Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 13:39 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Der kommer knas på mine Wav filer?

har opdaget et problem mere. Nemlig at ved optagelse af nogle cd'er opstår det noget knas ????? knas som ikke er på cd'en når jeg afspiller den på mit Hifi anlæg fra Sony.

Har spekuleret overhvad det mon kan skyldes ? Skyldes det af cd afspiller på min PC som er 5 år gammel er slidt / dårlig ? Eller er det fordi den er for varm ( når den har spillet et par timer) ? Skyldes at jeg bør indspille pladerne i forhold 1:1 og ikke indspille dem med hastighed ? bør jeg hellere indspille dem via mit Hifi anlæg og derfra optage dem ind på min PC ? Eller er den andre fejl ? opsætning af mit MusicMatch program ??  Jeg giver gerne ekstra point for gode svar. *S*

Eller skyldes det ganske simpelt af jeg indspiller i Wav format og at min PC er for lille til dette ? ( Jeg vil senere konvertere til mp3 - men ønsker at have råmaterialet i wav på min pc)

Hvad skal jeg gøre for at undgå problemmet ??
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 14:36 #1
Jeg kan nu oplyse at problemmet er det samme når jeg indspiller Mp3 direkte ind. Jeg har kontrolleret at min computer bruiger CPU 100 procent når jeg kører med music match - kan det skyldes dette eller er det mit Pionener DVD drev som jeg bruger som er idykker / slidt ? eller skyldes det mon mit lydkort ??  Hvad er min krav til min PC for ikke at få tab eller mindste tab af lyd kvalitet ?
Avatar billede clauzii Nybegynder
24. juli 2004 - 18:14 #2
OK - hvilken computer har du(CPU, HDs, Onboard eller seperat lydkort osv.)
Hvilken windows er der tale om, og hvad for et program bruger du til at ta´ CDen ind på din harddisk.
Har du endvidere downloads fra nettet i gang samtidig, eller andre programmer der kører i baggrunden....

mvh Clauzii
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 18:34 #3
Jeg har en 550 Mhz fra 1998 , kører Windwos WP pro, Har Explorer og Outlook Åben og lytter til musik ´samtidig med at jeg indspiller i MusicMatch Jukebox. Så det er det program jeg gemmer mine CD'er på.

Lydkort ved jeg ikke hvad jeg har men det er fra 1998. Jeg downloader ikke noget samtidig med at jeg indspiller men jeg bruger en enkelt browser og læser mails og afspiller musik samtidig med at jeg indspiller - er det nogret som går ud over den indspillede lydkvalitet ??
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 18:35 #4
Nå Ja Harddisk er 80 GB Hitachi 7000 RPM
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 18:35 #5
PS har også en ekstern harddisk som kører over USB 1.0 - Det er en Maxtor 80 GB
Avatar billede hcars Novice
25. juli 2004 - 14:33 #6
Får du knas, hvis du brænder som .wav?
Eller kun, når du brænder som .mp3?
Avatar billede clauzii Nybegynder
26. juli 2004 - 12:19 #7
Prøv at nøjes med kun at indspille din musik - luk alt andet!
Forsvinder det så? (Det vil jeg gætte på....)
Hvis du grabber en CD direkte til HDs burde der ikke være problemer.
Jeg vil samtidigt mene at et CPU forbrug på 100% giver mulighed for den omtalte knas, da processoren/WinXP presses ud over det mulige!
Dog ved jeg at hvis du lytter til den CD du samtidigt vil grabbe, vil dit CD drev gå op og ned i hastighed da en audiograbber sædvanligvis grabber hurtigere end normal afspilningshastighed.
Det er iøvtigt min erfaring at optagelse igennem diverse musikprogrammer giver en chance for at give en mislykket lydkvalitet, uanset maskinhastighed.
Hvis du bruger din USB-HD kan der også her opstå problemer, da USB overføres i pakker hvorimod audio er en kontinuerlig stream af data.
Så mit endelige råd er - få en hurtigere maskine, så du ikke ligger på 100% hele tiden, eller brug de 5 minutters tid det tager at grabbe CDen direkte, uden noget andet kørende.
Avatar billede clauzii Nybegynder
26. juli 2004 - 12:25 #8
Du skal forøvrigt huske at en optagelse af den audiolyd der ryger igennem et evt. lydkort alle dage er af dårligere kvalitet end en ripning, hvis dit CD-drev er tilsluttet med det analoge stik. Hvis det derimod er med det digitale (2 bens stikket yderst til venstre på dit CD drev hvis det har et sådant) KAN det være at det foregår digitalt, men da nogle lydkort (SBlaster f.ex.) så sender et digitalt signal på 48KHz mod CDens 44.1KHz er der også her mulighed for konflikter.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
26. juli 2004 - 22:02 #9
Clausxii genialt svar - du skal udentvivl have pointene . Skal lige finde ud af hvordan man giver dig dem ? nå men lige et spørgsmål . Hvad betyder det at grabbe en cd direkte til harddisk ? vil det sige indspille cd i forhold 1:1 fra anlæg eller via drev på pc - uddyb / forklar lige.

Du skal forøvrigt huske at en optagelse af den audiolyd der ryger igennem et evt. lydkort alle dage er af dårligere kvalitet end en ripning, hvis dit CD-drev er tilsluttet med det analoge stik. Hvis det derimod er med det digitale (2 bens stikket yderst til venstre på dit CD drev hvis det har et sådant) KAN det være at det foregår digitalt, men da nogle lydkort (SBlaster f.ex.) så sender et digitalt signal på 48KHz mod CDens 44.1KHz er der også her mulighed for konflikter.  Hvad betyder dette lige ??? Når jeg optager på min pc via pc cd drev er det vel digitalt og når jeg gør det fra mit anlæg over i pc er det vel digital - hvis jeg har en digital udgang og bruger digital stik ? hvad er så bedst ? via anlæg over i pc eller udelukkende  i pc'en.
Så lykvaliten afhænger også af mit lydkort ? hvilket lydkort er godt med god kvalitet? krav ??

