Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. juli 2004 - 09:07 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Small Business Server 2003 og Windows XP Home Edtition

Jeg har en klient med Windows XP Home m. Office 2003 som skal kunne tilslutte en delt mappe/printer samt Exchange på en server med Windows Small Business Server.

Kan dette lade sig gøre, når Windows Home Edition ikke kan tilslutte et domæne?

Kan man undgå at skulle taste adgangskode, hver gang der tilsluttes en ressource på serveren?
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juli 2004 - 09:14 #1
Nej - ikke ordenligt.

Køb en Pro version i stedet, evt. en OEM version sammen med en mus eller lign. - det er meget billigere.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. juli 2004 - 09:23 #2
Problemet er at klienterne kører XP Home i forvejen, og der skal kun opgraderes, hvis det er absolut nødvendigt.

Kan du evt. forklare hvad jeg kan og ikke kan med en XP Home. Kan det overhovedet lade sig gøre at forbinde til serveren uden at taste adgangskode hver gang?
Avatar billede snowball Novice
20. juli 2004 - 09:40 #3
"Kan det overhovedet lade sig gøre at forbinde til serveren uden at taste adgangskode hver gang?"

Den eneste måde det som sådan kan lade sig gøre, er vel hvis der på serveren er oprettet brugere med samme brugernavn og adgangskode som der bruges på alle klienterne. Men det er lidt noget fusk at lave det sådan, og det er bøvl at vedligeholde hvis du har ret mange brugere.

Som jpvj også skriver, så vil det være nemmere og bedre at købe en WinXP Pro - så slipper du for en masse bøvl :)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. juli 2004 - 09:47 #4
Ja, men jeg er meget interesseret i at få det til at fungere med XP Home, hvis det er muligt. Det drejer sig kun om 4-5 brugere, så administrationen af disse tror jeg ikke vil blive et problem.

Jeg er klar over, at de ikke kan tilslutte domænet, men vil de stadig kunne tilslutte Exchange-serveren og de delte mapper uden indtastning af password, hvis det sættes op som ovenstående?
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juli 2004 - 09:50 #5
Nej - det er lige præcis det, der er det største problem. Du kan heller ikke udnytte ex. software udruldning.

Det er en fejlinvestering der er gjort. Mit råd/min holdning er helt klart: Se at få løst problemet rigtigt.
Avatar billede snowball Novice
20. juli 2004 - 09:50 #6
Hvis brugerne bliver oprettet på serveren som jeg skrev, så burde du uden de store problemer kunne lave et lille "login script" som via "net use" mapper de drev de skal bruge. Scriptet skal så bare ligges ind i PC'en "Startup" folder sådan så det bliver kørt hver gang nogen logger på.

Exchange ved jeg ikke nok om til at kunne svare på dit spørgsmål, men bruger de ikke bare Outlook !?
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juli 2004 - 09:52 #7
Så gør som snowball: Opret en bruger på hver maskine og gør det samme på serveren. Windows vil så forsøge at authentikere vha. brugernavn/password fra klienten, hvilket kun går godt når det er det samme på domænet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juli 2004 - 09:53 #8
Outlook burde kunne fungere OK mod en Exchange server uden at klienten er logget på domænet.

... men det er nu stadig en rigtig fuskerløsning, som du muligvis kommer til at fortyde :-)
Avatar billede snowball Novice
20. juli 2004 - 09:56 #9
jpvj: "men det er nu stadig en rigtig fuskerløsning"

Helt enig, og det startede jeg jo også med at sige. Det er noget bøvl at vedligeholde, og det er ikke utænkeligt at man løber ind i andre problemer ;)
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. juli 2004 - 10:06 #10
Æv. Jeg er klar over, at det ikke er den mest optimale løsning, men grunden til at det er løst sådan, er en meget skidt vejledning fra Dell. Da vi købte serveren var der bestemt ingen problemer med at køre XP Home på klienterne (ifølge deres sælger + tekniker), og nu når regningen er betalt, er det jo ikke rigtig deres problem :-(

"Exchange ved jeg ikke nok om til at kunne svare på dit spørgsmål, men bruger de ikke bare Outlook !?"
Klienterne har Outlook 2003 som skal tilslutte Exchange serveren, som følger med Small Business Serveren.

