Avatar billede jasbg Nybegynder
25. juli 2004 - 15:23 Der er 4 kommentarer

Problem med adgang til åbent Lan netværk på Win Xp

System:  X antal WinXP PC'er - forbundet i et "åbent" lan netværk.
->Stifinder ->Netværksteder ->Hele Netværket ->Microsoft Windows Netværk ->Workgroup (arbejdsgruppe-navn) -> PC'er  (Tildelte Pc navne er synlige på Lan netet)  ->PC'xx -> C: D: E: (delte drev +evt delte mapper på PC'en)

Problem:

Ved punktet ->Pc'xx (altså hvor der forbindes til den konkrete PC på lan bettet) - får man pludselig I stedet beskeden " Du har ikke Adgang til denne Netværksrescource - prøv at kontakte Admin på netværket etc"

Problemet kan opstå under selve installationen af WinXp - eller i forbindelse med at et VirusProgram afprøves (har vi lige prøvet her fornyligt) !

Er der nogen der ved hvilken enkelt parameter i Windows XP der kan forårsage denne ændring ?

-----------------------------
Det er stadig muligt at få direkte adgang til PCxx -> \\PCxx\c  (forudsat at C drev er delt på PCxx)
Avatar billede kenp Novice
25. juli 2004 - 20:26 #1
prøv at aktiver gæste kontoen på den server det kunne tyde på at problemet er der! eller hvis der er firewall derpå! (eller sikre dig at brugeren som forsøger at komme ind også er oprettet på computeren.)
Avatar billede jasbg Nybegynder
25. juli 2004 - 20:47 #2
Vi har kørt dette lan i næsten 2 år på WinXP. Og har aldrig brugt hverken gæstekontoen eller aktiveret firewall. Det er rigtigt at aktiveres Den indbyggede Firewall, så opfører systemet sig på sammen måde.

Men det har aldrig givet problemer at koble den indbyggede firewall af og på, det har vi gjort ofte i forskellige sammenhænge. Problemet her skyldes noget andet.
- Måske en eller anden Tjeneste' der er er aktiveret (ikke står standard) - men hvilken ???
Avatar billede kenp Novice
25. juli 2004 - 20:51 #3
det kan være du lige skal kontrollere tjenesten workstation/arbejsstation og server køre på dine computre, hvis de ikke gør det kan de enten ikke dele et drev eller forbinde til et drev.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. juli 2004 - 08:47 #4
Jeg vil tro at du har prøvet nogle antivirus med softwarefirwall? så skal du huske at truste de andre pcér på netværket i firewallen med ip eller macadr.
Det er nemmest hvis du har en router på dit netværk - så behøver du ikke al det firewall på pcérne.