Avatar billede xaz_freaz Nybegynder
20. juli 2004 - 23:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kører man .rpm filer ?

Hej

Jeg har lige installeret linux fedora, og jeg vil installere amsn.. Nu har jeg downloaded en .rpm fil med det, men jeg ved ikke hvordan jeg kører den... Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak...
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2004 - 23:32 #1
rpm filer installeres med rpm kommandoen.

Prøv:

man rpm
Avatar billede xaz_freaz Nybegynder
20. juli 2004 - 23:50 #2
Kan du sige hvad jeg derefter skal gøre ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2004 - 23:52 #3
Altså du installerer det du har downloadet med:

rpm -i filnavn

Resten er specifikt for det man installerer - der er sikkert en lille
readme som fortælle rhvordan man bruger det.
Avatar billede xaz_freaz Nybegynder
20. juli 2004 - 23:57 #4
Den siger det her...

[xazz@xazz xazz]$ rpm -i /home/xazz/Downloads/amsn-0.90-1.i386.rpm
fejl: Failed dependencies:
        /usr/bin/wish is needed by amsn-0.90-1
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juli 2004 - 00:23 #5
Du skal læse installationsvejledningen for det program du prøver at installere. dependencies betyder at der skal installeres noget først, sikkert en eller anden form for lib.

Et af de størst problemer med linux er netop dependencies og du kan være ude for at det at du installere nogle nyere versioner af et lib faktisk ødelægger en gammel installation af et program

En læsning er at holde sig inden for en distripotion der er stabil. F.eks. debians stable distripotion har sørget for at alle dependencies er løst, men så kan du kun installere applikationer der findes i denne distripotion.

God fornøjelse med dependencies helvedet, lad være med at lade dig afskrække det giver en god følelse når man selv har løst problemerne
Avatar billede xaz_freaz Nybegynder
21. juli 2004 - 01:16 #6
bufferzone: Kender du meget til Linux....?

For jeg har et STORT problem...
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juli 2004 - 11:35 #7
Jeg vil ikke sige at jeg kender meget til det, men jeg har netop siddet med installation og konfiguration af en del linux ting de nærmeste dage og jeg skal arbejde intenst med det i de næste par måneder i forbindelse med noget uddannelse jeg er på, så vi skal nok finde ud af det
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. juli 2004 - 11:39 #8
du kan prøve at skrive

rpm -q -R -p amsn-0.90-1.i386.rpm

Det vil fortælle dig hvilke dependencies der er. Post svaret her