Avatar billede stigpedersen Nybegynder
23. februar 2001 - 14:00 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Corel linux installationsproblemer

Jeg kender intet til linux men vil gerne lære det lidt at kende.
Har lånt et hæfte med cd-rom på biblioteket.
Når jeg installerer Corel linux fra cden går det fint det første stykke vej.
Når maskinen genstarter efter at ha kopieret div. filer begynder den at pakke ud i et stykke tid og jeg når lige i et splitsekund at se den spørger om brugernavn tilsidst
inden skærmbilledet skifter til noget underligt flimmerværk med enkelte farvede felter.
Disse står og pulsere mens der bliver arbejdet lidt på disken med jævne mellemrum.
Men efter 2 timer er der ikke sket videre.
Jeg kan forestille mig at det er noget med min hardware.
Kan jeg overhovedet få linux installeret?
Jeg forsøger at indstallere på en winpartion, hvilket styresystemet jo understøtter.
Er det måske mit asus 7100 mx grafikkort?
eller er det mit msi 6167 bundkort linux ikke kan tåle.
Det er download-udgaven af corel linux det drejer sig om (selv om den altså er lånt på biblioteket).Baseret på Debian 2.2.12 kernen Den grafiske brugerflade er baseret på KDE,
Corel install express, corel file manager.
Håber på lidt gode ideer da jeg gerne vil lidt videre med linux ;-)

Avatar billede rhubarb Nybegynder
23. februar 2001 - 14:09 #1
Din PC kan godt understøtte Linux, det der sker
er at dit skærmkort ikke blev genkendt rigtigt.
Når du har started linux og har fået den mærklige skærm, saa prøv taste kombinationen Ctrl + Alt + F1
Får du en prompt(ligner dos vindue)?
Avatar billede billeschou Nybegynder
23. februar 2001 - 14:11 #2
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/install.html#MASKINELINUX

de links der bliver vist på denne side, kan give dig et fingerpeg om det er noget af din hardware der ikke er linux-kompatibelt
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
23. februar 2001 - 14:11 #3
Jeg prøver lige
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
23. februar 2001 - 14:30 #4
rhubarb >> Den reagerer ikke på tastkombinationen

billeschou >> Jeg prøver at kigge lidt på siden

Vender tilbage senere , troede forøvrigt
at alle skærmkort kunne benyttes , men at man så måtte nøjes med standardVGA indtil de rigtige drivere var installeret.
Avatar billede billeschou Nybegynder
23. februar 2001 - 14:34 #5
stigpedersen -> det er korrekt opfattet... (selv om der egentlig ikke findes drivere i linux - hedder servere i stedet for)
Avatar billede seider Nybegynder
23. februar 2001 - 14:51 #6
Da det er corel linux, ka njeg kun medgive mine erfaringer, det virker ikke med mindre du har et meget, meget, meget standard grafikkort, og du har ikke en jordisk chance for at rette det under instalationen.

Drop Corel deres distribution er det dårligste jeg nogensinde har set. det eneste den har som fordel er at man ikke skal repartitionere sin harddisk. men bare kna slettet dens forsøg på at installere.

du skal nok prøve at bruge redhat og så starte den med tekstinstallation og så hente en driver til dit grafikkort, derefter skal du have gang i at tilføje den til Xfree. jeg siger bar eheld og lykke...

Prøv eventuelt at hente en ny version af Xfree86 på www.xfree.org

/* seider */
Avatar billede stigpedersen Nybegynder
23. februar 2001 - 16:41 #7
Jeg prøver lige med en anden distribution (redhat) da corel linux heller ikke vil godtage mit gamle tnt2 ultra kort.
Men jeg undrer mig da lidt over at der er så ringe understøttelse af hardware.
Linux har det måske bedst med 2 år gammelt hardware? Underligt når det er open source og der er så mange der brænder for sagen.
Tak for hjælpen jeg vender tilbage med nye spørgsmål.
Avatar billede billeschou Nybegynder
23. februar 2001 - 16:51 #8
nej der er skam meget god understøttelse af ny hardware - det kan sagtens være, at de enheder du har er understøttet af linux selvom de ikke findes i hardwarekompatibilitetsdatabaserne (langt ord). Det er sådan at der er firmaer/enkeltpersoner der \"lever af\" at lave programmer som får hardwaren til at blive kompatibel med linux. Dette gælder nu nok mest printere o.l.
En anden faktor er at linux distributionerne trods alt kun opdateres en gang cirka hvert halve år - dette betyder naturligvis at hardware udgivet i disse mellemperioder ikke per definition er understøttet af \"forældede\" linux-versioner (eller for den sags skyld den næste der udkommer)
Avatar billede billeschou Nybegynder
23. februar 2001 - 16:52 #9
det afhænger af hvor populær producenten (og den pågældende enhed) er