Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 12:44 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvad siger købeloven om følgende problem?

Hejsa eksperter :O)

Jeg har d. 7/7 2004 købt en mobiltelefon hos teleringen.
Nu har jeg så opdaget at telefonen er defekt.

Det er en Nokia 7200 jeg har købt, og jeg har stået på venteliste til den i lang tid, så jeg frygter at de måske ikke har nogen nede i butikken....nokia har nemlig haft leveringsproblemer med den model.

Mine spm er så:

1: Hvis de ikke kan give mig en ny telefon, kan jeg så kræve at få mine penge tilbage igen?

2: Har de ret til at sige, at de vil sende den til reperation, i stedet for at give mig en ny?

Alle svar må meget gerne dokumenteres (links... osv)

På forhånd mange tak :O)

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 12:54 #1
Har lige læst følgende igennem (Den nye købelov) >> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede hpo Nybegynder
26. juli 2004 - 12:54 #2
1. Nej - det er kun hvis butikken har et særligt højt serviceniveau, at man som kunde kan få pengene tilbage. Man kan som kunde ikke kræve det.

2. Ja. De har ret til at udbedre skaden. Jeg mener at formuleringen endda er således, at de butikken har en "rimelig frist" til at udbedre skaden. Altså ikke særlig konkret.

Du kan finde ovenstående på retsinfo.dk. Hvis du skal have helt præcise links, kanjge smide dem i aften. Det står alt sammen i købeloven.
Avatar billede haverslev Novice
26. juli 2004 - 12:55 #3
Dette er "hovedtrækkene" i købslovens felj/mangler for køber:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Se mere her:http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html
Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 12:57 #4
haverslev >> Vil det sige at jeg kan gå ned i butikken og vælge mulighed nr. 4 (ophævelse af købet), og derved få mine penge tilbage?

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede hpo Nybegynder
26. juli 2004 - 12:59 #5
§ 76-78 besvarer dne spørgsmål.

VH
HPO
Avatar billede hpo Nybegynder
26. juli 2004 - 13:00 #6
sorry haverslev. Bare glem mit svar klokken 12.59:41
Avatar billede haverslev Novice
26. juli 2004 - 13:01 #7
yes, såfremt de ikke kan tilbyde den en tilsvarende ny, men du har det problem, at du har bedt dem om at skaffe den hjem til dig ( venteliste ) så du kan ikke regne med at de vil give dig pengene (friviligt, uden vrøvl, men gå til dem !)
Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 13:03 #8
haverslev >> Altså, det er ikke en vare jeg har fået bestilt hjem, men jeg har bare stået på en liste, så når de fik den hjem, så ringede de til mig.

De skulle vist ikke have fået ret mange hjem, og det er derfor jeg frygter at de ikke har flere.
Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 13:04 #9
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

<<< Vil det sige at jeg ikke kan kræve "ophævelse af købet", hvis de tilbyder mig at sende den til reperation???
Avatar billede haverslev Novice
26. juli 2004 - 13:05 #10
så er det pengene tilbage !
Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 13:06 #11
så er det pengene tilbage ! <<< Den forstod jeg ikke???
Avatar billede haverslev Novice
26. juli 2004 - 13:10 #12
Du skal bare sige, du ikke vil have en defekt telefon og ikke vil have den rep.
De har , som du selv siger, ikke en ny at give dig.
så er det pengene tilbage ! - de kan ikke gøre andet
Avatar billede fencer Nybegynder
26. juli 2004 - 13:17 #13
Det hele er meget simpelt; inden for de første 6 mdr. efter gælder "Formodningreglen" som beskriver, at hvis en vare går i stykker indenfor de første 6 mdr, formodes det at fejlen har været til stede ved købets indgåelse. Derfor er det køber som bestemmer hvad der skal ske; ombytning, rep. eller handelen går retur. Kun hvis sælger kan påvise (og ikke kun sandsynliggøre) at det vil medføre en for ham uforbeholden stor udgift at ophæve købet eller ombytte varen, kan han få lov til at reparere. Og da sælgeren selv får den ombyttet eller rep. hos producenten er der jo ikke rigtigt nogen større udgift for ham :-) (det var i den "gamle" købelov at sælgeren havde ret til at bestemme hvad der skulle ske)

Så;

Gå ned i butikken - sig din telefon er gået i stykker - sig at de selv må vælge om de vil ombytte eller udbetale købssummen. Så simpelt er det faktisk :-)

Gå derned
Avatar billede Hitman Praktikant
26. juli 2004 - 13:25 #14
Okay, nu er jeg helt med på den :O)

fencer >> Rigtig god forklaring...tak :O)  (du kan evt smide et svar hvis du også vil have point)

Til jer andre: også mange tak for hjælpen... :O)

Jeg smutter snart derned....skriver lige hvordan det gik!

Mvh
xxxHitmanxxx
Avatar billede fencer Nybegynder
26. juli 2004 - 18:37 #15
Velbekomme :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juli 2004 - 19:56 #16
Hvordan gik det så????
Avatar billede Hitman Praktikant
06. august 2004 - 17:48 #17
Hey!!!!
Sorry ventetiden.......sådan her gik det:

Jeg tog ned i butikken, og gik med til at han kunne give mig en ny dagen efter.

Da jeg så kom derned dagen efter, var det en forkert farve han havde fået hjem....og han kunne så kun tilbyde mig at vente yderligere på en ny telefon, eller sende den nuværende til reperation.

Jeg sagde at så ville jeg gerne have pengene tilbage.
Dette ville han absolut ikke gå med til, han havde nemlig sine retningslinier at gå efter. Jeg bad ham så om at få fat i direktøren for Teleringen, da han åbenbart var den eneste som kunne tage en sådan beslutning....dette ville han ikke, og han ville ikke diskutere mere med mig.

Jeg forklarede ham så hvordan købeloven hang sammen, og fortalte at de faktisk brød købeloven med deres retningslinier. Det kunne han ikke tage sig meget af, og han kunne ingenting gøre....

Jeg spurgte så om hvis jeg kunne komme med købeloven, og vise ham at jeg altså virkelig havde ret til at få pengene tilbage igen, om jeg SÅ kunne få mine penge igen.....dette gik han så med til...jeg hentede straks en kopi af købeloven §78

Den fik han så og læste igennem, hvorefter han beklagede mange gange og jeg fik mine penge igen. Han var ikke klar over at deres retningslinier var i strid med loven, og ville straks kontakte deres hovedkontor.........tsk tsk...stakkels unge butikschef....han kendte ikke engang købeloven....det burde være et MUST, hvis man er butikschef.

Nå, men nu har jeg så købt en Samsung E700 (Silver) i en Sonofon-butik......den er super!!!!!

Mvh
xxxHitmanxxx