Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 13:26 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

LAN og AsRock K7S8X R3.0

Jeg har lige købt et ASRock K7S8X R3.0 bundkort, og det kører sådan set fint, men jeg kan - næsten - ikke få nettet til at virke. jeg har formatteret harddisken og installeret Win XP, og XP kan sagtens finde netkortet men der er intet internet.

Den er sat til en router hvor der er 2 andre PC'ere på, og internettet på de 2 maskiner kører fint. Det gjorde det også på denne maskine indtil jeg skiftede bundkort.
Hvis man sætter netværket op som på de andre maskiner, så virker det slet ikke, men hvis man vælger "andet" og bagefter noget i retning af "computeren er en del af et netværk, og ingen af maskinerne er connected direkte til nettet" (den som den ikke anbefaler man vælger), så virker nettet næsten. Den finder en hjemmeside og prøver at læse den ind, men det ser ud til at gå så ufatteligt sløvt at den aldrig når at hente hele siden før den timer ud...

er der nogle der har nogen som helst ide om hvad man kan gøre for at få det til at køre normalt?
Avatar billede espersen Novice
26. juli 2004 - 13:31 #1
3 bud ;
1. ikke installeret netværk korrekt
2. bruger du en ASRock-driver til netkortet ? (vigtigt)
3. snavs på maskinen (især hvis der er installeret XP, og du straks herefter er gået på nettet for at opdatere XP)
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 13:40 #2
Hvad mener du med "ikke installeret netværk korrekt"?
Jeg har installeret LAN-driverne fra bundkortets medfølgende CD, og snavs er der ikke meget af, for kabinettet, processoren og bundkortet blev købt i går :)
Avatar billede gudmundp Praktikant
26. juli 2004 - 13:53 #3
jeg tror ikke det er det han mener med snavs(virus ell. spyware)
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 13:58 #4
hehe.. nåh ja :) men nej, det er der heller intet af... har jo lige formatteret harddisken ;)
Avatar billede espersen Novice
26. juli 2004 - 14:00 #5
har du været på nettet med den uden at SP1a + de kritiske updates + sasser update var installeret samt havde en aktiveret software firewall ??
Avatar billede tubber Juniormester
26. juli 2004 - 14:07 #6
Jeg har selv 2 af disse bundkort, og jeg kører selv med den XP driver som er i XP og IKKE den på CD'en og den funker fint

Jeg tror nærmere der er noget i opsætningen enten af Netværk på computeren eller i routeren......

har du prøvet at sætte den til at automatisk at hente netværks indstillingerne via dchp ? når det er sat som det skal så skal du gøre følgende:

Kør/run og skriv cmd efterfulgt af enter
I det sorte vindue skriver du følgende:
ipconfig /release + enter
ipconfig /renew + enter

og så vend tilbage om det virker eller ej
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 14:08 #7
Eftersom problemet er at nettet ikke virker - så nej...
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 14:20 #8
@tubber
Maskinen får uden problemer tildelt IP af DHCP-serveren..

Tror når jeg kommer hjem at jeg prøver at køre uden om netværk, router og det hele, og proppe netstikket direkte i maskinen... så må vi se om det ændrer noget.
Avatar billede tubber Juniormester
26. juli 2004 - 14:29 #9
Ok kan du så kommunikere med de andre maskiner på netværket ?
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 14:46 #10
nix.. maskinen kan kun se sig selv.. og de andre maskiner kan heller ikke se den.
Avatar billede tubber Juniormester
26. juli 2004 - 14:53 #11
ok hvad hedder den IP du får af routeren ?
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 15:17 #12
192.168.1.115 (cirka)
de 2 andre får ca samme IP (192.168.1.1xx)
Avatar billede tubber Juniormester
26. juli 2004 - 15:28 #13
ok

kan du pinge routeren ?

kør/start og skriv cmd

og skriv: ping 192.168.1.1

og kan du komme ind på web interfacet
http://192.168.1.1
Avatar billede spooky20 Nybegynder
26. juli 2004 - 15:48 #14
jeg kan ikke komme på web interfacet, for det prøvede jeg i går.. prøver at pinge når jeg kommer hjem..
Avatar billede tubber Juniormester
26. juli 2004 - 17:08 #15
Har du prøvet et andet netkabel ?
Avatar billede spooky20 Nybegynder
27. juli 2004 - 09:01 #16
Kan faktisk ikke prøve så meget før i aften.. I går stod harddisken af, så jeg må lige vente på den nye kommer i dag :)
Avatar billede spooky20 Nybegynder
27. juli 2004 - 14:21 #17
så er den nye HD kommet.. og xp er installeret.

den modtager 3 pakker og taber 1..
næste forsøg modtaget 2, tabt 2..

hvad skal vi lægge i det?
Avatar billede tubber Juniormester
27. juli 2004 - 15:37 #18
Har du prøvet et andet kabel ?
Avatar billede spooky20 Nybegynder
27. juli 2004 - 18:03 #19
Næh.. hvorfor det? det har jo virket 100% fint indtil jeg købte nyt bundkort...
Avatar billede tubber Juniormester
27. juli 2004 - 18:47 #20
Fordi der kan jo være sket noget mens du skiftede ledning.........

Har du et PCI netkort du kan prøve at sætte i ?

Tyder lidt på en fejl på det onboard netkort.....
Kigger lige i min manual når jeg kommer hjem om der skulle stå noget......
Avatar billede spooky20 Nybegynder
29. juli 2004 - 10:34 #21
har desværre kun ISA netkort, og der er ingen ISA slots på boardet.

men jeg har seriøst ikke lyst til at sende boardet tilbage.. sidst tog det over en måned før jeg fik et nyt...
Avatar billede tubber Juniormester
29. juli 2004 - 11:52 #22
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20146
Her er et til 30 kr.

Umiddelbart syntes jeg det lydder som netkortet der er noget galt med.....

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
29. juli 2004 - 11:53 #23
vil lige sige jeg hverken kender eller har nogen ide om hvor godt det netkort er, men 30 kr. er det vel værd at ofre for at se om det er det....

Du kan evt. låne et i en af de andre maskiner ? hvis de ikke er onboard self.

/Tubber
Avatar billede spooky20 Nybegynder
30. juli 2004 - 17:01 #24
De er onboard alle sammen :)

Men efter lidt forsøg og eksperimenteren med routeren har jeg næsten fundet fejlen.
Der sidder 3 maskiner til routeren, og piller man den ene af de 3 fra virker det pludselig fint, og sætter man den i igen så virker det ikke.. og det er lige meget hvilken port jeg sætter den i, så giver det samme resultat.
Avatar billede tubber Juniormester
30. juli 2004 - 17:54 #25
Check om der sidder en i den der uplink hvis der er en sådan........
Wan sidder rigtigt nok når nogen kan komme på nettet.....

Så skal du nok ind og se konfigurationen på routerens DCHP server/Firewall om der er er restriktioner nogen steder.....
Avatar billede spooky20 Nybegynder
02. januar 2005 - 06:17 #26
Valgte istedet at skille mig af med den ene maskine.. Så kan den lære det :)
Nu er der kun to på netværket, og alt fungerer fint.