Jeg er med på at få en hurtigere pc. du er velkommen til at maile mig på

carstenkudsk@jensen.tdcadsl.dk
Avatar billede clauzii Nybegynder
27. juli 2004 - 21:17 #10
Som jeg skrev, kræver det at dit cd drev er tilkoblet lydkortet via det digitale 2bens stik D-G, og ikke det stik på drevet der hedder L-G-G-R som er et analogt stik.
Et CD drev har en indbygget Digital til Analog konverter som sjældent er af super kvalitet. Det der sker er at den analoge udgang fra CDdrevet levere et signal der er konverteret fra D til A, og så via dit lydkort igen konverteres A - D hvis du bruger lydkortets digitale udgang over til en digital indgang på din forstærker (hvis den har det...).
Ganske vist kan MediPlayer og andre programmer læse Audiodata via IDE kablet, men dette har jeg ikke gode erfaringer med.

En grabber er et program der læser en audio CDs informationer direkte uden at konvertere dem før de gemmes på din HD.
Jeg har et program der både grabber til original Wave samt MP3 i en og samme arbejdsgang - og jo der findes mange andre programmer der vel kan det samme, men jeg mailer det til dig i morgen eller torsdag. Jeg har selv brugt det på en PIII 500 med gode resultater, såååå hvis du kan vente...
Avatar billede clauzii Nybegynder
27. juli 2004 - 21:26 #11
Der er foriøvrigt dette program også, men det er ikke noget jeg har den store erfaring med: www.cdcopy.sk/

Som sagt sender jeg et til din mail: Audiocatalyst fra Xing Tech. Jeg elsker det program!!!!!!! Det virker altid :))
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
28. juli 2004 - 13:35 #12
Fedt. Glæder mig til du mailer. Har du fået point af mig nu . Ved ikke helt om jeg gør det rigtigt ?
Avatar billede clauzii Nybegynder
31. juli 2004 - 15:44 #13
Jo - har fået point - tak!

Jeg skal nok maile Audiocatalyst til dig snart, men den maskine jeg bruger til nettet har det ikke så godt i øjeblikket, regner med mandag....
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
31. juli 2004 - 17:12 #14
ok. Lyder godt. Jeg har købt et stik nu med minijack så jeg kan forbinde min pc med mit musikanlæg. Jeg har sat stikket i pc'en der hvor jeg plejer og have min højtaler sat til. og i mit anlæg til phono indgangen - it aux bliver brugt til minidisk - men lyden er ikke for god. Hvorfor mon ?
Avatar billede hcars Novice
31. juli 2004 - 21:33 #15
Sikkert fordi komponenter og/eller stik/kabler ikke er af ordentlig kvalitet.
En ting er at få skidtet til at give lyd. En anden ting er om det lyder godt.
Et ordentligt lydanlæg vil selvfølgelig altid lyde bedre end et lydkort, der koster en brøkdel og er forbundet til forstærkeren med et minijack, som normalt er fy-fy i hi-fi-sammenhæng.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
01. august 2004 - 08:20 #16
Hej hcars,

Velkommen i debatten - - men hvad foreslår du så ? kan jeg få min lyd over i mit hifi anlæg på anden måde? Jeg formodet lyden skal ud gennem lydkortet ? kan  pc og anlæg forbindes på anden vis en nu ?

PS jeg blev i går gjort opmærksom på at der i en phono indgang på et anlæg sidder en lille forforstærker - kan det være den som forvringer ? jeg bruger nemlig phonoindgang da det er eneste ledige indgang. Det som normalt er aux indgang hedder på min Minidisk indgang og den er optaget af en minidisk - som jeg evt kunne kvitte...

Hører gerne flere gode svar og ideer....
Avatar billede clauzii Nybegynder
01. august 2004 - 13:34 #17
Ganske rigtigt - en phonoindgang har det man kalder RIAA-korektion (bas hæves, diskant sænkes) samt forstærker det indkomne signal med 25-40dB!
Det er derfor det vist mildest talt ikke lyder særligt godt.
Har du en ledig TAPE IN, eller TUNER IN, så brug en af dem og det vil lyde møj bedre!
Avatar billede hcars Novice
01. august 2004 - 18:08 #18
Clauzii har helt ret. Jeg overså, at du havde brugt phono-indgangen (til grammofon).
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
09. august 2004 - 21:37 #19
Er minijack fortsat Fy FY i hi fi sammenhænge?
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
09. august 2004 - 21:37 #20
Clauzi

jeg har ikke fået nogen mail fra dig? venter ?
Avatar billede hcars Novice
10. august 2004 - 22:07 #21
Minijack: Prøv opstillingen. Synes du, det lyder godt, så er det jo høj troværdighed (High Fidelity) for dig.
Andre køber jo kabler for tusindvis af kr. og kan ikke holde ud at høre på andet end det bedste.
It's a free country, heldigvis.
Avatar billede clauzii Nybegynder
21. august 2004 - 17:54 #22
Sorry Sorry - Den er på vej. Har været syg :((
Skulle komme søndag. PS: Hvor meget mailplads har du - mener der skal bruges et par MByte til programmet...
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
21. august 2004 - 21:39 #23
aner det ikke - men ellers har jeg da msn messenger som du kan sende det over. Men kan det passe man har 10 mbye hos TDC ?
Avatar billede clauzii Nybegynder
25. maj 2005 - 21:52 #24
Hej - har været uden net i næsten evigheder... beklager :(

Du har sikkert løst problemet :)