Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2004 - 13:42 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Kølervædske i computeren

Jeg har lige købt et vandkølings sæt til min pc-

og jeg vil i den forbindelse lige spørge hvorfor jeg i stedet for demineraliseret vand ikke bare hælder kølervædske (til bil) i systemet ?

Har det ikke bedre køle egenskaber end vand?
er det brandfarligt?
Avatar billede hastek22 Nybegynder
22. juli 2004 - 13:48 #1
Kølervæske tilsikrer jo kun at vandet ikke fryser når temperaturen kommer under frysepunktet, så med mindre du vil forsøge at køle vandet ned under frysepunktet er det helt overflødigt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. juli 2004 - 13:50 #2
Helt enig i ovenstående.
Endvidere er der forskellige additiver i for at køler og andet ikke skal ruste. Mht køleegenskaber er det ikke bedre end demineraliseret vand eller alm vand. Det bruges jo blot til at transportere varme fra et sted til et andet.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2004 - 14:37 #3
http://www.dot-e.dk/auto/dot_supercool
De forskellige additiver der beskytter systemet er vel også en fordel i forhold til "bare" vand.

Men forskellige væsker har vel også forskellige varmeledningsegenskaber, såvel som forskellige metaller har det.

Jeg tænker at det er det smarteste og sikkert det billigste at blande kølervæske og vand,
men besparelsen er sikkert i omegnen af kr. 20,- hvert halve år.
så jeg vil gerne vide om der er noget i vejen for bare at bruge ren kølervæske.
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2004 - 16:20 #4
De rør vandet/kølevædsken skal løbe i, og samlinger osv. tror du de er beregnet til kølervædske, det er ikke helt neutralt.
Avatar billede sebbelov Nybegynder
22. juli 2004 - 17:28 #5
Det er vigtigt at bruge demineraliseret vand med følgende additiver da man ellers kan riscikere at få algevækst inde i kølesystemet, kølervæske til biler er beregnet til at frostsikre kølevæsken. og kan ved forkert dosering blive ætsende så det kan ikke anbefales.
Avatar billede the_email Nybegynder
22. juli 2004 - 17:34 #6
Faldt lige over dette på www.coolerkit.dk: http://www.coolerkit.dk/product.asp?product=118&page=1

Citat:
2. På systemet bør der altid anvendes enten en kølevæske bestående af 10 % kølevæske til biler og 90 % demineraliseret vand, eller en blanding af WaterWetter og demineraliseret vand.
Citat slut.

Det giver svar på dit spørgsmål.
/TheEmail
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2004 - 19:18 #7
takker
Avatar billede the_email Nybegynder
22. juli 2004 - 22:20 #8
Takker for point