Avatar billede dummi Nybegynder
25. februar 2001 - 15:24 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Operativsystemet mangler

Hej.
Efter at have formateret min harddisk
har jeg forsøgt at installere WIN uden held.
Hver gang får jeg beskeden Operativsystem
mangler.
Jeg genstarter med Startdisketten som er OK
men alligevel får den samme besked.
Hvad gør jeg
Avatar billede brain Nybegynder
25. februar 2001 - 15:26 #1
Det kan være din bootsekvens i bios, der ikke er sat til A først...
Avatar billede riversen Nybegynder
25. februar 2001 - 15:26 #2
kan du forklare lidt nærmere. Kan du slet ikke starte installationen af windows fra din CD? eller hvornår får du fejlen?
Avatar billede vessel Nybegynder
25. februar 2001 - 15:30 #3
Prøv at hente en ny bootdisk fra www.bootdisk.com - det KUNNE jo alligevel være den det er galt med
Avatar billede makse Nybegynder
25. februar 2001 - 15:33 #4
Det kan ske, hvis det kun er en opgraderings CD du har!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. februar 2001 - 15:58 #5
hvis du formaterede din harddisk med kommandoen
format c:
overføres systemet ikke til harddisken! ´man gør normalt således:
format c: /s

når du har bootet fra disketten, så prøv at skrive SYS C:
så bliver systemfilerne overført og du burde kunne installere windows igen! virker det ikke, prøv da at formatere med format c: /s
Avatar billede brain Nybegynder
25. februar 2001 - 16:10 #6
kim >> Det er ligegyldig hvordan han formaterer harddisken, når han alligevel skal boote på floppy eller cdrom. Windows skal nok sys\'e under installationen...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. februar 2001 - 16:14 #7
brain>> hmm..ja, det har du i og for sig ret i...jeg er tilbøjelig til at give dig ret i at det er bootsekvensen i bios, der står forkert :)
Avatar billede dummi Nybegynder
25. februar 2001 - 16:34 #8
Jeg har formateret med format C: /s
hvis jeg startdiskette og CD i samtidig får jeg muligheden for at vælge installation fra \"med CD\".
Men den stopper - tilsyneladende fordi der mangler
hukommelse (hvad jeg slet ikke forstår!)
Bl.a. får jeg \"fejl ved tildeling af hukommelse\"
Command kan ikke indlæses\".
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. februar 2001 - 16:35 #9
hmm...jeg synes du skal prøve at hente en ny bootdiskette på bootdisk.com som vessel foreslår! det kan jo være at nogle af filerne på din diskette er korrupte!
Avatar billede dummi Nybegynder
25. februar 2001 - 16:36 #10
Tja - det bør de ikke være for jeg henter start-
disketten fra den PC jeg skriver fra nu som også er med Win 98.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
25. februar 2001 - 16:40 #11
derfor kan disketten jo godt være defekt! lav evt. en mere på en anden diskette!
Avatar billede dummi Nybegynder
25. februar 2001 - 16:56 #12
Jeg har hentet Boot98 - men den vil den ikke læse:
\"Non-system disk or disk error\" - og disken er OK.
Avatar billede brain Nybegynder
25. februar 2001 - 17:11 #13
stadig: check bios bootsekvens...
Avatar billede dummi Nybegynder
25. februar 2001 - 20:45 #14
Har chekket bootsekvens - den er OK.
Hvis jeg formaterer drevet nu - det kan jeg ikke
Både C, D, E, F O.S.V. får jeg svaret ugyldig
drevangivelse.
Er harddisken død ?
Avatar billede riversen Nybegynder
25. februar 2001 - 20:47 #15
hvad står der hvis du skriver fdisk /status
Avatar billede riversen Nybegynder
25. februar 2001 - 20:47 #16
icq 19463099
Avatar billede dummi Nybegynder
25. februar 2001 - 22:09 #17
Intet - ud over teksten Status for Hardiskdrev!
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2001 - 06:52 #18
så tror jeg du skal have oprette nogle partitioner vha. fdisk
du skal oprette en primær partition, som bliver dit c-drev. Så opretter du en udvidet partitioner, hvori du kan oprette flere logiske drev, som vil blive d-drev, e-drev etc. Til sidst aktivere du den primære partition.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2001 - 06:56 #19
eller også kan den ikke finde nogen harddisk
Avatar billede wisen Nybegynder
26. februar 2001 - 08:02 #20
Har du checket for virus. Har lige haft en PC med parity B.; Den startede heller ikke; skrev bare \"operativsystem mangler\". Med andre ord, du kan have fået en bootsector virus...
Avatar billede dummi Nybegynder
26. februar 2001 - 09:26 #21
Det er dejligt at se a I kæmper for det er noget
rigtigt gylle..
Riversen: Jeg har prøvet via Fdisk at oprette en
primær partion: Den får nr. \"1\" og så sker der
ikke mere d.v.s. jeg kan heller ikke engang angive
størrelse - intet sker der!
Avatar billede riversen Nybegynder
26. februar 2001 - 17:10 #22
jeg har på fornemmelsen at det er sådan et problem hvor det er nemmeste at sidde foran skærmen...måske nogen her der bor i nærheden af dig???
Avatar billede dummi Nybegynder
28. februar 2001 - 11:05 #23
Hej I gæve eksperter.
Jeg er nu nået så langt at jeg via Fdisk fik oprettet 2 partioner - det ene med 9539 MB og det
med 0. Så slettede jeg det med O - og fik nu 1 -
C-drevet.
Så troede jeg alt var godt - men ak jeg kom ikke
længere.
I panik installerede jeg så en DOS 5.0 på C-drev.
Det skete der nu ikke meget ved - så i ny panik
tog jeg mine gamle Win95 disketter og på den 1.
fandt jeg Install.exe som jeg aktiverede.
Så gik Win95 installationen igang på C-drevet.
Da det var slut havde jeg nu Win95 - men ak da
jeg så gik ind for at se var C-drevet kun på
1.46 Giga og jeg havde nu også fået et E-drev på
0 Giga?!
Det formaterede jeg via Win og fik 3,36 Giga.
Men hvor er resten (9539-4820) og hvorfor fik jeg
et E-drev når jeg ikke selv har oprettet det?
Avatar billede dummi Nybegynder
28. februar 2001 - 11:14 #24
Jeg glemte lige en detalje: 1. billed i Fdisk spørger om man vil anvende store diske - her svarede jeg nej. Kan det være noget af forklaringen eller...?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. februar 2001 - 14:00 #25
2 ting du skal være klar over:

