Avatar billede skadedyr Nybegynder
23. februar 2001 - 21:53 Der er 21 kommentarer og
5 løsninger

ønsker kritik af vores nye webside.

vores helt nye webside er lagt ud på nettet, vi ville meget gerne om nogen kunne give os konstruktiv kritik af siden.

www.dkss.dk
Avatar billede vandhunden Nybegynder
23. februar 2001 - 22:01 #1
Jeg er meget træt af at siden åbner i fullscreen.
Avatar billede vandhunden Nybegynder
23. februar 2001 - 22:03 #2
Selve siden er sådan set ok. Det er mest det med at den åbner i full screen der er trælst. Og når i nu alligevel har lavet to versioner af siden til de to skærmopløsninger, hvorfor så ikke også lave et javascript der selv detecter hvilken opløsning man bruger og sender brugeren videre til de respektive sider?
Avatar billede zycho Nybegynder
23. februar 2001 - 22:09 #3
Enig med vandhunden. Fullscreen er ikke noget der indbyder en til at kigge på det. Fullscreen plejer jo at være en reklame som man bare lukker ned, inden man kigger på det, og det gjorde jeg faktisk i dette tilfælde :-(

Men det er en meget blæret intro...
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 22:17 #4
Jeg trykkede på ordet ENTER for størrelsen passede meget godt til mit vindue. Det ku man ikke, så jeg valgte en størrelse (800*600).

Og fik et popop vindue. Sky dem som pesten. brug dem kun i YDERTE nød. Men denne gang nåede jeg da at bremse min automatiske \"luk det lort\"-reaktion og fik set siden.

I popopvinduet var alle mine nyttige browserfaciliteter fjernet. ingen statuslinie, ingen meny, ingen værktøjsbjælke.

Jeg bruger large fonts. det spilede vist alle jeres tabeller ud for der var scroll på alle rammerne. på menurammen tilvenstre var det dog kun sideværts (skal der stå noget i den ramme?)

sæt margins til 0 i toprammen så der ikke kommer den grimme hvide streg foroven og tilvenstre.

Jeg tror faktisk siden er køn når den bliver set rigtigt. Farverne er gode og markante uden at \"trænge sig på\" og layout på den store tekstside ser godt ud. Jeg ville bare ønske jeg havde kunnet justere vinduesstørrelsen så jeg kunne se siden som den bør ses.

mvh JakobA
Avatar billede skadedyr Nybegynder
23. februar 2001 - 22:30 #5
Jakoba hvad menes med popup vindue, for det skulle der da meget nødigt komme op ???

Du mener måske siden i fullscreen ???

At bruge large fonts er vel ikke helt normalt ???
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 22:43 #6
Sandsynligvis. Jeg kikker med NS6 og der er det ikke muligt at sige
  window.open( url, navn, \"fullscreen\" );
så jeg får bare et popop istedet.
Avatar billede emileej Nybegynder
23. februar 2001 - 22:43 #7
Din menu er ret opmærksomhedsrøvende - den forstyrrer for meget - dæmp den lidt :)

Ellers vil jeg bare skære det de andre har sagt ud i pap - hold dig til dit hoved vindue - man er efterhånden vandt til, at ting, der bliver åbnet i nye vinduer er reklamer - derfor jakoba\'s \"luk det lort\" reaktion :)

E-)mil
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 22:45 #8
Noget ander er så at popops da immervæk er BEDRE end fullscreen for mig. Min skærm svarer hverken til det ene eller det andet af de formater der kan vælges :-))
Avatar billede sasdk Nybegynder
23. februar 2001 - 22:46 #9
Pæn og overskuelig side når man bruger IE 5.5 , men det skulle den selvfølgelig også gerne være...

måske skulle der være en markering af hvilket link man er ved at klikke på i jeres sidebar, altså en mouseover effekt af en art, det ville gøre det lidt nemmere.

Når man trykker på et link, kommer der en undermenu, ok... når man trykker på et andet menu punkt, er der 2 åbne... måske en idé at det andet automatisk lukkede ??

