Avatar billede wenzell Nybegynder
20. juli 2004 - 15:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vertikal Centrering af boks

Hej Eksperter!

200 points!!

Jeg laver en site, som jeg først byggede op i frames, så jeg fik en boks i midten af mit browser-vindue. Udover, at jeg kan lide layoutet, så er det også godt for brugere med 800x600 opløsning, da de så bare ikke ser rammen rundt om min main-frame.

Men jeg vil udenom FRAMES nu!! Prøver derfor at bygge den med CCS, men jeg kan så ikke få boksen til at justere vertikalt centreret...

Eksempel:

Med frames: www.DKLnet.dk/frames/index.html
Med CCS: www.DKLnet.dk/frames/ccs.html

Jeg har også tidligere lavet www.DKLnet.dk som også er opbygget med frames.

Jeg kan ikke finde en løsning, så jeg giver 200p for en løsning, uanset hvad den bygger på - bare det virker (uden frames).

På forhånd, tak!
Ronni,
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. juli 2004 - 15:35 #1
Hmmm....jeg ved ikke om det er dette her du mener, men dette her placerer i hvert fald dit indhold i midten, både vertikalt og horizontalt:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head>
<body>
<table border="0" cellpadding="0" style="width:100%;height:100%;">
    <tr>
        <td style="text-align:center;vertical-align:middle;">Her har du midten!</td>
    </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede yellow Nybegynder
20. juli 2004 - 15:45 #2
Der er nogle eksempler her: http://www.quirksmode.org/css/centering.html
Avatar billede overchord Nybegynder
20. juli 2004 - 16:32 #3
Hvis du smider en tabel omkring det og bruger valign  kunne det maaske virke...
Avatar billede wenzell Nybegynder
20. juli 2004 - 19:01 #4
le_bon & overchord >> jo, I har jo ganske ret med at jeg kunne smide en tabel omkring mit indhold og dermed få vertikal centrering med valign/ vertical-align... Godt tænkt!

...men jeg må indrømme, at det ikke er dén løsning jeg har valgt at bruge.. Jeg vil nemlig gerne prøve at holde god skik med programmeringen af css og derfor tjekkede jeg yellow's link. Dog virkede css-koderne på denne side ikke helt godt, for hvis man kun ændrede browser-vinduet med nederste kant, centrerede den af en eller anden grund ikke (...? Jeg browser med IE 6.0 ??)

(((MEN))) - herfra blev der linket til
http://www.wpdfd.com/editorial/wpd0103.htm#toptip , hvor jeg fandt LØSNINGEN!! Det lader til, at der er flere gode ting at hente på denne side!

...så jeg håber det er ok med jer andre, at jeg forærer mine points til yellow?

Mange tak for hjælpen!
ronni.

PS: yellow>> jeg skal bruge et svar for at kunne give dig points.
Avatar billede yellow Nybegynder
21. juli 2004 - 02:53 #5
"Dog virkede css-koderne på denne side ikke helt godt, for hvis man kun ændrede browser-vinduet med nederste kant, centrerede den af en eller anden grund ikke (...? Jeg browser med IE 6.0 ??)"
Besynderlig opførsel - det havde jeg ikke set.

Anyway, det ser umiddelbart også ud til at løsningen på det andet link du fandt er "pænere".

Tak for point :-)
Avatar billede le_bon Nybegynder
21. juli 2004 - 11:54 #6
Helt ok! Jeg tror lige jeg tjekker linket ud også! c",)
Avatar billede roenving Novice
21. juli 2004 - 12:21 #7
Den er også arkiveret hos mig ;O)
Avatar billede wenzell Nybegynder
21. juli 2004 - 13:39 #8
Værs'go yellow