1. når du i fdisk bliver spurgt om du vil anvende store diske, svarer du JA! (store diske er alt over 528 mb)
2. windows 95 kan ikke klare partitioner over 2 GB!!!
Avatar billede dummi Nybegynder
28. februar 2001 - 15:38 #26
Tak - Kimrosgaard - nu blev da lidt klogere. Hvis jeg bruger min Win98 Upgrad. kan jeg så bagefter gå ind med fdisk og ændre partitioneringen for jeg kan vel ikke starte helt forfra og bruge Win 98 Upgrad. til at installere med?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. februar 2001 - 15:43 #27
nej, har du først installeret et styresystem, kan du ikke bruge fdisk uden at hele din harddisk slettes! men du kan gøre en anden ting! få fat i Partition Magic fra PowerQuest! det program kan ændre dine partitioner uden du er nødt til at begynde helt forfra igen!
og nej, det kan du ikke! så skal du have fat i en fuld version af windows98!
Avatar billede dummi Nybegynder
28. februar 2001 - 15:51 #28
Takker for indsatsen.
Kan Partition Magic købes herhjemme for rimelige penge?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. februar 2001 - 15:54 #29
ja, det kan det, kender dog ikke lige prisen men vil tro det koster en 4-500 kr
Avatar billede dummi Nybegynder
28. februar 2001 - 16:07 #30
Kimrosgaard - det slår mig lige om det med Win95 er rigtigt for min anden PC har en større disk end 2 GB og den var installeret med 95 og senere opgraderet til 98?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. februar 2001 - 16:13 #31
er den hd delt op i flere partitioner?? der ER altså et eller andet med den 2 gb grænse!
Avatar billede dummi Nybegynder
28. februar 2001 - 16:16 #32
Nej - den er netop ikke delt (i hvert fald ikke af mig) og når spørger svarer den at der kun er 1.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
28. februar 2001 - 19:57 #33
kan være det er dette der er problemet:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q127/8/51.ASP

kort sagt, det er hvis harddisken er formateret som FAT16, at det går galt!