Avatar billede unicorn-21 Nybegynder
07. oktober 1999 - 15:10 Der er 34 kommentarer

hvordan laver man et ~ tegn for der er ikke noget på tasteturet

man trykker alt-^ og så er den der
Avatar billede jay Nybegynder
07. oktober 1999 - 15:14 #1
øøøh hvad er dit spørgsmål???¿¿¿
Avatar billede cybles Nybegynder
07. oktober 1999 - 15:28 #2
<<<<Uhu mystiken spreder sig :-)>>>>>
Avatar billede snowball Novice
07. oktober 1999 - 15:34 #3
Jay: Prøv lige og læs hvad der står som overskrift !!!

unicorn-21: Nu kender jeg ikke ret meget til Mac, men hvis man kan skrive ASCII koder på samme måde som man kan på PC, så kan du prøve med kode 0126 !!!

Snowball

Avatar billede daaannyboy Nybegynder
07. oktober 1999 - 15:47 #4
Tryk alt og ^ samtidig, slip så tasterne og tryk mellemrum. Så får du et nuttet lille ~
Avatar billede aasuper Nybegynder
07. oktober 1999 - 18:00 #5
Hvorfor har du selv svaret på spørgsmålet ht. Unicorn-21...?!
Avatar billede skjoldby Nybegynder
07. oktober 1999 - 23:39 #6
Jeg fatter heller ikke helt spørgsmålet.

- Men prøv evt at gå ud i æblemenuen. Kig under tastatur. Hold alt, shift eller alt+shift nede, indtil du kan se det tegn du skal bruge. Tryk så bogstavet.

Skjoldet
Avatar billede jay Nybegynder
08. oktober 1999 - 08:09 #7
Hallo alle sammen

han har jo for fanden selv skrevet svaret!!
Avatar billede warnich Nybegynder
08. oktober 1999 - 17:20 #8
Hvem får så pointene ?
Avatar billede aasuper Nybegynder
08. oktober 1999 - 18:03 #9
Må jeg få dem?
Avatar billede flmmng Nybegynder
22. oktober 1999 - 21:50 #10
jeg har ingen point endnu så derfor :

PÅ TASTATURET SKAL DU FØRST HOLDE "ALT"-TASTEN NEDE (NÅR JEG NU SKRIVER ALT MENER JEG JO SELVFØLGELIG TASTEN ALT OG IKKE ALT PÅ DEN MÅDE AT DET ER EN CITRON, PÆRE ELLER ALLE TASTER PÅ FJERNBETJENINGEN) UMIDDELBART DEREFTER SKAL DU TRYKKE PÅ "^" TASTEN SOM LIGELEDES ER LOKALISERET PÅ TASTATURET (PÅ ET DANSK STANDARD TASTATUR TALER VI HER OM TASTEN PÅ DEN DIREKTE HØJRE SIDE FOR TASTEN "Å". SÅFREMTIFALD AT DU VÆLGER 4 AF FØLGENDE OPTIONER VIL DETTE IKKE GIVE DIG ET "~".
1) DU TASTER IKKE ALT EFTERFULGT AF "^" TASTEN.
2) DU SKRIVER IKKE NOGET EFTER DU HAR TASTET "ALT"+^ .
3) DU SLUKKER COMPUTEREN LIGE EFTER AT DU HAR TASTET "ALT"+"^" .
4) DU BENYTTER EN FONT-TYPE HVOR "~" IKKE FINDES. (dette løses dog nemt ved at åbne fonten i et program som FontoGrapher fra Macromedia hvor du selv kan tegne fonte)

HVIS dette ikke var at give sig fuldt ud for 30 point så ved jeg snart ikke....
Go' fornøjlse
Avatar billede jay Nybegynder
23. oktober 1999 - 14:46 #11
flmmng>>Altså helt ærligt, du kan da ikke få de 30 point, når du bare har skrevet det samme som unicorn-21 selv har skrevet da han har stilet spørgsmålet.

Jeg forstår stadivæk ikke helt hvorfor unicorn-21 selv har skrevet svaret på sit spørgsmål.
Avatar billede flmmng Nybegynder
23. oktober 1999 - 17:57 #12
Ok Jay - du har ret! Det var alt ialt kun et halvhjertet forsøg på at få point
;-)

Men tilgængæld fatter jeg heller ikke en fløjtene hut af unicorn-21's spørgsmål/svar.
Avatar billede jay Nybegynder
23. oktober 1999 - 18:04 #13
flmmng>> Det er så iorden, vi vil jo alle sammen godt have fingre i nogle nemme poing.
Og jeg kan kun give dig ret i hvor underligt unicorn-21's spørgsmål/svar er
Avatar billede bowann Nybegynder
01. november 1999 - 10:30 #14
ctrl ¨= ~

Du kan i applemenuen trykke på key caps, og se en ove sigt over tastaturet, tryk så på ctrl og dit tegn vil dukke på.

