Avatar billede janbach Nybegynder
02. august 2004 - 20:02 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Internet til Andelsejendom

Hej Eksperter!

Jeg er i øjeblikket ved at undersøge en eventuel etablering af et netværk i en ejendom. Løsningen jeg leder efter skal dække 30- 50 brugere.

Mine spørgsmål er følgende (i er selvfølgelig velkommen til at svarer på de enkelte):

- Jeg skal bruge en router, som skal være klippe stabil. Jeg vil ikke være i ejendommen hele tiden til at skulle genstarte den, så den skulle gerne kører 247365:) Jeg har tænkt mig et prisleje på omkring 2000. Det kan være at der er noget af jer der f.eks. har erfaring fra et ligende projekt eller fra arbejde?

- Jeg skal bruge en switch med 24 - 32 porte. Den skal ligesom router være stabil. Jeg tænker HP, men det kunne være i har nogle andre ideer?

- Jeg har tænk mig at trække kabler op igennem opgangen. Er det muligt at trække alm. utp kabler ved siden af antennekabler eller skal det være stp eller er det ganske vidst bare en dum ide?

- Hvilken forbindelse ville i foreslå - 2/512, 4/768 eller 8/768?

- Hvordan kan jeg sikre boligselskabet bedste imod apg osv.? Jeg ved der er en formular man f.eks. kan bruge ifm. netpartys, men kan denne også bruges i dette tilfælle? Hvor kan jeg finde en?

- Ved nogen af jer hvor jeg kan finde en god rj45 kabeltester? Hvad skal den evt. kunne en sådan tester? Har nemlig fundet en til omkring 150 kr., men ved ikke om den kan det den skal.

Det var mange spørgsmål, håber at få lidt respons:)

Mvh

JanBN
Avatar billede majsmarken Nybegynder
02. august 2004 - 20:39 #1
... med på en lytter ...
Avatar billede kenp Novice
03. august 2004 - 08:12 #2
jeg kan da forsøge at svare på noget af det!

- Du kan godt trække netværkskabler ved siden af dit antenne kabel uden problemer.
- jeg vil sige 4/768 i kan jo altid sætte hastigheden op hvis nødvendigt!
- hvis du vil blokere forskkellige programmer af så kan det gøres i nogle routere, ellers skal du sætte en server op som bestemmer hvad der må komme igennem og på hvilke porte.
Avatar billede janbach Nybegynder
03. august 2004 - 09:45 #3
Hej Kenp!
Mange tak, det besvarede da nogle vigtige dele:) Ved du om jeg behøver at bruge installationskabel? Kan jeg nøjes med alm kat 5e utp kabel? Der bliver ikke kabler på over 20 meter.

Jeg regner ikke med at skulle til at spærer på forskellige protokoller, der vil jeg være tilfreds med hvad routeren kan tilbyde af firewall, resten må beboerne stå for med deres egen software firewall. Der kan måske blive tale om at lukke et par porte på. Ville også gerne have således at jeg kunne tilgodese hvis der var nogen som havde hjemmearbejdsplads. Er det muligt at gøre dette vha. vpn uden at forstyrre de andre?
Avatar billede kenp Novice
03. august 2004 - 09:50 #4
selv på kabler af den længde vil jeg vælge indstallationskabel, da det er bedre en det alm kabel man køber i butikkerne.

Ja hvis router understøtter vpnpasstrough eller ipsec så vil det kunne køre uden at de andre beboere opdager det, (køre selv vpn fra hvor jeg bor bag router og meget andet og det køre uden problemer, der er heller ikke blokeret nogle porte, men heller ikke åbnet for nogle). Men det kommer jo lige så meget an på hvad de enkelte arbejdsgivere vil have! jeg har set nogle steder hvor de kræver at beboer har egen offentlig ip og egen linie, så vil i naturligvis ikke kunne gøre det for dem.
Avatar billede janbach Nybegynder
03. august 2004 - 09:53 #5
oki..mange tak! Vil lige prøve at finde nogle steder hvor jeg kan købe sådan noget installationskabel til rimelige penge. Jeg venter lige med at give point til vi kommer lidt længere hen, men mange tak indtil videre.
Avatar billede kenp Novice
03. august 2004 - 10:16 #6
de kan købes hos en el-installatør eller via nettet pris ligger omkring 4,- pr. meter. (det købte jeg mit til ihvertfald)
Avatar billede janbach Nybegynder
03. august 2004 - 10:43 #7
Har du nogle links?
Avatar billede kenp Novice
03. august 2004 - 12:16 #8
ja www.greenline.dk (under kabler -> edbkabel)
Avatar billede hoth Nybegynder
06. august 2004 - 09:46 #9
Vi er en andelsforening med 70 lejligheder, hvoraf de 50 er på nettet. Kablingen blev i sin tid lavet af Købke & Grundsøe, men evt. vil jeg anbefale Indienet.

