Avatar billede hotmoller Nybegynder
20. juli 2004 - 19:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til udvikling af hjemmeside

Hej eksperter.

Jeg har en målsætning om at komme til at mestre kunsten at lave en hjemmeside.

Jeg har fulgt html og css tutorials på w3schools, udstyret mig med en CSS-bog og benyttet noget tid på nogle eksempler fra csszengarden. Min oplevelse er dog, at både bøger og tutorials primært præsenterer de enkelte områder, hvorimod der ikke bliver gjort meget ud af, hvordan man bygger en hel side op. Zengarden præsenterer nok en hel side, men det forekommer som en stor mundfuld for en nybegynder.

Jeg håber derfor at i vil hjælpe mig til at få denne mere brede forståelse af, hvordan tingene skal bygges op. Jeg har lavet følgende designudkast, som jeg havde tænkt skulle være udgangspunktet for min læreproces (hvis i mener det vil være bedre at starte med noget andet, så er jeg lutter øren :)

udkast: http://www.dresen.1go.dk/udkast.pdf

Jeg ladet mig fortælle, at man mange gange begrænser brugen af CSS  til opbygningen af mindre sites, og i stedet lægger mere vægt på brugen af html og tables. Yderligere har jeg også læst diskussioner om styring af layoutet vha. enten css eller tables.

Håber at I vil gøre det klart for mig, hvad der er bedst at bruge.

Afslutningsvis, vil jeg lige give udtryk for, at jeg er bevidst om , at jeg spørger om ret meget inden for den samme tråd. Hvis dette forekommer urimeligt, vil jeg meget gerne opdele i særskilte spørgsmål.

På forhånd tak.
Avatar billede jamiros Novice
20. juli 2004 - 19:40 #1
Hej Hotmoller

Du vil med fordel kunne bygge dit design op med frames først og fremmest.
Og derefter styre de forskellige html dokumenter med css.
Det er svært sådan på en omgang at sætte dig i gang og give dig det store fyldestgørende indblik i hvordan siden opbygges.

Men jeg kan da lige forhøre mig om lidt forskelligt for at kunne hjælpe dig mere.
Hvilket program bruger du til kodning af sitet?
Hvilket grafikprogram benytter du?
Hvilket webhotelbruger du?

Så er det ellers bare at gå i gang så skal jeg og helt sikkert også en masse andre nok hjælpe dig når der opstår problemer...

Mvh. Jamiros
Avatar billede ralfi Nybegynder
20. juli 2004 - 19:43 #2
Jeg har selv brugt meget tid på at lære forskellige scripts sprog, CSS, HTML, ASP o.s.v. og en masse programmer som f.eks. GOlive, Dreamweaver og mange mange andre.. dem har jeg senere fundet ud af ikke kunne bruges til en dyt !!

Jeg bygger kun mine sider i CSS.. jeg sætter mit skellet op i HTML men derefter bruger jeg udelukkende "div'er" og styre ALT hvad siden skal gøre via mit stylesheet.

Du kan se et eksempel jeg har lavet her.. http://noget.tres.dk

Der er mange fordele ved CSS.. det er utrolig nemt og hurtigt at arbejde med når man har lært de første nødvendige funktioner...

det loader langt hurtigere end ren HTML og giver en langt bedre og mere ensartet opbygning af dit site...

der er selvfølgelig ting tables klare bedre end diver.. men tables er ved at være forældet.. selv om det desværre bliver brugt af mange i stor stil stadig..

mit råd er at du ska sætte dig ind i css og html.. god og grundigt.. det er sjovt og du lære meget hurtigt... følg eventuelt disse Tutorials på www.html.dk..

har du andre spørgsmål til CSS, HTML ASP, eller andre aspekter med hensyn til webdesign og dets opbygning.. så er du velkommen til at kontakte mig...
Avatar billede hotmoller Nybegynder
20. juli 2004 - 20:25 #3
Hej jamiros og ralfi.

Først og fremmest tak for jeres svar.

Ja det virker måske lidt naivt at jeg sådan læsser ansvaret over på jer. Tænkte at det var smart at få noget modspil så tidligt som muligt.

Editor: Jeg startede ud med at installere dreamweawer, men er gået væk fra dette, da jeg gerne vil have styr på koden. Jeg benytter derfor UltraEdit nu.

Grafik: Af grafikprogrammer har jeg photoshop og illustrator til rådighed (har dog ikke stor erfaring med dette).

Webhotel: Af webhotel har jeg oprettet en gratis accoount hos 1go.dk, men regner med at oprette en rigtig account, om kort tid (har tænkt på web10, men hvis I kender til bedre, så sig endelig til).

Jeg vil nu se på de ting i har præsenteret mig for, og så vende tilbage senere i aften eller i morgen. Forhåbentlig jeg så snart kan præsentere noget kode, eller ihf. præcisere mine ideer.

tak !
Avatar billede ralfi Nybegynder
20. juli 2004 - 20:33 #4
super duber... UltrEedit er rigtig godt at ligge ud med..

og med hensyn til grafikken.. så har du osse fat i de rigtige programmer der..

det kan ikke være bedre..

og du lyder til at have den rette instilling med hensyn til at lære det...

det ska nok blive godt !! :D
Avatar billede jamiros Novice
20. juli 2004 - 21:52 #5
Ja....ralfi sagde det! :-)
Avatar billede hotmoller Nybegynder
21. juli 2004 - 01:40 #6
Hej igen

Jeg har nu fået set lidt på frames. I mine kilder bliver der nævnt flere ting der taler for og i mod frames. Umiddelbart virker det som en meget nem måde at opdele min side i to kolonner, ligesom det fremgår af mit udkast (har lavet frameset cols 20% , 80% (http://www.dresen.1go.dk/opening_frame.htm)).

