Avatar billede jesman Nybegynder
29. juli 2004 - 21:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Seagate og Maxtor sammen

Hej.

Jeg har en helt ny Maxtor 6Y120L0 (120 Gb) HD siddende som Primary master i min PC.

(Asrock P4vt8+ MotherBoard med 1 2.8 Ghz. P4 samt 1 GB. RAM)

Når jeg tilslutter en Seagate ST340016a (40 Gb) HD som secondary slave, (der er en CR-RW som secondary master), og begynder at skrive til Seagate disken, dør min PC totalt !!

Der går altid under 1 minut, så hopper min PC i hypernating mode lige på stedet, og kan kun genstartes ved at tage strømmen helt, og så tænde igen.

Hjææææælp !!
Avatar billede fly3r Nybegynder
29. juli 2004 - 21:13 #1
CD-ROM drev og HDD har det så vidt jeg ved ikke så godt sammen... prøv at sætte din Seagate som Pirmary Slave....
Avatar billede jesman Nybegynder
29. juli 2004 - 21:20 #2
Hej Fly3r.

Jeg har selv tænkt tanken med CD-ROM og HDD sammen, men man kan jo sagtens tænke sig, at man har brug for 3 stk HDD og 1 stk CD-ROM.

Jeg vil prøve dit forslag med primary slave engang sent i nat !!
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2004 - 21:30 #3
Det betyder normalt intet at HD og CD sidder på samme kabel, har da ikke problemer på nogle af mine maskiner (har +8 med den konfiguration)
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juli 2004 - 22:30 #4
Der er ingen problemer med dit valg af setup - det skal kunne virke sådan (har selv samme bundkort)
jeg kan forstå at du godt kan skrive til disken men at pcén dør ?
Gå i strømstyring og indstil til : "turn off harddisks = never", system standby = never.
du skal have installeret driverne til bundkortet som fulgte med på cdrom. gå så enhedshåndtering og indstil dine controllere til: dma-mode
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juli 2004 - 22:30 #5
og slå hypernate fra
Avatar billede fly3r Nybegynder
30. juli 2004 - 00:05 #6
okay... det er som sagt dumt at køre cdrom drev sammen med HDD.... så hvis du vil have 3 HDD, ville mit foreslag være at smide en IDE controller i, og køre den 3. og evt. 4. HDD derfra...
Avatar billede fly3r Nybegynder
30. juli 2004 - 00:06 #7
CD-rom drev kører bedst på et 60 pols kabel, men HDD helst skal køre på et 80 pols kabel... derfor er det dumt at køre de to sammen danny og screem...
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 00:25 #8
fly3r CDROM kan køre på både ATA33 og ATA66/107133 kabler, det har ingen betydning, men vi er enige i at harddiske bør bruge ATA 66/100/133 (som er det samme kabel), hvis man da ønsker at køre mere end UDMA3.
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. juli 2004 - 01:06 #9
Ved IDE diske, er kontrolleren ikke på bundkortet. Det som er på bundkortet, og som kaldes IDE controller, er blot en dirigent, eller en politi betjent om i vil, der styrer trafikken. De chips der styrer disk, CD og/eller DVD, sidder på selve drevet.
Det er derfor man skal allokere dem som MASTER eller SLAVE. I et MASTER drev er kontrolleren aktiveret, og i et SLAVE drev er den deaktiveret.
Det er også derfor det er umuligt, at have 2 MASTER på samme kanal, for de vil forsøge at tale oven i hinanden.

Dit Seagate drev vil jeg tro er et UDMA 5 eller 6 drev, og dit CD drev vil jeg tro er et UDMA 3 eller 4 drev.
CD kontrolleren kan ikke være MASTER med Seagate som SLAVE, for CD kontrolleren "snakker ikke et sprog" som Seagate drevet forstår.
Derimod kan Seagate være MASTER, og CD være SLAVE, for kontrolleren i Seagaten er bagudkompatibel med UDMA 3 og 4.

Mit bud er, at du lader Seagate være MASTER, og CD være SLAVE. Det giver også større ydelse, at lade den mest advanceret kontroller være MASTER, og det er kun når der er en CD i drevet, der læses eller skrives på, at MASTER kontrolleren er nødt til at gå ned i hastighed, og dermed også ydelse.
Avatar billede screem_brille Novice
30. juli 2004 - 01:12 #10
det er da noget sludder og skrive, et CDROM drev kan nemt være Master, med en disk som slave, og det er nu de færreste CDROM (hvis nogen) som kører i UDMA 4 (hvad skulle det gøre godt for ?)
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. juli 2004 - 09:51 #11
Selvfølgelig alt kan lade sig gøre, men her var noget der ikke fungerede, og jeg kom med et hvorfor og et hvordan det muligvis løses.
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. august 2004 - 23:16 #12
Jesman, har du fået det til at virke ? ? ?
Avatar billede jesman Nybegynder
08. august 2004 - 07:00 #13
Hej Alle

Tak for jeres interesse og tid.

Jeg har stort set prøvet alt, men hidtil uden held:

1: Sat Maxtor som primary master, CD-RW som secondary master, Seagate som secondary slave (udgangspunktet) - maskinen dør!!

2: Sat Maxtor som primary master, Seagate som secondary master, CD-RW som secondary slave - maskinen dør!!

3: Sat Maxtor som primary master, Seagate som primary slave, CD-RW som secondary master - maskinen dør!!

4: Sat Maxtor som primary master, Seagate som secondary master, UDEN CD-RW drev tilsluttet - maskinen vil ikke engang starte op!! Kan ikke engang tænde den!!

5: Har herefter sat Maxtor som primary master, CD-RW som secondary master (ganske som inden montering af Seagate) - maskinen kører!!

Hvad sker der her??

Ved intensive tests på maskinen har det senere vist sig, at det ene 512 Mb. RAM modul ikke havde det særligt godt, og at det undertiden kunne få maskinen til at gå i et stadie, der kan minde om hypernating. (maskinen kører Windows 2000 Server, hvor man ikke kan vælge hypernating indstillinger i kontrolpanelet).

Heftige tests pågår i skrivende stund stadig på maskinen, efter fjernelse af det ene 512 Mb. RAM modul, og indtil videre har den kørt perfekt!!

Først om nogle dage genoptager jeg kampen med Seagate harddisken, som jo slet ikke burde være noget problem. Fortsættelse følger...
Avatar billede screem_brille Novice
08. august 2004 - 07:50 #14
Hvorfor har du så givet point ?? Nå anyway, har du en kraftigere PSU du kan prøve med, det lyder mere og mere som at den kører lige på grænsen af hvad den kan levere, og når du så sætter den nye disk til, ryger den over hvad den kan klare....