"... men det er nu stadig en rigtig fuskerløsning, som du muligvis kommer til at fortyde :-)"
Der er vel ikke noget i vejen for senere hen at opgradere til XP Pro, hvis det bliver nødvendigt?

Så længe det kun skal bruges til at tilslutte delte mapper, printere og Exchange, kan det altså godt lade sig gøre at køre med workgroup istedet for via et domæne?
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juli 2004 - 10:14 #11
Hvor lang tid siden er det, at I har købt det?

Dell er jo "postordre", så jeg mener da at de har 14 dages returret...

I alle tilfælde ville jeg slå MEGET hårdt i bordet, og true med advokat og alverdens ulykker. Det er simpelthen en uduelig sælger. Jeg bliver altså helt harm over at høre det. Se at få DELL til at udskifte den Windows - naturligvis betaler i differencen.

Du kan naturligvis godt bruge 3000,- ex. moms pr. maskine for et FPP produkt (eller en 1300,- ex. moms for en OEM sammen med ex. en mus eller ekstra RAM). Men det bliver dyrt, og i kan ikke udnytte mulighederne i AD overhovedet.

Det er lidt ligesom at have købt en trailer sammen med en bil, hvor der ikke kan monteres trækkrog: Man kan godt sidde i bagagerummet og trække traileren selv, men det er ikke sjovt i længden :-)

Men ja, du kan godt komme lidt op og køre.

Men tag fat i salgschefen i DELL og hvis ikke kan vil samarbejde om en fornuftig løsning, så snak lidt med en journalist fra Computerworld... uduelige IT sælgere kan man jo altid hænge ud. Helt ærligt: Man er da enten totalt idiot eller 100% uduelig, hvis man sælger en Windows server og et antal Windows XP Home Ed. sammen!
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. juli 2004 - 10:14 #12
PS: Forlader tråden nu, men held og lykke :-)
Avatar billede snowball Novice
20. juli 2004 - 10:18 #13
"Så længe det kun skal bruges til at tilslutte delte mapper, printere og Exchange, kan det altså godt lade sig gøre at køre med workgroup istedet for via et domæne?"

Ved hjælp af "fusker løsningen" som tidligere beskrevet, så burde du godt kunne få det til at køre, men det er som sagt noget bøvl og langt fra en optimal løsning. Gør hellere som jpvj skriver og tag fat i Dell igen, for dette kommer aldrig til at køre ordentlig uden du installerer WinXP Pro på klienterne.
Avatar billede -thomas- Nybegynder
20. juli 2004 - 10:18 #14
Jeg siger tak for svaret - jeg forsøger at snakke med dem endnu engang....
Avatar billede kraz Nybegynder
27. juli 2004 - 12:38 #15
Så må jeg lige komme med den bedste løsning... jeg har lige siddet med problemet i dag, og fandt en ret let løsning:

Du har et domænenavn, feks. mitdomæne.local
Din server er på adressen server.mitdomæne.local

Sørg for at brugernavn/password på XP/home er det samme som brugerens profil på serveren.

I win XP/home: højreklik "denne computer"

Vælg "computernavn"

tryk på "Skift"

skriv det computernavn den skal have feks "brugerpc1"

Under arbejdsguppe - skriv kun FØRSTE del af domænenavnet - i dette tilfælde
"mitdomæne"
nu kommer tricket, som jeg ikke lige havde tænkt på:

Du kan tilføje computeren til domænet ved at trykke på "Flere

og skrive f.eks. "mitdomæne.local" - brug dit eget domænenavn! - så fortæller du hvilket domæne den tilhører...

Tryk Ok, Ok og genstart dyret...

Log på med brugernavn og kodeord - og så...

Du får ikke fuld funktionalitet, MEN man skal IKKE bruge password når man bruger Outlook mod Exchange Serveren eller når man går i sine mapper på serveren!
Avatar billede -thomas- Nybegynder
27. juli 2004 - 13:19 #16
Takker for svaret! Det vil jeg forsøge - hvad er det for nogle funktioner man ikke får??
Avatar billede kraz Nybegynder
27. juli 2004 - 20:07 #17
Jeg er ikke helt klar over det! er selv ret ny i at bruge win2k3, men bl.a. logonscripts kørea jo nok ikke, og man kan ikke kontrollere computeren via group policies...