Avatar billede me26 Nybegynder
24. juli 2004 - 18:00 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

ibook G3 700MHz duel usb , TV OUT

jeg er den lykkelige ejer af en ibook hvor der ikke fra ny var tv kabel med men har nu købt et , lyden går fint igennem men intet billed og ibooken finder helder ikke tvet har skiftet rundt i alle formater 1028 ...... 800x600 osv osv har genstarte lagt i dvale men stadit ikke noget resultat
det er en G3 700MHz , med os x 10.3.4 (mit tv er et sony 32" 100Hz ) er det mig macken eller tvet ??????????
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2004 - 20:18 #1
Den har TVOut AGP, dvs. at du kan sætte den til en CRT monitor.
Du kan kun sætte den til et tv, hvis du køber et videokort med vhs
udgang.

/per
Avatar billede egonspock Seniormester
24. juli 2004 - 22:14 #2
Det burde man faktisk kunne gøre. Har du sådan et stik med et hvidt, rødt og gult kabel, som du så stikker i fjernsynet?

Det er nok en ide at lægge iBooken i dvale, derefter sætte stikkene i og tænde fjernsynet og vælge kanal, først derefter åbne iBooken igen, og så se om der i skærmmenuen ikke er kommet nogle (PAL)-muligheder med.

Håber det hjælper.
Avatar billede me26 Nybegynder
25. juli 2004 - 02:37 #3
svar til hoejrup der stod på indpakningen til min ibook at jeg bare skulle købe et tv kabel så det har jeg gjort så den der med at købe video kort forstår jeg ikke ..... svar til egonspock ja det er det kabel med hvid rød og gul og et fhon ligende stik i den ende der skal i ibooken , lyden går fint igennem har haft den i dvale men det hjælper ikke , kan det være fordi jeg har købt og instalert os x 10.3.4 i stedet for det os x 10.2. der fulgte med ????? eller skal min mac på værksted ??? (håber jeg ik bor i skive og her er ingen steder de kan rep mac)
Avatar billede me26 Nybegynder
25. juli 2004 - 03:16 #4
der sker for øvrigt intet når jeg trykker på find skærme ???? er det normalt ??????
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juli 2004 - 11:15 #5
me26>Ok, jeg har selv haft en G3, og købte et specielt scart stik,
hvor der var monteret to gule, to røde og to hvide stik i den anden ende. Jeg koblede scart stikket til min video, og satte de video out (gul), audio out L (rød), og Audio out R (hvid) stikkene ind i videokortet på min G3.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juli 2004 - 11:21 #6
Hvis dit tv eller video har et gul, hvidt og rødt stik, så
kan det godt lade sig gøre. Men du skal finde den kanal/frekvens
din computer sender signalet ud på. Du skal nemlig ikke forvente,
at det passer med kanalerne på dit tv.

/per
Avatar billede me26 Nybegynder
25. juli 2004 - 11:33 #7
hoejrup> det kabel jeg har købt er til (lyd udgandgen på ibooken ) og er org. apple , med en gul/rød/hvid til at sætte til scart eller bare direkte , jeg har både haft sat det i tv/dvd og video  der skal ikke et eller andet spicelt stik mellem ibook og det kabel jeg har købt ???? Skal der ???? da jeg skulle købe kablet skrev jeg model osv ind om min ibook til                                  http://WWW.CASLONSHOP.DK og de sendte dette kabel der stod av kabel på posen den var i (måske jeg skulle rette henvendelse til dem )
Avatar billede me26 Nybegynder
25. juli 2004 - 11:39 #8
man kan søge under apple , på ovenstående side og finde av kabel til ibook der er et billede af det kabel jeg snakker om (08=
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. juli 2004 - 13:13 #9
Er det denne Mac du har købt: http://plaza.ufl.edu/zoom102/computers/reviews/ibook.html

Du skal stille den om til at køre Composite, ellers kan
du ikke se signalet på dit tv.

