26. juli 2004 - 12:44Der er
15 kommentarer og 2 løsninger
Hvad siger købeloven om følgende problem?
Hejsa eksperter :O)
Jeg har d. 7/7 2004 købt en mobiltelefon hos teleringen. Nu har jeg så opdaget at telefonen er defekt.
Det er en Nokia 7200 jeg har købt, og jeg har stået på venteliste til den i lang tid, så jeg frygter at de måske ikke har nogen nede i butikken....nokia har nemlig haft leveringsproblemer med den model.
Mine spm er så:
1: Hvis de ikke kan give mig en ny telefon, kan jeg så kræve at få mine penge tilbage igen?
2: Har de ret til at sige, at de vil sende den til reperation, i stedet for at give mig en ny?
Alle svar må meget gerne dokumenteres (links... osv)
1. Nej - det er kun hvis butikken har et særligt højt serviceniveau, at man som kunde kan få pengene tilbage. Man kan som kunde ikke kræve det.
2. Ja. De har ret til at udbedre skaden. Jeg mener at formuleringen endda er således, at de butikken har en "rimelig frist" til at udbedre skaden. Altså ikke særlig konkret.
Du kan finde ovenstående på retsinfo.dk. Hvis du skal have helt præcise links, kanjge smide dem i aften. Det står alt sammen i købeloven.
Dette er "hovedtrækkene" i købslovens felj/mangler for køber: § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem 1) afhjælpning af mangelen, 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering), 3) et passende afslag i købesummen eller 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
yes, såfremt de ikke kan tilbyde den en tilsvarende ny, men du har det problem, at du har bedt dem om at skaffe den hjem til dig ( venteliste ) så du kan ikke regne med at de vil give dig pengene (friviligt, uden vrøvl, men gå til dem !)
Du skal bare sige, du ikke vil have en defekt telefon og ikke vil have den rep. De har , som du selv siger, ikke en ny at give dig. så er det pengene tilbage ! - de kan ikke gøre andet
Det hele er meget simpelt; inden for de første 6 mdr. efter gælder "Formodningreglen" som beskriver, at hvis en vare går i stykker indenfor de første 6 mdr, formodes det at fejlen har været til stede ved købets indgåelse. Derfor er det køber som bestemmer hvad der skal ske; ombytning, rep. eller handelen går retur. Kun hvis sælger kan påvise (og ikke kun sandsynliggøre) at det vil medføre en for ham uforbeholden stor udgift at ophæve købet eller ombytte varen, kan han få lov til at reparere. Og da sælgeren selv får den ombyttet eller rep. hos producenten er der jo ikke rigtigt nogen større udgift for ham :-) (det var i den "gamle" købelov at sælgeren havde ret til at bestemme hvad der skulle ske)
Så;
Gå ned i butikken - sig din telefon er gået i stykker - sig at de selv må vælge om de vil ombytte eller udbetale købssummen. Så simpelt er det faktisk :-)
Jeg tog ned i butikken, og gik med til at han kunne give mig en ny dagen efter.
Da jeg så kom derned dagen efter, var det en forkert farve han havde fået hjem....og han kunne så kun tilbyde mig at vente yderligere på en ny telefon, eller sende den nuværende til reperation.
Jeg sagde at så ville jeg gerne have pengene tilbage. Dette ville han absolut ikke gå med til, han havde nemlig sine retningslinier at gå efter. Jeg bad ham så om at få fat i direktøren for Teleringen, da han åbenbart var den eneste som kunne tage en sådan beslutning....dette ville han ikke, og han ville ikke diskutere mere med mig.
Jeg forklarede ham så hvordan købeloven hang sammen, og fortalte at de faktisk brød købeloven med deres retningslinier. Det kunne han ikke tage sig meget af, og han kunne ingenting gøre....
Jeg spurgte så om hvis jeg kunne komme med købeloven, og vise ham at jeg altså virkelig havde ret til at få pengene tilbage igen, om jeg SÅ kunne få mine penge igen.....dette gik han så med til...jeg hentede straks en kopi af købeloven §78
Den fik han så og læste igennem, hvorefter han beklagede mange gange og jeg fik mine penge igen. Han var ikke klar over at deres retningslinier var i strid med loven, og ville straks kontakte deres hovedkontor.........tsk tsk...stakkels unge butikschef....han kendte ikke engang købeloven....det burde være et MUST, hvis man er butikschef.
Nå, men nu har jeg så købt en Samsung E700 (Silver) i en Sonofon-butik......den er super!!!!!
Mvh xxxHitmanxxx
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.