Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 11:51 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

memtest86 forståelse?

Jeg har haft nogle problemer med de kendte blå skærme i XP og fejlene IRQL_xxx_..... og DRIVER_IRQL_XXX_......

Fejlene kom efter jeg havde formateret og geninstalleret... computeren har kørt i 1 år nu uden problemer... (havde de samme fejl for 6 mnd siden men da fik jeg dem løst med driver opdateringer)...

Jeg har nu opdateret mange af driverne (primært motherboard, gfx og lyd) og den blå skærm kommer ik mere, siden igår hvor jeg opdaterede..

Men jeg sad og overvejede om ram'ene var blevet sløve så jeg testede dem med memtest86 og jeg fik et mærkeligt udfald jeg ik kan tyde... Den lød på:

Test 1 :  Error: 0
Test 2 :  Error: 0
Test 3 :  Error: 0
Test 4 :  Error: 0
Test 5 :  Error: 21956
Test 6 :  Error: 0
Test 7 :  Error: 0
Test 8 :  Error: 0
Test 9 :  Error: 0
Test 10:  Error: 0
Test 11:  Error: 0

Og der var ca 6 pass

Men hvis ram'ene er i stykker burde der ik være fejl ved nogle flere tests? Detee resultat var EFTER CA 10 TIMER...

Jeg har 2 256 ram blokke i, men hvoledes skal man kunne se hvilken klods det er der fejler?
Avatar billede driis Nybegynder
30. juli 2004 - 12:00 #1
Test 5 er en block move test hvor der flyttes en 8 MB blok rundt. Den stresser RAM'en på en lidt anden måde end de andre tests. Prøv at tage én RAM blok ud og se om det hjælper - hvis ikke, så prøv at tage den anden ud og sætte den første i. På den måde finder du din defekte blok.

NB! Problemet kan dog også ligge i dit motherboard (eller CPU, selvom det er højst usandsynligt). Så hvis du ikke kan få fejlfri tests med kun én blok i (efter at have prøvet begge), er du nødt til at prøve med et andet motherboard.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:01 #2
Men er denne mængde fejl (som ser stor ud) efter 10 timer noget der betyder noget vigtigt?
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:02 #3
Hvilken modul det er er svært at sige - men tag de ene ud og kør en test igen. Derved kan man jo så tjekke hvilken fejlen ligger på.

10 timer er dog ikke nødvendigt

Virker maskinen efter opdateringen så lev med den fejl.
Et opdateret system med bundkorts drivers og et fuldt opdateret system via windows update kan gøre underværker
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:04 #4
Jeg har dårlig erfaring med windows update, forstået på den måde at jeg synes at hastigheden på maskinen falder, efterhånden som man opdaterer flere ting via windows update... er det bare mig eller?
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:06 #5
Pjat!

Dit system vil ALDRIG virke optilamt uden de opdates. Det samme gælder din sikkerhed på maskinen. Den er totalt ibund uden disse
Der er jo ligesom en grund til de laver dem
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:06 #6
http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp

scan lige  og fortæl hvor mange kritiske den fandt *G*
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:07 #7
hehe.. jojo, grunden kender jeg skam, men jeg synes bare den faldt i hastighed :P men ja, det kan være jeg skal igang med de million-milliard mange updates igen... :)
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:09 #8
det var da ik galt, kun 25 kritiske :P
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:09 #9
Kunne allerede forestille mig din maskine er fyldt med snavs siden du ikke har haft dem på

Totalt dumt ikke at hente dem :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:09 #10
memtest skriver og læser 0 og 1 til hver enste bit/hukommelsescelle i
hukommelsen. De forskellige tests er designet til at _maksimere_
sandsynligheden for at rammen fejler. memtest stresser altså rammen mest
muligt.
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:11 #11
Vær opmærksom på, at hvis memtest finder fejl på rammene er dette ikke ensbetydende med at rammene er defekte. Ved inkompatibilitet mellem rammene og bundkortet vil memtest stadig finde fejl - derfor er det altid en god ide, at teste rammene i 2 maskiner med forskelligt bundkort.
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:15 #12
Jeg er både bag en firewall, router og antivirus og ved hvilke programmer jeg giver adgang til hvad, så den er ik fuld af snavs :P

men ja, jeg henter dem nok...
så jeg opdatere lige og prøver at pille den ene klods ud og tester igen, og skriver bagefter...
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:15 #13
hvor lang tid skal man kører med en test, nu hvor 10 timer er for meget? og jeg heller ik gider at vente 10 timer igen
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:17 #14
men ja, jeg henter dem nok...
------
Igen siger jeg - maskinen vil ALDRIG virke optimalt uden de opdates.
Du mangler jo flere ting der løser bugs i diverse programmer..

Hent desuden directX seperat hvis du ikke får den med ned

http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:18 #15
Nogen lader en test køre flere uger - andre 24 timer. Igen er det lidt op til dig selv.

Jeg personligt ville tage en blok ud skiftevis og se hvilken der giver fejl.

Men igen synes jeg det er spild af tid - da de fejl du får intet betyder i det store hele
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:19 #16
directx har jeg selv hentet seperat, samt service pac 1a er også allerede installeret... jeg kender trods alt godt de "normale" updates som skal foretages før et system er godt. Helt "grøn" er jeg skam ik, men jeg har aldrig brudt mig om selve windows update da den sløver pc'en (har jeg erfaret)...
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:19 #17
servicepack even :P
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:20 #18
oki, skal jeg forstå det således at de fejl intet betyder i hverdagen?
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:20 #19
har jeg aldrig hørt om
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:24 #20
De betyder intet
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:29 #21
oki, så nøjes jeg nok bare med de updates...
indtil videre har jeg heller ik fået flere blå skærme, så det er godt nok...

freehelp, smid et svar, så bliver point delt, eller vil du ik have nogle med det nick :P
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:31 #22
Ønsker ikke point nej :-)
Min support er altid gratis.

Kan tildeles karma men det er 100% valgfrit

Dine problemer med den fejl vil du ikke mærke til...
Ellers har jeg forklaret hvordan du kan finde modulet med fejlen

Ha en super sommer dag :-)

//Freehelp
Avatar billede ham_se17 Nybegynder
30. juli 2004 - 12:40 #23
tænkte jeg nok, for jeg har læst din profil... :P
mange tak for hjælpen begge to, og god summer

endelig er vejret ved at blive godt, så jeg mutter nok ud og nyder den snart :P
Avatar billede freehelp Praktikant
30. juli 2004 - 12:43 #24
take care