Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:09 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere Windows XP?

Når jeg på et P4C800-E Deluxe kort prøver at installere Windows XP, så får jeg bare en sort skærm op når jeg skal boote på cd'en. Dette er kun, hvis en HDD er sluttet til. Er den ikke, så booter den fint ind på Windows XP cd'en. Hvad gør jeg?
Avatar billede dwr Nybegynder
19. juli 2004 - 14:12 #1
prøv at boote op på en anden CD og så lave lowlevel format på harddisken og derefter gå ind i bios og sætte din boot-rækkefølge til cd først og til sidst prøver du at botte op fra xp-cd igen
Avatar billede bartfreak Nybegynder
19. juli 2004 - 14:16 #2
sidder hdén i raid, skal raid-controlleren installeres i starter af installetionen.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:20 #3
#1

Jeg når aldrig så langt ind. Den beder lige om at starte på cd'en, og derefter er der bare black out, og det er ikke pga. overheatet HW, fordi jeg kan sagtens boote i Knoppix f.eks., og bruge det i lang tid af gangen.

#2

Nej, den sidder ikke i RAID.
Avatar billede dwr Nybegynder
19. juli 2004 - 14:23 #4
Nej... Jeg foreslår dig heller ikke at du skal boote op på winxp-cd og formatere.. Jeg foreslår, at du vælger en helt anden CD... Seagate har f.eks. noget software, der kan brændes til en CD og bootes op på og derefter forberede en hdd til et bestemt OS.

Du skulle først bruge xp-cd'en _bagefter_ det var gjort..
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:24 #5
Okay. Det vil jeg lige lede efter, for det er en Seagate 80GB disk.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:27 #6
Er det programmet DiskWizard du har i tankerne?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juli 2004 - 14:28 #7
Lyder som jumperkonflikter, du skal tjekke jumper på HD og CDROM, HD skal stå til master, hvis CDROM er på samme kabel, skal den stå som slave. Du kan prøver, at hænge dem på hver sit kabel, jeg har set flere, der ikke kunne boote, hvis der er to drev på samme kabel.
Avatar billede dwr Nybegynder
19. juli 2004 - 14:29 #8
alaza>> ja
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:32 #9
Jeg har prøvet at sætte dem på flere forskellige måder, men det sjove er, at der i BIOS er:

Primary
Secondary
Third
Fourth

Men på kortet er der kun 2 IDE kanaler, og så en enkelt IDE RAID kanal, som hører til FastTrack controlleren. Og jo, den finder skam begge drev. Har prøvet alt fra samme kabel til master og master på hver sit.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
19. juli 2004 - 14:33 #10
http://www.ultimatebootcd.com/

Så prøv at installere på raid-controlleren..?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juli 2004 - 14:34 #11
Er du sikker på, at din XP kan boote?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:34 #12
Hvad skulle jeg få ud af det, og kan jeg godt bare køre med et enkelt drev på en IDE-RAID controller? Har aldrig prøvet det før, kun SATA-RAID.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:34 #13
Jaja, ellers ville den jo heller ikke kunne når HDD'en var slået fra.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:36 #14
Jeg er ved at brænde ISO'en ned, og så prøver jeg DiskWizarden bagefter. Skal lige have Killdisk færdig, og så se, om det hjælper noget.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 14:54 #15
Jeg har nogenlunde samme problem som dig. Jeg har også det samme bundkort og harddisken er også fra Seagate, dog 200 GB. Når jeg forsøger at boote op på win XP-CD'en er dersort skærm i lang tid - denne sorte skærm efterfølges af en blå skærm, en såkaldt stopfejl. Hvis du har løst dit problem vil jeg meget gerne vide hvordan!
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 14:55 #16
Nu har jeg overskrevet disken med killdisk, og brugt Seagates DiskWizard, og nu kan jeg godt boote på cd'en. Har lavet mine partitioner i Windows XP boot menuen, og nu er den i gang med at formatere min Windows XP partition.