Jeg synes dog ikke jeg er stødt på mange sites der benytter frameset til at lave en vertikal menu (gætter på at der er til denne at du har tænkt den jamiros). Endvidere virker det forvirrende at skulle styre CSS layout indenfor disse noget mindre frames (set i forhold til at have et enkelt), men jeg er jo også helt grøn :)
Avatar billede ralfi Nybegynder
21. juli 2004 - 01:53 #7
jeg vil umiddelbart ikke anbefale frames... tit er det ik en fordel men nærmere en ulæmpe..

byg dine sider op i div'er eller tables.. det giver langt det bedste resultat..
Det kan virke lidt sværre at styre.. men det er faktisk en hel del nemmere og langt mere brugbart..

du har sikkert en ide om hvordan din side skal se ud... tegn det eventuelt på et stykke A4.. og lav derefter siden med tables eller div'er.. og hvis du kan benyt osse et stylesheet til at styre dine farver og margin's med ..
Avatar billede cdc Novice
21. juli 2004 - 08:31 #8
Vedr. framse skal man holde tungen lige i munden, og for at få siden indexeret på søgemaskinerne er frames ikke en fordel. Dog kan mange af problemerne ordnes med javascript, men dette er ikke på nybegynder status.

Ville som ralfi lave siden i tabeller eller div, i første omgang og blive fortrolig med dette først, inden man kaster sig ud i arbejdet med frames og den ulemper og fordele.

Men man kan evnt, hvis du har adgang til ssi, asp, php på din server bruge include i stedet for frames, så slipper du for at lave menuen på alle sider. Og så skal du kun rette den et sted, hvis du vil lave om på den.

Dette vedr. også dine css filer som også bør ligge externt, så skal du ikke ind i alle doc, ved en lille ændring.

/cdc
Avatar billede hotmoller Nybegynder
22. juli 2004 - 19:09 #9
Hej igen.

Jeg vil nu gå igang med min CSC-bog, og forsøge at lave det layout der fremgår af mit udkast.

ralfi> dit eks. er til stor inspiration!!

vender tilbage med spørgsmål senere :)
Avatar billede hotmoller Nybegynder
22. juli 2004 - 23:49 #10
ralfi> jeg tager nu fuldstændig udgangspunkt i dit eks., for at forstå opbygningen af layoutet. Håber det er i orden at jeg roder rundt med det.

Jeg har prøvet at opbygge din side stykke for stykke (dvs. div for div). Jeg kan dog ikke finde ud af, hvor i css-koden det fremgår, at main placeres midt på siden. Kan du fortælle mig det ?! Lige et lille tillægsspørgsmål - ved du hvorfor man ikke kan se det background image du indsætter i main, i m firefox ?!

Jeg har begrænset CSS-filen til følgende kode:

html {

    height: 100%;

}

body {

    /*text-align: center;*/

    background-color : #eee;

    font-family : tahoma, verdana, sans-serif;

    margin : 0px auto;

    height: 100%;

    padding : 0px;

}

.main {

    height: 100%;

    width: 650px;

    background: #fff;

    margin: 0px auto;

    border: 1px solid #999;

    border-top: none;

    border-bottom: none;

    padding: 0px;

    padding-top: 0px;

    background-image: url("billeder/bg.gif");

    background-repeat: no-repeat;

    background-attachment: fixed;

    background-position: right bottom;

}

og HTML'en til følgende:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="en" xml:lang="en">

<head>
<title> Something.com </title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css2.css" />

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<meta name="keywords" content=" indhold her " />
<meta name="language" content="da" />
<meta name="destribution" content=" local eller global " />
<meta name="copyright" content=" firmanavn 2000 " />
<meta name="author" content=" navnet på forfatteren " />
<meta name="description" content=" beskrivelse af hjemmesiden " />

</head>
<body>

<div class="main">

</div>

</body>

</html>

Det kan ses her:

http://dresen.1go.dk/eksperten/htm2.htm

På forhånd tak :)
Avatar billede jamiros Novice
23. juli 2004 - 00:33 #11
I .main

margin: 0px auto; <-- auto centrerer sitet ;-)
Avatar billede ralfi Nybegynder
23. juli 2004 - 18:15 #12
Ja det er meget i orden hotmoller.. gør du bare det... er jo her for at hjælpe :D

Jeg har som du nok kan se lavet det hele i div'er.. og styre altså hele layoutet via mit eksterne stylesheet.. det er den hurtigste og smarteste måde at lave et enkelt og meget brugbart website på..
Avatar billede ralfi Nybegynder
23. juli 2004 - 18:22 #13
jaa.. jamiros har ret.. delvist

margin: 0px; = gør din side centeret i IE, men da vi osse gerne vil have andre Browsere, som FireFox og Opera f.eks.. skal den se sådan ud:

margin: 0px auto;

og så selvfølgelig:

body {
text-align: center;
}
Avatar billede ralfi Nybegynder
26. juli 2004 - 03:06 #14
nogle fremskridt ?
Avatar billede heinus Nybegynder
15. december 2004 - 16:57 #15
hej med jer

Faldt lige over denne tråd, som falder ganske godt overens med de ting jeg går og roder med. Jeg har indtil nu bygget min sites med tabeller i dreamweaver, men bryder mig ikke vanvittig meget om eks. iframes, server side includes mv. Derfor lyder sites opbygget i css super godt for mig.

Mit spørgsmål er så : Når nu jeg eks laver et div = layer ? i dreamweaver - så bliver det jo ikke automatisk indskrevet i mit css dokument. Er det muligt at få denne Wysiwyg funktion i forbindelse med sites i css. Eller hedder den ændring af kode = test osv osv? man laver altså ikke rene css sites i DW ?

Håber nogen smider et svar!