Vi har en HP Procurve 4000M switch samt en Xincom Dual Wan Router, der håndterer 2 stks. 4 mbit adsl-forbindelser fra TDC ind i ejendommen. Det kører klippestabilt og fungerer rigtig godt. Posthotel har vi lagt ude i byen hos phd.dk.

Denne løsning koster ca. 62,- pr. lejlighed.

Mvh. Kasper
Avatar billede luther Nybegynder
06. august 2004 - 09:54 #10
Jeg har stået for vores andelsboligforenings linje i snart 4 år nu. Vi startede ud med en 2Mbit fra Tiscali. Den havde vi I ca. 2½ år. Når det virkede var det fint, men der var min. 4 gange om året hvor linjen var nede i mere 4 timer af gangen. Og når den var var nede var det mig dig sad med alle andelsbolighaverne i røret og ikke Tiscali. Det var noget rigtigt skidt. For 1½ år siden skiftede vi til TDC's erhverv løsning på 4Mbit til 1000,- om måneden plus 150,- for en bærelinjen for ADSL'en. Den har ikke været nede en eneste gang. Så jeg kan klart anbefale TDC, selvom jeg er ked af at indrømme det :-) Vi er omkring 25 brugere på vores linje, så jeg vil mene vores linje er over dimensioneret, da man som hovedregel har 25 bruger per. 2Mbit. Jeg forslår at I starter ud med en 4Mbit, og hvis det er for lidt opgradere den til en 8Mbit. Det tager kun en dag at opgradere fra TDC side. Jeg mener ikke du skal pålægge dig at administrere routeren eller en firewall, da der vil være en del folk der gerne lige vil have åbnet den eller den port til deres maskine. Det bliver hurtigt en masse administration. Hos os bruger jeg TDC's router som følger med. Den kan ikke konfigureres, men den er rock solid :-)
Avatar billede janbach Nybegynder
06. august 2004 - 10:17 #11
Hej

Jeg er kommet frem til følgende konfiguration...måske kunne i komme med lidt feedback. Routeren bliver en Cisco 1712 med indbygget 4 port switch. Der er 4 opgange, så der vil gå et stp kabel ud til hver, da der nogen steder skal trækkes ved siden af eksisterende el kabler. Denne router bliver lokaliseret i en af kælderne eller i en af opgangene. I hver af de andre opgange bliver der etableret et mindre krydspunkt, bestående af et rackskab og en 16 ports linksys switch sd216. Der fra bliver der trukket utp kat 5e kabler op igennem eksisterende kabelbakker og ind i lejlighederne hvos de bliver afsluttet med 50 x 50mm dataudtag.
Avatar billede janbach Nybegynder
06. august 2004 - 10:18 #12
Kan man ikke også købe noget service ved tdc således at de kommer ud hvis der er noget?
Avatar billede janbach Nybegynder
08. august 2004 - 22:43 #13
Er der nogen som ved hvilke muligheder man har for logning på følgende router?
Avatar billede janbach Nybegynder
08. august 2004 - 22:48 #14
luther: Hvor er hastigheden sådan ca. gennemsnitlig (altså pr. bruger) og hvilken slags brugere er i("nørder" eller bare dagens gennemsnitlige e-mail/surfer typer)? Jeg vil også gerne benytte en router løsning, men jeg er lidt nervøs for at der måske er nogle som bare sætter sig til at downloade hele dagen med kazaa eller lign. Har i nogle problemer med at der er nogen som tager for meget båndbredde, og hvad gør i evt. ved det?
Avatar billede janbach Nybegynder
09. august 2004 - 12:14 #15
Hej Eksperten!
Jeg har sku nok opgivet projektet. Der kommer nogle nye krav om logning i 2005. Og det er ikke nogle jeg vil kunne indfri. Der er et andet firma, som har kommet med et tilbud, og de står for alt hvad der hedder logning.

Kenp: Gider du ikke lige smide et svar?

Jeg deler bare point nogenlunde lige imellem jer. Håber det er ok:)

Mvh

Jan
Avatar billede kenp Novice
09. august 2004 - 12:57 #16
.