mvh. mac mannen Wann
Avatar billede gid3on Nybegynder
01. november 1999 - 18:06 #15
Man kunne jo osse prøve med en lidt mere utraditionel fremgangsmåde: Man starter med at skrive et spansk ñ, og derefter sletter man selve n'et :-D

med sådan et svar burde jeg være indstillet til mindst 50 point plus lidt extra for kunstnerisk udførelse
Avatar billede pixel Nybegynder
06. november 1999 - 21:32 #16
Siden vi nu snakker om et over legent styre system MacOS, så drop alle Koder. Find det program der hedder "Tastatur" det følger med systemet og ligger normalt i apple menuen. Hold der efter alt inde og SE på skærmen hvor den tast ligger.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
06. november 1999 - 21:34 #17
Pixel>> Hvis nu du koncentret dig om at læse de andres svar kunne du sikkert finde et svar som mig der fortæller nøjagtigt det samme som du har fundet frem til en måned efter!
Avatar billede pixel Nybegynder
06. november 1999 - 21:51 #18
Jeg har kun scannet dem igenem, desuden er jeg lige tilmeldt for en time siden, OKEY ???
Avatar billede skjoldby Nybegynder
06. november 1999 - 21:56 #19
ok.
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2000 - 06:40 #20
'Tastatur' fra Apple er da Yngre Stenalder! Prøv:
http://www.unisoft.co.at/products/popchar.html
Der fås en lille utillity, ved navn 'PopCharPro'. Den laver en lille ikon i menubjælken. Klikker du på den, har du alle den aktuelle fonts tegn tilgængelige. Viser samtidig tast komb. for det pågældende tegn - et MUST!!!…ikke mindst, hvis man bruger dingbats o.lign.
/VH
Ole Clausen
Avatar billede skjoldby Nybegynder
07. januar 2000 - 19:36 #21
Ole>>> hvad har du af erfaringer med popchar. For ca. 4 år siden var den skyld i totalt mange systemfejl og nedbrud på min mac. Er den blevet opgraderet, for ja det er et fedt tool. Det er egentligt utroligt der ikke følger sådan et med MacOS for det er et MUST. - Det gør der jo med windows.
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2000 - 23:20 #22
Jeg selv kører med 1.1.2 - og den synes jeg ikke jeg har problemer med. Den har både kørt under MacOS 8.5.1 og 8.6 på både 7100 og G3.
Seneste vers: 1.1.3, som jeg vist hellere må se at få opdateret til. Jeg har haft PopChar liggende på min maskine i 6 år, og KAN simpelthen ikke undvære den. I begyndelsen havde jeg lidt mistanke til den, men tror det måske var konflikt mellem den og en bedaget vers. af SuitCase eller evt. Now Utillities WYSIWYG, to util. jeg ikke bruger mere.
Avatar billede aasuper Nybegynder
09. januar 2000 - 14:17 #23
Til Unicorn-21

Hvornår bliver dette spørgsmål lukket?
Det har ligget her i et kvart år, og der er kommet mange gode svar til spørgsmålet (bl.a. dit eget).
Avatar billede skjoldby Nybegynder
09. januar 2000 - 14:22 #24
hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg han prøvede at fake sig til lidt point i sin tid. Men vi har da fået en meget god diskussion ud af det.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2000 - 11:56 #25
hvor er det sjovt der er 25 kommentarer til hvordan man skriver et ~ på en mac

løl
Avatar billede poul2 Nybegynder
05. juni 2000 - 17:13 #26
he he...

I stedet for at "alt^", så kan man bare taste "ctrl^" så skulle den komme uden at man behøver at trykke på mellemrum
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
23. januar 2001 - 22:54 #27
hold ALT Gr tasten inde,og tryk på tasten til højre for Å ~~~~~~~~~~~~
Avatar billede grandphoenix Nybegynder
23. januar 2001 - 23:00 #28
rettelse til Cyberfreak svar... efter man har trykket \"ALT Gr\" tasten og ^ tasten så skal man lige trykke på \"space\" eller en anden tast før tegnet vises
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
23. januar 2001 - 23:16 #29
ok phoenix jeg glemte vist nogen
Avatar billede jay Nybegynder
25. januar 2001 - 09:02 #30
I er lidt sent ude...
Det er kun 1½ år siden unicor-21 stillede sit spørsmål med tilhørende svar.
Avatar billede dark-nisse Nybegynder
19. juni 2001 - 07:37 #31
hehe :oP 2 år siden :oP
Avatar billede aktivdata Nybegynder
29. november 2001 - 06:28 #32
der findes et program (på ca 1 mbyte) der hedder PopChar  (jeg har ver. 2.6.2) det er en enkelt fil du lægger i kontrolpaneler, så kan du med et museklik få snesevis af tegn frem øverst i venstre hjørne af din skærm, og vælge det tegn du skal bruge med et klik. du kan sikkert finde det på www.versiontracker.com ellers kan du maile til mig jan@dalegade.dk
Avatar billede olebole Juniormester
29. november 2001 - 12:26 #33
*LooOooOooOooL*
aktivdata >> Det nævnte jeg 07/01 2000 06:40:37 - altså for snart 2 år siden  =oD
/mvh
Avatar billede jay Nybegynder
29. november 2001 - 19:43 #34
LOL

Gad vide hvad der er blevet af unicorn-21, spørgsmålet er over 2 år gammelt og han har hverken kommenteret, accepteret eller afvist svaret.
Og de samme svar er blevet gentaget et par gange, inklusiv hans eget :)