/per
Avatar billede me26 Nybegynder
25. juli 2004 - 19:03 #10
ja det er den bare kun med cd drev..... hvor sætter man den til at køre composite ????
Avatar billede egonspock Seniormester
25. juli 2004 - 19:42 #11
har du prøvet at slå  "vis skærme i menulinjen" til? Så burde der, hvis du har sat stikket i,  komme nogle skærmsstørrelser frem hvor der står (PAL) bagefter. (Hvis det ikke virker er jeg lidt på bar bund lige nu.) Vælg en af dem. Hvis ikke det hjælper må jeg hjem og eksperimentere, men det bliver først i morgen aften. :-)
Avatar billede me26 Nybegynder
25. juli 2004 - 20:36 #12
egonspock> jeg må skuffe dig lidt for det har jeg gjort , jeg er helt på herrens mark , måske er der slet ikke tv out , alt er prøvet og jeg fatter det virkelig ikke , men der står på kassen til ibooken at der kan købes av kabel hvis man ønsker tv out hmmm , har det noget at sige at det os x 10.3.4 jeg har købt oprindeligt hørte til en imac ???
Avatar billede me26 Nybegynder
26. juli 2004 - 00:46 #13
hmm når jeg går ind i mac hjælp og søger på composit kan jeg vælge at se computerens skærmporte og der er tegnet ved a/v ikke det samme som det der er på sigen af min ibook ???? der er bare nogle høretlf ??? er det evt et stik til vga/mini-vga/rgb som kan få tv out ud på denne model ibook ???
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2004 - 01:04 #14
Video-tegnet ser ud som to lodrette streger med en oval kasse imellem, og hvis der kun er høretelefoner, så kommer der kun lyd ud af dem. Jeg har prøvet på både min Powerbook og min gamle Clamshell, og der virker det fint, hvis jeg lukker computeren, sætter kabel i og tænder for fjernsynet på videokanalen og derefter åbner computeren igen. På min Powerbook har jeg også separat S-video-udgang, så det er muligt at din iBook også har separat udgang til video.
Dit eget bud om man skal have et separat stik til formålet lyder fornuftigt, bortset fra at jeg ikke troede at apple indførte den slags før G4-iBook'en, men jeg er da glad for at lære noget nyt, hvis det så virker! :-)
Avatar billede me26 Nybegynder
26. juli 2004 - 01:22 #15
jeg vil undersøger det med et stik i morgen , jeg har ledt efter en prudukt guide over tideligere ibooks (altså den jeg har ) men kan ikke finde det nogen sterer helder ikke på apple.dk er jeg blind ??
Avatar billede me26 Nybegynder
26. juli 2004 - 01:32 #16
øhh der er faktisk en indgang der liner et usb bare lidt mindre hvor der er to lodrette streger med en oval kasse  imellem det vil jo så sige det er det forkerte stik de har sendt/jeg har bestilt (skev ellers model osv og at det skulle passe til den ) hmmmm jeg skriver lige hvad jeg finder ud af i morgen og deler point der , jeg takker mange gange for den respons der har været fra både hoejrup og egonspock
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2004 - 01:45 #17
Jeg tror, at det du leder efter, så hedder en Apple Video Adapter: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/Cd1172A36esB2LgV6MJ2Av0aDw9/1.0.7.1.0.6.3
Jeg er ikke sikker på at det link jeg lige har smidt holder længere end en times tid, men se evt. under Apple Accessories i http://www.apple.com/denmarkstore
Avatar billede me26 Nybegynder
26. juli 2004 - 01:59 #18
ja nu er spørgsmålet så er det apple video adapter eller mini dvi to video adapter hmmm for mig ser de ens ud på billedet , jeg har fundet dem inde på det firma som har sendt mig det forkertes hjemmeside så ringer til dem i morgen og brokker mig med et lille smil for det er nu ligt komisk at jeg har været ved at rive håret af mig selv i fortvivelse hihihi
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2004 - 02:10 #19
hehe, jeg gad ellers godt se det virke på så flot en skærm :-)
Det er ikke mini-DVI, da det kun fungerer med den nye 12"-Powerbook jf. beskrivelsen.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. juli 2004 - 11:09 #20
Avatar billede egonspock Seniormester
26. juli 2004 - 13:02 #21
Nej Per, det er slet ikke nødvendigt med den slags, da der allerede er en videoudgang på iBooken, den skal så vidt jeg kan læse mig til, blot forbindes med et 179-kroners kabel fra Apple, der hedder Apple Video Adapter, og beskrivelsen lyder:
Apple Video Adapter

The Apple Video Adapter for iBook, PowerBook G4 (12”), eMac (with AirPort Extreme), or 17-inch iMac (1GHz) was specially designed to allow users to connect to S-video or composite video devices. The video adapter cable plugs into the Video Output port (mini-VGA) built into the back of the computers listed. The Video Output port supports VGA, S-Video, and Composite video out. Use the Apple Video Adapter cable for S-Video or Composite video output only (connect to your TV, VCR, or overhead projector’s S-Video or RCA (composite) cable). Use a separate VGA Adapter for VGA video out.

Important:
Requires iBook without an external reset button,12-inch PowerBook G4 (867MHz), eMac (with AirPort Extreme), or 17-inch iMac (1GHz) with mini-VGA port.

---

Den findes på http://www.apple.com/denmarkstore under Apple Accessories. Det kræver så en composite indgang på videoen eller fjernsynet, men det mener jeg at vi har fundet ud af at der er (den gule indgang)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. juli 2004 - 14:25 #22
egonspock>Tak for oplysningen, det kunne være at jeg skulle
købe den adapter til min G4.

/per
Avatar billede me26 Nybegynder
26. juli 2004 - 14:29 #23
så er det løst (tror jeg) det viser sig at den ibook g3 er prudosert lige før g4eren kom så det er det samme stik som til den og jeg må sige http://www.caslonshop.dk har en god service da jeg ringede i dag  blev jeg bare bedt om at sende det kabel jeg havde retur selv om jeg havde smidt org. indpakning ud og de ville sende det andet kabel uden beregning (det nye kabel er 10-15 kr dyrer ) og det er jo altid dejligt med rabatter og god service ............ når jeg har modtaget det nye apple video kabel vil jeg vende tilbage og fortælle (forhåbentligt) om det virker og hvor næmt det er i brug
med stor tak til egonspock og hoejrup
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. juli 2004 - 10:57 #24
me26>Velbekommen.:-)

/per
Avatar billede me26 Nybegynder
29. juli 2004 - 00:25 #25
Jubii så virker det , super sejt køre også duel skærm og meget bedere billed på tvet end da jeg brugte pc

kan kun sige en ting køb  video cabel til din  mac ........... super sejt .............og virker uden porblemer ...... når man har det rigtige kabel hihihihihihihi......... men et lille minus man skal købe lydkabel ved siden af.........
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2004 - 10:00 #26
Tillykke med dit kabel. :-)

/per