Når man skal sende en mail til jer, ville det så ikke være en idé med en side hvor man kunne skrive den fra, altså en mail form ?? det er ikke alle computere hvor man lige kan bruge outlook!

ellers flot gennemført med den blå farve, bl.a. jeres scroll bars.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2001 - 22:51 #10
Som før sagt: lad være med at spørge en bruger, der er interesseret i
skadedyrsbekæmpelse om noget så teknisk som skærmstørrelse.
Bliv i samme vindue - der er intet godt argument for ikke at gøre det - er der?
Så kan man med det samme se, hvad det handler om.
Ja, jeg fik også vandrette scrollbars. Det må der ikke komme, med mindre der er\'
en god grund til det.
Der er ikke særligt mange f-er i \"professionelle\", og mig bekendt staver man ikke
dyr med stort begyndelsesbogstav, med mindre det er Mikkel Mus. Lad være med
at fjerne højreklik. Jeg bruger det faktisk. Møgirriterende. Og hvad har i at skjule?
Og hvordan skal man så sætte et \"bookmark\", så man kan komme tilbage til siden.
Jeg synes menuen med skadedyr se lidt sjov ud i Netscape - men det skal den måske?
Avatar billede skadedyr Nybegynder
23. februar 2001 - 23:02 #11
I skal alle have tak, for jeres meget gode besvarelser.
erikjacobsen det med højre klik, har vi været nød til billederne er købt på licens og må ikke lige umiddelbart kunne stjæles.( Stavefejl pinligt ) altså for os.
Scroll baren vil straks blive fjernet.
Mail form god ide\'
Jamen hold da kæft drenge det er i da bare skide gode til, bliv endelig ved lidt endnu.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2001 - 23:08 #12
Okay med billederne - de er faktisk gode! Dem snupper jeg lige ;-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. februar 2001 - 23:12 #13
Ok. Altid rart at få lov at kritisere.

Large fonts bruges af folk der:
1) Ser dårligt.  (5-10% af befolkningen)
2) Foretrækker at sidde et stykke vej fra skærmen. (ikke vældig mange)
3) har skærm med høj opløsning. (10-15% af alle og stigende)
så selvom det ikke er et flertal, ville jeg kalde det nogenlunde normalt.

mht reklamepopop\'s har jeg lavet en side om dem. Lad være med at klikke hvis i allerede synes popop\'s er noget skidt:
  http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/prek/prpopups.html

mvh JakobA
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2001 - 23:13 #14
PS: under mosegris (som vi har nogle stykker af her, og hvor det er et rigtigt
sødt billede) får jeg \"Transfer interrupted!\" midt på siden over billedet, samt
nogle stumper html under billedet.
Avatar billede skadedyr Nybegynder
23. februar 2001 - 23:19 #15
Erikjacobsen det er forkert at stjæle især når der copyright på, jeg er ikke specielt klog i computere, men jeg ved godt at det er let nok at stjæle billederne alligevel, men et krav er jo et krav. Tansfer interrupted det lyder mærkeligt, der er åbenbart mange fejl, ved den side vi alle troede var perfekt, Uha uha det ender med at en af jer kloge drenge må rette siden op, for kolde kontanter.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. februar 2001 - 23:24 #16
Det er - som du selv er inde på - forkert at tro man ikke kan stjæle dem.
Men siden du ved det, behøver jeg ikke bevise hvor nemt det er. Og hvis
kunden er tilfreds så .... eller skulle man ikke tænke lidt på brugerne også?
Grundlæggede regel: lav aldrig om på brugerens navigation.

Nå, ja, du så vel også min smiley, ik\' ??
Avatar billede skadedyr Nybegynder
23. februar 2001 - 23:27 #17
Til Alle, lad være med at besøge Jakobas hjemmeside, hvis i ikke bryder jer om popops, for det er seriøst, popops han har lavet.

