mest oppe på dupperne med er nok dine security groups:
http://www.jsiinc.com/SUBG/TIP3000/rh3049.htm

Hvis du bruger RRAS til feks VPN eller dial-in skal du også være opmærksom på det.
Samtidig bliver group policies og logon scripts behandlet anderledes.

Så det er primært de 4 ting der skal checkes op på...
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. august 2004 - 13:38 #6
Nej true - det giver dig flere muligheder. Men det fucker jo ikke noget op i forhold til ens AD. Der kommer ikke bivirkninger som er uønskede så længe man ikke skal køre med NT4 BDC'ere mere.
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2004 - 13:46 #7
Jeg ville ønske det var sådan. Jeg skal til at migrere et 4000 brugeres domæne fra NT4 til 2003. Tror nu ikke at jeg vil satse på at der ikke er noget der fucker up. =) På samme måde ville jeg ikke turde satse med et mixed mode til native mode skift. Gider ikke at tale i telefon med 4000 brugere hehe
Feks viser det der link til jsinc et problem som kan opstå. Det er sjældent at ting er så nemme som de ser ud til mht microsoft domæner. =)
Avatar billede jsvmahe Nybegynder
03. august 2004 - 14:00 #8
Tak for bemærkningerne Dinkie og Strych9. Vi har p.t. 3 NT 4 BDC'ere tilbage i vores 2000 domain'e, og står for at skulle op på native mode, og ville lige høre om der var nogen faldgruber. Vi skal i øvrigt senere fra Exchange 5.5 til Exchange 2003. Nogen kommentarer til dette?
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. august 2004 - 14:10 #9
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. august 2004 - 14:15 #10
Strych9 >> Faktisk så er løsningen på det problem på jsiinc linket at man går over på native mode.. ;o)

Jeg vil nok heller ikke lige trække for mange paraleller mellem det at lave en full scale upgrade og det at gå fra mixed til native mode. ;o)

Men du har ret - man skal holde tungen lige i munden når man laver en hvilken som helt form for opgradering. Det bedste er altid at lave et test miljø hvis det er en større installation.
Avatar billede dinkie Nybegynder
03. august 2004 - 14:17 #11
Strych9 >> Jeg vil gerne købe den bog af dig hvis du kan finde den.. :o)

(sorry for spam at spm) :o)
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2004 - 14:39 #12
lol ja, den bog har jeg et sted, men må nok desværre vente til jeg kører til Fyn og besøger forældrene næste gang. =)

Exchange 5.5 til 2003 kan i hvert fald godt få mig til at ryste i bukserne hehe.. Grundig planlægning er vejen frem og test test test. Hvis du ikke kan tolerere nedetid så lav en generalprøve. Forsigtig-Per strategien virker her.