Avatar billede chult Nybegynder
21. juli 2004 - 16:39 Der er 9 kommentarer

Hjælp til Dekryptering

Jeg har et problem. Jeg havde lavet en krypteret mappe i WinXp. Den er krypteret med den kryptering der er indbygget i xp. Mappe lå på mit D:\ drev og xp ligger på c:\ Jeg fik senere virus og geninstallerede XP. Det bevirkede at jeg nu hverken kan få adgang til de krypteredet filer eller få log til at slette dem da jeg også lave Read only på dem. Hvad gør jeg? Hvordan får jeg dem dekrypteret eller slettet... Og nej jeg formatere ikke mit D:\ :P
Avatar billede buddy45 Juniormester
21. juli 2004 - 16:47 #1
I stifinder, vælg Funktioner - Mappeindstillinger - fanen Vis - Fjern flueben i 'Brug enkel fildeling'. Du kan nu, i egenskaber for mappen, under Sikkerhed, overtage ejerskabet af mappen.
Avatar billede chult Nybegynder
21. juli 2004 - 20:05 #2
Jeg kan ikke tager Ownership af mappen. Jeg tror problemet er at dekrypterings algoritmen for mappen gik tabt i da jeg formaterede windows. Jeg kan ikk ændre noget ved mappen. Fordi de er read only.
Avatar billede winsys Nybegynder
22. juli 2004 - 16:10 #3
Krypteringen hænger sammen med den bruger (den SID) der i sin tid krypterede folderen. Ifm. geninstalleringen har du fået et ny SID og derfor har du ikke tilgang til folderen længere. Mig bekendt findes der værktøjer der (for en god pose penge) kan åbne for dine filer.
Avatar billede chult Nybegynder
23. juli 2004 - 14:46 #4
Lækkert.... Kan man få nogen navne?
Avatar billede winsys Nybegynder
25. juli 2004 - 12:40 #5
Hmm... min hukommelse må have svigtet mig. Jeg kan ikke lige umiddelbart finde et godt navn i mit arkiv. Jeg ved at det er det letteste i verden på et domæne. Men det er du jo ikke på ;-) Mit eneste råd er at få taget en backup af din nuværende nøgle så du er sikret fremover. Kik evt. her for lidt inspiration:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/reskit/en-us/prnb_efs_lnfx.asp
http://www.compulink.co.uk/~davedorn/computing/windows/xpencrypt1.htm
Avatar billede jpvj Nybegynder
25. juli 2004 - 12:42 #6
Avatar billede winsys Nybegynder
25. juli 2004 - 12:47 #7
...der var den jo ;-)  Godt set... vidste at jeg havde set det på et tidspunkt
Avatar billede chult Nybegynder
13. august 2004 - 13:38 #8
Jeg prøver lige igen... jeg tror ikke i helt forstår mig. Jeg har en mappe på min spand som jeg har krypteret. Den har read-only rettighed. Efter noget tid re-installerede jeg min spand. Nu har jeg hverken ownership over mappen og jeg kan heller ikke dekryptere en eller noget. Hvordan får jeg den dekrypteret igen?=
Avatar billede squashguy Nybegynder
13. august 2004 - 13:47 #9
Problemet er, at når noget er krypteret og nøglen er smidt væk, kan man ikke bare dekryptere det igen. Det er jo hele pointen ved kryptering.

jpvs' link vil givetvis ikke fungere http://www.elcomsoft.com/AEFSDR/readme.txt