Der er en våd Søndags Berlinger til den person der hacker sig ind på hans side og laver den om til en almindelig.
Avatar billede cueball Nybegynder
24. februar 2001 - 15:39 #18
Lige et par ord fra designeren. Først og fremmest, tak for den store mængde input, det særdeles nyttigt med noget konstruktivt kritik :^)
Jeg er fuldstændig klar over at der kan være forskellige problemer alt efter hvordan brugerens browser er sat op.....men helt ærligt gutter....det er særdeles svært at tage højde for alle de problemer, der kan opstå. Jeg har forsøgt at tage højde for de to vel nok mest anvendte skærmopløsninger ved at lave to links, som lukker siden op på to forskellige måder. Der er ikke to forskellige udgaver af siden. Siden er optimeret til 800x600, så hvis man lukker den op i en højere opløsning vil man få en masse luft til højre og forneden, medmindre at man, som jeg altså har valgt at gøre, bestemmer størrelsen på brugerens browser. Det kan vel kaldes en form for popop men det er altså ikke ment som et. Jeg kunne evt. skrive en kommentar i ALT teksten til linkgrafikken, så brugeren er forberedt på hvad, der sker når man klikker.
Værktøjslinien med tilbageknappen etc., kan nemt indbygges igen. Det vil jeg få kigget på. Og den nederste scrollbjælke er en fejl, det må være et eller andet med skærmen på min bærbare, for den kommer ikke frem på min computer.
Jeg blev bedt om at beskytte siden mod tyveri og anti-højreklik var den bedste form for \"tyverisikring\" jeg kunne finde. Men det er noget nær umuligt at beskytte html/tekst/billeder, som de fleste i dette forum vist godt ved :^)
Mht. sidebaren har jeg valgt at droppe mouseover effekterne. Den er allerede rimeligt tung at indlæse, yderligere effekter/grafik vil sikkert ikke hjælpe på det problem.
Det var såmænd bare det. Yerderligere kommentarer/forslag er meget velkomne
Avatar billede cueball Nybegynder
24. februar 2001 - 15:41 #19
Jeg glemte at sige at det med stavefejlene er en rigtig STOR fejl!!! Der er blevet læst korrektur på siden to gange.....men det ser altså ud til at det er nødvendigt med en tredie omgang :^)
Avatar billede skadedyr Nybegynder
24. februar 2001 - 18:46 #20
Til vandhunden m.m.
Du skriver at vi kan deceter skærmopløsning automatisk, men hvordan ???
Avatar billede skadedyr Nybegynder
24. februar 2001 - 19:03 #21
erikjacobsen jeg ser at du ikke er reg. i mine muligheder for at give dig point, er der ikke tale om en fejl fra eksperten, eller er det fordi du har så mange i forvejen ?????
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. februar 2001 - 19:04 #22
glem mig
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. februar 2001 - 19:07 #23

if ( screen.width >= 1024 ) {
  // 1024x??? eller større
  self.location.replace(\"index4stor.html\");
} else {
  // 1023x??? eller mindre
  self.location.replace(\"index4lille.html\";
};
Avatar billede skadedyr Nybegynder
24. februar 2001 - 19:17 #24
Tak for alle jeres gode svar og specielt en tak til jakoba.
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. februar 2001 - 19:32 #25
takker. så får i sidste ) med. til at afslutte funktionen i af næstsidste linie ovenfor.
Avatar billede cueball Nybegynder
24. februar 2001 - 20:00 #26
Tak for det virkelig gode script jacoba :^) Rigtig fin ide det her eksperten.dk, hvorfor har jeg da aldrig hørt om det før????
Jeg har prøvet at indbygge nogle af de ændringsforslag I er kommet med, så hvis I har tid og lyst, så kan I smutte forbi og kigge på sagerene. Den vandrette scrollbjælke er endtil nu kun fjernet på forsiden.
Og så skal jeg da også lige huske at takke for de mange pæne ord der er sagt om designet....hvor er mine manerer :^)