Avatar billede rhjjhj Nybegynder
20. juli 2004 - 00:19 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Tysk bærbar med danske tegn?

Hej. Jeg har tænkt på at købe en bærbar computer i tyskland for at spare penge. Flere har nævnt at man vist bare kan vælge dansk tastatur, og så skriver man æøå med de taster, og så kører det med de taster man har på tastaturet (selv om der står noget andet på dem).

Er der nogen har har erfaring med det og som "VED" at det virker, og fungerer fornuftigt?

---
Det bliver muligvis en MAXDATA (se evt. guenstiger.de under notebook), og der kommer fortrinsvis til at køre linux på den.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 00:22 #1
Det virker helt sikkert. Et tastatur er bare en masse taster og det er keymapningen i windows der giver dem de nationale tegn. Du kan nemt selv checke det ved at skifte keyboardet i internationale indstillinger til US.
Så klikker du start | kør, og skriver osk og så kan du se tasternes placering. Skift det så til dansk og så passer osk keyboardet med det rigtige danske tastatur.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 00:23 #2
osk = On Screen Keyboard
En smart lille feature som ikke er almindeligt kendt. Den findes i windows 2000 og XP, og muligvis i NT, men det er jeg dog ikke helt sikker på.
Avatar billede rhjjhj Nybegynder
20. juli 2004 - 10:53 #3
Tak... godt at høre.

Du ved vel ikke tilfældigvis noget om MAXDATA som mærke. Det er svært at finde noget om dem, som ikke selv har skrevet...!?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 11:09 #4
Nej, jeg kender slet ikke det mærke, så jeg har ingen erfaringer at uddele, og jeg er vist heller aldrig stødt på det mærke i spørgsmål her på eksperten.

Dog vil jeg sige at "ikke mærkevare" bærbare typisk bruger standard komponenter fra en større producent og så sætter sit eget mærke på pc'en. Jeg ledte igår efter info om en pc fra Targa og fandt ud af at den faktisk blev solgt under 6-8 forskellige navne. Dog var maxdata ikke imellem. Så jeg er ret sikker på at Maxdata ikke fremstiller noget selv men blot sætter standard komponenter sammen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juli 2004 - 21:50 #5
Takker for point :)