Avatar billede metacrow Nybegynder
02. august 2004 - 01:40 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

TFT problem eller hva?

Hej, jeg har lige købt en ny IBM laptop.
Skærmen har ingen pixel fejl, men helt nede i højre hjørne er der et lille område, hvor farven er mere mørk end resten af skærmen, -er dette normalt?

Er det normalt for TFT skærme at de er mørkere i hjørnerne?
Er der andre der har dette problem?
Hvad skyldes det?
Og hvordan kan det løses (hvis det ikke skal være der)?

Håber i kan hjælpe med så mange svar som muligt - på forhånd tak
Avatar billede sierradriver Nybegynder
02. august 2004 - 02:06 #1
Ved ikke helt hvordan TFT skærmene er på de nye IBM bærbare, men det lyder som om en af lyskilderne, der lyser skærmen op er defekt, og er højst sandsynligt ikke noget du kan rette selv.

Men uanset, er det nok en god ide at tage den en tur til forhandleren, eller kontakte IBM support for at høre om det.
Avatar billede screem_brille Novice
02. august 2004 - 04:26 #2
som sierradriver skriver, så er det mest tænkelige at det er backlighten der er lettere defekt, retur med den ;)
Avatar billede metacrow Nybegynder
03. august 2004 - 02:13 #3
ingen andre der har noget at supplere?
mangler stadig input
Avatar billede screem_brille Novice
03. august 2004 - 03:27 #4
hvad er det du vil høre, at du selv kan lave det ? (det kan du nemlig ikke), hvorfor ikke gøre brug af reklamationsretten ?
Avatar billede sierradriver Nybegynder
03. august 2004 - 10:55 #5
Der er ikke mere at komme efter, skærmen på din bærbare er defekt, og du kan ikke selv gøre noget ved det, ikke uden at miste garantien ihvertfalde, og samtidig med høj risiko for at ødelægge mere end godt er.

Brug din reklamationsret og tag den tilbage til forhandleren!
Avatar billede metacrow Nybegynder
03. august 2004 - 14:10 #6
hvad mener i med at det er backlighten der er "lettere" defekt, hvis det var tilfældet ville det så ikke være et større område af skærmen der var mørk, og ikke bare et hjørne der er en lille smule mørkere?
Avatar billede sierradriver Nybegynder
03. august 2004 - 15:31 #7
Nej, der er mere end bare een lyskilde på de nyere TFT skærme.
Avatar billede metacrow Nybegynder
03. august 2004 - 16:16 #8
ja, men vel ikke en nede i hjørnet,
Avatar billede sierradriver Nybegynder
03. august 2004 - 18:20 #9
Det er sådan at der på IBMs laptops sidder der 3 lysrør, et lodret i hver side af skærmen, og et vandret i toppen af skærmen.
Det vi så siger, er at der er noget galt med det ene lysrør, og det kan sagtens bare være et enkelt sted på dette.

Uanset hvordan og hvorledes er det ikke tilsigtet fra producenten (IBM) at der er er et område på skærmen der ikke er lyst ordentligt op, og derfor er der noget galt med den. Hvis det er en ny bærbar (som du skriver det er) så er den defekt, og du skal derfor benytte dig af din reklamationsret. Hvis det derimod er en gammel bærbar du har købt, så kan det lige så godt være slidtage, og derfor er der ikke meget du kan gøre, medmindre garantien stadig er i orden, er garantien ikke iorden, så kan du sende den til reperation og betale dig til at få det lavet, men vil garantere dig at det er en afsindig dyr løsning.

Nu har du fået al den information der overhovedet kan gives.
Avatar billede metacrow Nybegynder
04. august 2004 - 03:01 #10
ja, tak for det, det dækkede nogenlunde mine spørgsmål
Avatar billede sierradriver Nybegynder
07. august 2004 - 00:36 #11
Du skal huske at lukke spørgsmålet.
Avatar billede metacrow Nybegynder
22. august 2004 - 18:02 #12
done, virkede ikke lige først
Avatar billede sierradriver Nybegynder
22. august 2004 - 20:25 #13
Ok, har du haft den til reperation eller ombytning endnu?