Avatar billede mogm Nybegynder
27. juli 2004 - 11:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Søger støjsvag bærbar.

Jeg står overfor at skulle anskaffe mig en prisbillig bærbar. For mig er maskinens "brugerflade" vigtig.
Jeg vil derfor gerne sammenligne makinerne m.h.t. støj, hvordan gør man bedst det?
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 11:28 #1
http://www.eksperten.dk/artikler/365

læs min guide og vend tilbage
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 11:46 #2
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.

Centrino er nemlig ikke "bare" en processor. Centrino er Intels svar på treenigheden - en pakkeløsning bestående af faderen, sønnen og helligånden. I dette tilfælde personificeret gennem Pentium-M, Intel 855 og den trådløse 802.11-stand
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 11:46 #3
Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.

Skal du have en til spil - skal du have et af de store kort fra ATI. Det store 9600 er nok - men du kan i dag også få et 9700. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Avatar billede espersen Novice
27. juli 2004 - 12:25 #4
helt enig med freehelp ; et par rigtig gode maskiner han linker til ! -de er desuden rimelig billige at købe rem til (256 mb for ca. 430,-)
Avatar billede mogm Nybegynder
27. juli 2004 - 14:52 #5
Tak til freehelp og espersen for de gode råd, og artiklen er giver en super inføring i den aktuelle notebook-verden.
De anbefalede maskiner(AsusM6800N og VegaPROZ7) lyder til at være nogle rigtig skønne og komplette bud(jeg skal ikke bruge den til spil!), jeg havde dog håbet på en billigere løsning son f.eks. en "SHG note"(se www.shg.dk) - en med tilsvarnde specifikationer koster her ca. 2500,- mindre. Hvad siger i til det?

Freehelp du får de 60 points og mange tak for den hurtige hjælp og i får begge noget super god karma - rart der er nogen der ved noget om de her ting, så mange TAK!
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 15:06 #6
Du er velkommen en anden gang :-)

Jeg ønsker ikke point for min hjælp så giv dem bare til espersen.

Kan du ikke linke til den du omtaler
Avatar billede mogm Nybegynder
27. juli 2004 - 16:34 #7
Linket er http://www.shg.dk og varenummeret er(f.eks.) 550319.

Mine tænker går også på om "SHG note" er for meget noget der ligner en "bambus-maskine" til at man kan anse maskinen for et godt/rimllig køb!?! - der er ingen der omtaler og kommenterer disse maskiner, ej heller dem fra Dell.
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 16:51 #8
Jeg ville ikke selv tage dem
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 16:52 #9
Avatar billede espersen Novice
27. juli 2004 - 17:23 #10
kender ikke den fra SHG - men Delle er ofte ret dyr at købe extra ram til (de benytter ikke nogle af dem som kan købes til små penge, desværre)

vil ikke have point for dette - det er begrænset hvad jeg har bidraget med ;o)
Avatar billede espersen Novice
27. juli 2004 - 17:29 #11
hvor meget vil du ofre på en laptop ??
Avatar billede mogm Nybegynder
27. juli 2004 - 18:15 #12
Jeg kunne godt tænke mig at det kunne blive under 10000,- og jeg har nu bestemt at det skal være med en Centrino-løsning eller lignende, der ud over vil jeg gerne have god skærm(helst uden pixel-fejl) og godt keyboard.

Espersen vær nu ikke så beskeden med de points, jeg skal bare lige finde ud af hvordan man giver dem det kan jeg nemlig ikke huske!
Avatar billede freehelp Praktikant
28. juli 2004 - 00:12 #13
bed en smide et svar - markere hans navn i boksen til venstre og tryk acceptere
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2004 - 10:30 #14
her er den AsusM6N til 11.206 med en ok konfiguration (256 mb ram og 40 GB HDD)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017

Men som sagt er den rimelig billig at købe extra ram til. Min klare holdning er at de extra 1000 kr. er givet godt ud. Jeg vil umiddelbart fremhæve følgende som ikke er selvfølgeligheder i denne prisklasse:
- stærkt VGA (Radeon9600) med dedikerede ram
- TV-out (Film, DVD osv.)
- Intern kortlæser (fra digitalkameraer)
- Ram = PC2700/ 333 mhz - + de er billige i indkøb

Jeg synes det er lidt svært at finde en nogenlunde tilsvarende maskine til samme pris (omkring 10.000 kr)
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2004 - 13:15 #15
hermed et svar ;o|
Avatar billede mogm Nybegynder
28. juli 2004 - 22:51 #16
Tak skal i have.

Det var dejligt med al hjælpen, jeg har nu et tilstrækelig overblik over mulighederne til at vælge. Min nye maskine bliver sandsynligvis en AsusM6800N - jeg er blevet enig/overtalt af jer. Jeg vil dog lige kigge mig en ekstra gang omkring og sover nogle gange på det(så falder prisen måske!)

Håber jeg kan hjælpe jer en anden gang, men det vil i givet fald blive i en helt anden sammenhæng!

Vh Morten
Avatar billede espersen Novice
28. juli 2004 - 22:59 #17
thx - god idé at sove lidt på det - bare spørg  - så vil vi hjælpe så godt vi kan : det eneste der kan stoppe os er at sommervejret skal nydes (hvis det kommer)

;o)