Avatar billede nidkin Nybegynder
19. juli 2004 - 12:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

defekt kabel?

Jeg sidder med et problem med et netkabel jeg ikke kan få til at virke.

Jeg er på en arbejdsplads hvor der er "behov"  for at få tilsluttet en maskine til netværket som befinder sig i den anden ende af haven. Man har i sin tid fået installeret et trådløst netværk som ikke fungerer fordi rækkevidden ikke er god nok. Jeg har derfor indkøbt et utp patchkabel som jeg har tilsluttet til routeren og en switch i den anden ende.

For en god ordens skyld skal nævnes at kablet er cirka 90 meter langt.

Problemet er at jeg ingen forbindelse har i kablet. Dvs. dioderne på både router og switch indikerer fint forbindelse men der ER ingen forbindelse.

Jeg har så forsøgt at tage et kortere kabel og tilsutte direkte til samme port på routeren med en blærbar i den anden ende. Ingen problemer. den kommer fint igennem. sætter jeg så den blærbare på det lange kabel får jeg heller ingen forbindelse. selvom windows fortæller mig at der ER et netkabel tilsluttet.

Nogen der har en ide om til hvad der kan være galt?

kablet er et cat5 enhanced kabel og så vidt jeg har forhørt mig om i byen burde der ikke være nogen problemer med et kabel af den længde.
Avatar billede tiz Nybegynder
19. juli 2004 - 12:14 #1
Få kablet byttet... Det er altså også lige lovligt lagt for et cat5 kabel... man plejer at sige at 100 meter er smertegrænsen for hvad de kan klare. Så få den til at teste kablet i butikken med en kableltester inden du går hjem med det. Ellers er der nok ikke andet for end at købe to kabler og en switch midt på til at "forstærke" signalet.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juli 2004 - 12:21 #2
Prøv at sætte hastigheden ned fra 100 Mbit til 10 Mbit, det gør du i indstillinger for netkortet.
Avatar billede kenp Novice
19. juli 2004 - 13:01 #3
hvis det er et af de bløde kabler, så kan det gangske rigtigt ikke række så lang! men du kan godt trække sålangt et kabel, hvis det er indstallations kabel som er valgt! men det kan være at det som fromsej skriver vil hjælpe (det ved jeg hjalp på hans kabel)
Avatar billede nidkin Nybegynder
19. juli 2004 - 15:56 #4
det er stift installationskabel der er anvendt.. umiddelbart har det ikke givet nogen virkning at sætte hastigheden ned :(
Avatar billede kenp Novice
19. juli 2004 - 16:00 #5
Er du så sikker på at du har sat kablerne i den rigtige rækkefølge?
Avatar billede jemmer Nybegynder
19. juli 2004 - 18:18 #6
Har du lavet en springer på kablet.

Det vil sige at køre alle ledere lige igennem Par nr. 2 skal have begge sine ben spredt over par 3- Så plejer det at virker.

Det er den fejl jeg hyppigst ser på hjemmegjorte kabler.

Farvekoden skal være således når du kikker ned på stikket og tappen vender nedaf.

Hvid/orange
Orange
Hvid/grøn
Blå
Hvid/blå
Grøn
Hvid/brun
Brun

Og der skal være så kort afstand fra der hvor kappen slutter på kablet til der hvor stikket begynder.. Og hvis du godt kan have lidt afstand der så skal parne forblive krydset så langt som ovethovedet muligt.
Avatar billede kenp Novice
19. juli 2004 - 18:23 #7
Det kan dog også være den brune som er krydset over istedet for! http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve
Avatar billede nidkin Nybegynder
30. september 2004 - 02:12 #8
lukket