Avatar billede fonzie Nybegynder
24. juli 2004 - 01:11 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Valg af bærbar?

Jeg skal snart købe en bærbar. Har tidligere fået gode omkring bærbare herinde. Jeg har nu fundet ud af at det nok bedst kan betale sig at bruge et par tusinde mere, og så få en ordentlig bærbar. Jeg var ellers i starten på udkig efter en billig maskine med celeron CPU til omkring 6000 kr. Men jeg er nu villig til at ofre max lidt over 9000, men heller ikke mere end det.. Hvad siger I til denne her?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=80811

Er AMD's mobile processor på samme standart som Intels?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juli 2004 - 01:20 #1
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 08:20 #2
Godmorgen

Tak til bufferzone for henvisning til min guide :-)

Inden jeg guider dig vil jeg gerne høre hvad den skal bruges til - og hvad dine ønsker til maskinen er?
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 08:21 #3
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 08:24 #4
Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.
Avatar billede fonzie Nybegynder
24. juli 2004 - 11:13 #5
Hvad er batteritiden ca. på et 70 Wh / Litiumion i en maskine med en Intel Mobile Pentium 4 2.8 GHz?? Meget dårligere end centrino?
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 11:15 #6
Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 11:16 #7
Centrino er nemlig ikke "bare" en processor. Centrino er Intels svar på treenigheden - en pakkeløsning bestående af faderen, sønnen og helligånden. I dette tilfælde personificeret gennem Pentium-M, Intel 855 og den trådløse 802.11-stand
Avatar billede fonzie Nybegynder
24. juli 2004 - 11:17 #8
Det er sikkert rigtigt! Men det besvarer desværre ikke mit spørgsmål!!!
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 11:26 #9
ja det er meget dårligere end en alm mobile
Avatar billede fonzie Nybegynder
24. juli 2004 - 11:31 #10
Dvs. at Intel Mobile Pentium 4 æder for meget strøm, men selve batteriet er vel udemærket? Hvad vil du tro batteritiden ligger på?
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 11:32 #11
Det er svært at sige generelt - men ligemeget hvad er det dumt ikke at købe bærbar uden centrino teknologi.
Avatar billede fonzie Nybegynder
24. juli 2004 - 11:41 #12
Okay.. Kender du nogle forretninger der ligger i KBH, som også sælger via nettet, der bærbare til fornuftige priser? Tak for hjælpen
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 11:45 #13
Nej kender ikke butikker på Sjælland :-)

Du er da velkommen en anden gang.
Avatar billede freehelp Praktikant
24. juli 2004 - 11:46 #14
Hopper over point her men husk altid at lukke dine spørgsmål når du mener du har fået hjælp nok

Ha det godt

//Freehelp
Avatar billede freehelp Praktikant
25. juli 2004 - 18:09 #15
hallo
Avatar billede holmmorten Novice
25. juli 2004 - 18:54 #16
Jeg kan vist lige nå at få en bemærkning med... :-)

Jeg har selv en mobile p4 3,0 med HT, og med hensyn til batteriet skal du ikke regne med mere en 1,5-2 timer højest afhængig af hvad du laver med den. Jeg ved godt, at der selvfølgelig er forskel på batterierne, men jeg tror ikke man skal regne med mere - heller ikke i acer.

Jeg vil desuden give freehelp helt ret - køb en med centrino. Du kan efterhånden få dem ned til ca. 9000 kr, hvis du ikke er alt for kræsen mht. grafikkort og harddiskstørrelse. Jeg har efterhånden fortrudt mit køb af p4 istedet for centrino. En P4 yder meget, men udvikler desværre også en del varme, så du skal nok regne med en bærbar, hvor blæseren kører stort set konstant - også selvom du blot er på nettet mv.

Under alle omstændigheder ville jeg anbefale dig at gå hen og afprøve den Acer, og lad den køre lidt programmer mv, og høre hvor meget den larmer.
Avatar billede fonzie Nybegynder
26. juli 2004 - 00:01 #17
OK. Jeg tror helt sikkert at jeg vælger en maskine med centrino, da jeg skal primært skal bruge den på mit studie - dvs. en lang batteritid er at foretrække! Mange tak for hjælpen begge to! Tilføj et svar hvis I ønsker de 15 point. Ciao
Avatar billede freehelp Praktikant
26. juli 2004 - 09:39 #18
Ønsker ikke point - og forstår ikke helt du mener min artikel har gentagelser!

Men hver sin smag jo
Avatar billede holmmorten Novice
26. juli 2004 - 16:25 #19
Ellers tak.... min hjælp her har vist været meget begrænset. Behold dem hellere selv... :-) Held og lykke med dit køb, når du finder det....
Avatar billede fonzie Nybegynder
26. juli 2004 - 16:59 #20
->freehelp: Jeg kan se at jeg ikke er den eneste der har denne opfattelse (du beskriver centrino'en i flere omgange i din artikel - hvoraf du kommer til at gentage dig selv en smule). Men det ændrer ikke det faktum at det er en god artikel! Well done!
Avatar billede freehelp Praktikant
26. juli 2004 - 17:02 #21
Det er bevist jeg gør dette - for at slå det fast så ikke står tilbage i det uvisse.

Hvis du læser denne kommentar

Batteriet skal også helst være af mærket Lition." - Er det optimale ikke li-polymer? Ihvertfald hedder det Li-Ion og ikke lition, ikke?
thoeger_poertner

Så ER det allerede nævnt:

Det ene er et Lithium-Ion (Li-Ion),
------

Derfor siger jeg hellere tingene 2 gange end folk ikke får det ind første gang :)
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 08:32 #22
Ønsker du mere support?
Avatar billede fonzie Nybegynder
29. juli 2004 - 17:01 #23
Nej jeg behøbver ikke mere support i denne omgang. Jeg har købt mig en notebook, og jeg valgte at ofre de ekstra kroner og købte derfor en  bærbar med centrino-teknologi.. -> Life Note 2045 (købt hos TDC til 8999,-)inkl. dvd brænder og 512 mb ram.. Så jeg er rigtig godt tilfreds.. Den er jo helt lydløs (meget tæt på)!!!
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 17:03 #24
Fino :-)

Husk at lukke spørgsmålet så
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 17:04 #25
Bare ikke forvent noget af grafikkortet :-)
Avatar billede fonzie Nybegynder
29. juli 2004 - 17:06 #26
Jeg skal ikke have et eneste spil installeret så nej det gør skam heller ikke.. Synes du ellers ikke at det er ret biligt?
Avatar billede fonzie Nybegynder
29. juli 2004 - 17:07 #27
hvordan lukker jeg spørgsmålet da?
Avatar billede fonzie Nybegynder
29. juli 2004 - 17:07 #28
billigt
Avatar billede freehelp Praktikant
29. juli 2004 - 17:17 #29
Prisen er ok.

Du bør læse denne http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede fonzie Nybegynder
29. juli 2004 - 17:20 #30
Tak for hjælpen endnu en gang..