Avatar billede obmm Nybegynder
23. februar 2001 - 20:06 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Harddisk

Hvilken af disse harddiske vil man anbefale i 1000    kr´s klassen.??
Seagate U5 20GBCache: 512KBSeek: 8,9msSpin: 5400rpmInterface: Ultra DMA/100 (IDE)Disk drive size: 3½\" x ?\"Warranty: 3 years Eller    Maxtor DiamondMax VL20 20,4GBCache: 512KBSeek: 9½msSpin: 5400rpmInterface: Ultra DMA/66 (IDE)Disk drive size: 3½\" x 1\"Warranty: 3 years
Er de \"gode nok\"...???
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
23. februar 2001 - 20:09 #1
ja de er ok 20,4 er ok forskellen er meget lille!
Avatar billede autoexe.bat Nybegynder
23. februar 2001 - 20:09 #2
svare lige
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
23. februar 2001 - 20:10 #3
Seagate er den bedste i den prisklasse
den har en hurtigere søgetid, og er IDE100
Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 20:38 #4
HOLD DIG TIL IBM det virker 100%

Avatar billede cyber_freak Nybegynder
23. februar 2001 - 20:41 #5
jaja...fik en bad cluster...efter 4 dage
Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 20:46 #6
byt den ud

ingen hardware prod. laver noget fejlfrit

LOL
Avatar billede zycho Nybegynder
23. februar 2001 - 22:20 #7
Hvis du gad at ofre 300 kroner mere end 1000 kr. vil du få en MEGET hurtigere harddisk, bedre mærke, og 50 % mere kapacitet!!!

Her er budet så:

DeskStar 75GXP 30GB    2048KB / 8½ms / 7200rpm / IDE100 / 3 Years 1.284 kr.

(fra EDBPRISER)

Læg mærke til den store cache, de 7200 RPM, og IDE 100.
Denne er helt klart de 300 ekstra værd.
Avatar billede obmm Nybegynder
23. februar 2001 - 23:35 #8
5400 er det ikke hurtigt nok:???
Avatar billede zycho Nybegynder
24. februar 2001 - 15:00 #9
obmm >> kommer ane på hvor store krav du stiller, og hvad du skal bruge den til. Hvis du vil være \"fremtidssikret\" ville jeg ikke vælge noget under 7200 RPM. Hvis du elsker at spil og programmer starter hurtigt bør du vælge 7200 RPM.
Hvis det bare er til mp3´ere / film og lignende, og du ikke har tænkt dig at andvende den til andre ting senere, er det fint nok med 5400 RPM.
Avatar billede zycho Nybegynder
24. februar 2001 - 15:04 #10
obmm >> er du kommet frem til dit endelige bud??
Avatar billede rop Nybegynder
26. februar 2001 - 12:48 #11
Med Harddiske vil det aldrig betale sig at købe de billigste... for en brøkdel at prisen kan du gå fra 20 -> 30 eller sågar 40 GB. f.eks. hvis man tager IBMs 40GV deskstar serie. Der er 100,- i forskel på 20 -> 30 -> 40 GB udgaverne...

Du skal huske at en 7200 larmer lidt mere end en 5400 og derudover bliver den også noget varmere. Jeg har selv en par deskstars i 7200 GXP udgaven, og det er en rigtigt dejlig disk. For omkring 1400,- for du en kanon 45gig disk. Hvis du kan hive pengene ud af budgettet, så vil jeg helt klart anbefale at du køber en 7200 rev 30-40GB HD. Jeg vil også anbefale en IBM disk.

En 40GB 5400 rev IBM Deskstar koster pt 1245,. Jeg har lige bygget et system med 20GB udgaven af denne disk, og den siger ikke en lyd :).

Så Hvis det bare skal være \"lager\" så køb en 5400, men hvis der skal bootes fra den, så køb en 7200 - medmindre computeren ikke må larme ret meget.
Avatar billede obmm Nybegynder
26. februar 2001 - 16:52 #12
Hvad mener du med bootes.??
Hvad betyder \"meget\" larm.??
Avatar billede zycho Nybegynder
26. februar 2001 - 21:39 #13
obmm >> rop siger noget i samme stil som mig. Hvis det bare skal være lager (f.eks. mp3, billeder, film). Gør det ikke noget det er en 5400 RPM. Fordelen ved de 5400 RPM harddiske er at de larmer mindre.

Det rop mener med meget larm, er at når en harddisk arbejder rigtig meget så overføres vibrationer fra den, og ud til hele kabinetet. Det giver så en larm, som nogle er mere eller mindre generet over.

Men det hjælper jo ikke en dyt at du køber en 5400 RPM HD for at få MINDRE STØJ/LARM , hvis alt andet larmer p.g.a. dårlige/vilde komponenter (så som blæser i strømforsyning, blæser på Processor, blæser på Grafikkort, Andre larmende harddiske).
Avatar billede rop Nybegynder
27. februar 2001 - 11:17 #14
obmm >> ja zycho har sådan set forklaret det med støj. Det kan enten være nogle vibrationer som bliver ført videre til kabinettet, eller en høj (ikke kraftig, men høj) hvinen fra disken pga de høje omdrejninger... i princippet som en vaskemaskine der centrifugere :). Med bootes, mener jeg den disk din windows kører fra. Hvis der er flere harddiske i systemet, vil man normalt bruge den hurtigste til at køre windows fra.
Avatar billede zycho Nybegynder
27. februar 2001 - 11:46 #15
obmm >> er der mere du vil vide, og sådan noget som point. Gider du ikke at give det??
Avatar billede obmm Nybegynder
27. februar 2001 - 17:35 #16
Der er vist gået lidt ged i point givning.????
Avatar billede zycho Nybegynder
27. februar 2001 - 19:18 #17
obbm >> Ja det tror jeg på. Synes selv jeg havde givet gode,lange og ikke mindst brugbare forklaringer!! Hvis du vil være flink, kan du lave et nyt spm: \"point til zycho\". Hvor jeg så bare svarer, og du accepterer.
Avatar billede rop Nybegynder
27. februar 2001 - 21:32 #18
hvorfor pive over 15 point? Er det ikke meningen dette er for at hjælpe andre? Det skal jo helst ikke være akkordarbejde vel ? ;)