Men jeg accepterer ikke nogen, før installationen er helt færdig. Jeg tør slet ikke føle mig sikker på at det virker, endnu.

mmj741:

Prøv samme.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 15:20 #17
YES, alt virkede... men NEJ? Da jeg så skiftede IDE kablerne ud til dem fra Studiedata fandt den fint diskene, men kunne ikke boote Windows...?
Avatar billede peet-49 Novice
19. juli 2004 - 15:22 #18
Kablerne kan være defekte.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 15:24 #19
Men den finder jo diskene.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
19. juli 2004 - 16:18 #20
de kan også være den forkerte hastighed, selvom det nok er usandsynligt..??
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 16:22 #21
Det var kablerne. Men det sjove er, at det kun er når det er harddisken, som bruger dem. For hvis jeg sætter et af kablerne til cd-rom drevet, så virker det fint. Det virker som om de bare ikke virker med en HDD, som skal have Windows XP til at boote.

Men hvis jeg sætter de nye kabler i cd-rom drevet, smider en Windows XP cd i, så starter den helt uden problemer på drevet. Dette er samtidig med, at et ældre, sort, rundt IDE kabel sidder på HDD'en.

Jeg har nu prøvet at smide et ældre gul/grønt IDE kabel på harddisken, som ligner de nye blå, kun farven er anderledes, og den vil heller ikke boote Windows XP. Så man skulle næsten tro, at det ville hjælpe at investere i en Raptor SATA disk, installere Windows der, og så ellers bruge de nye blå IDE kabler på HDD og cd-rom, men om det vil virke.. tjaah.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 16:25 #22
Ja, fordi harddisken er forholdvis gammel? Jeg kan lige køre en SiSoft bench på den og se hvad den flytter. Det er jo faktisk et 100/133 kabel, men de burde da være bagudkompatible?

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CARF005&Fane=CASE,CACA
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 16:40 #23
Den overfører 36mb/sek i en SiSoft Sandra test over c: partitionen med en ren Windows XP installation uden chipset drivere.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 17:53 #24
Jeg har nu også prøvet med Seagates Disc Wizard starter edition, som skriver at den nu har gjort min harddisk klar til installation af operativsystem, samt at disken er begrænset til 137,4 GB (som løses ved installation af win XP SP 1.
Men dette ændrer desværre ikke på at jeg fortsat ikke kan få lov til at installere win XP. Den samme sorte skærm efterfulgt af den blå stop-fejl dukker op :(
Inden jeg kørte Seagates Disc Wizard starter edition blev min harddisk slette fuldstændigt med Killdisk.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 18:12 #25
Skift IDE kablet. Prøv evt. et ældre fladt. Har 4 IDE kabler, og kun et ældre sort virker med disken som man skal boote på. Jeg har lige nu sat en ældre Samsung 10GB disk på det nye blå kabel, som min anden Seagate 80GB disk ikke vil virke med, og det virker fint (bortset fra, at den kun kan formatere disken med 99%), men antager det er harddiskens problem.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 20:54 #26
Jeg har nu prøvet at anvende IDE-kablerne fra en anden maskine - desværre uden held. Jeg har desuden prøvet at tage min brænder, lydkort og netkort fra inden installationen påbegyndes, men det gør desværre heller ikke nogen forskel. Men tak for de mange gode forslag.
Skulle der være nogen der har flere gode forslag er jeg fortsat meget interesseret i at høre fra jer.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
19. juli 2004 - 21:27 #27
det kunne være du skulle oprette et spm, selv..??
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 23:16 #28
Kan vel lige så godt hjælpe manden her. Prøv evt. med nogen flade kabler.
Avatar billede mmj741 Nybegynder
19. juli 2004 - 23:52 #29
bartfreak -> Jeg havde selv oprettet et spørgsmål mere eller mindre om det samme emne ca. 16 timer før dette spørgsmål blev stillet.

alaza -> Da jeg kun har flade kabler, så er det af samme grund flade kabler jeg har prøvet med - nu to forskellige slags.

Tak for de mange forslag.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 00:01 #30
Har du prøvet med en anden disk, eller et andet bundkort?
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2004 - 00:47 #31
Problemet var IDE kablerne. Har byttet dem. Lukker tråden, men takker for for deres hjælp.