Avatar billede jimmo Nybegynder
19. juli 2004 - 10:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ad-adware p.t. lidt allergisk over for "about.blank"

Det estimerede program Ad-aware, som mange af os sætter meget højt, er vist blevet helt allergisk i forbindelse med det åbenbart aktuelle Hijack "about:blank".

Tilsyneladende reagerer det også på den almindelige standard-sætning i Internet Explorer - dvs., den som fx fremkommer, når man i browseren har trykket på knappen "Brug tom side" (Egenskaber -> Faneblad "Generelt" -> Afsnit "Startside").

----

Dvs. når man får reaktionen

"Possible Browser Hijack attempt Object recognized!"

KAN det være, at man er blevet begavet med den p.t. om sig gribende irriterende Hijack - men det kan tilsyneladende da også blot være, at man fredeligt har stillet sin browser til "standard".

I sidstnævnte tilfælde kan man frit vælge en anden start-side - eller en "nonsens" (dvs. ikke-eksisterende) start-adresse.

Tilsyneladende baserer Ad-aware (p.t.) alene sin reaktion på, at registreringsbaseværdien "Start Page" som data har stående "about.blank" i "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main".
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juli 2004 - 10:18 #1
Det er rigtigt at Ad-aware er lige følsom nok, du kan sætte programmet til at ignorere About:Blank, men det vil jeg nu fraråde, så finder det heller ikke hvis den "forkerte2 skulle dukke op.
Avatar billede cdc Novice
19. juli 2004 - 10:35 #2
Avatar billede jimmo Nybegynder
19. juli 2004 - 11:41 #3
Tak til fromsej og /cdc for reaktioner.

Men tør man også slutte omvendt, dvs.:
"Sålænge man kan ændre startadressen i browseren til en vilkårlig web-adresse - og denne herefter bliver stående i browseren og efter lukningen virker som startadresse ved efterfølgende åbning på normal måde - så er det en indikation af - eller endnu stærkere udtrykt - et direkte et bevis for, at man ikke inficeret af "about:blank"?"

Eller er man med denne påstand lige "modig nok" på nuværende tidspunkt?

Er der nogen, som entydigt er blevet ramt af hijacken "about:blank", og som efterfølgende alligevel har kunnet ændre startadressen og kunnet få denne korrekt effektueret ved efterfølgende kørsel med browseren? Hvis ja, har vi jo "modbevist" ovenstående påstand.

Indlæg med erfaringer herom fra hijack "about:blank"-ramte (eller andre om problemet vidende) modtages gerne, så vi alle kan blive til klogere på denne "irritator", hvis man kalde den sådan.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juli 2004 - 12:05 #4
1. Ja, det må være korrekt, hvis startsiden ikke ændres, OG der ikke kommer diverse popup vinduer.
2. bob-bob, CWS som står bag bl.a. About:Blank vil jeg kalde den påstand for overmodig.*S*
3. Nej, den skifter startsiden senest ved en genstart.
Lidt læsestof om CWS finder du her:
http://www.spywareinfo.com/~merijn/cwschronicles.html - Siden er enten under DDOS angreb fra netop CWS, eller under rekonstruktion, så du kan læse den cachede her:
www.spywareinfo.com/~merijn/cwschronicles.html+cwschronicles&hl=da" target="_blank">http://66.102.9.104/search?q=cache:z3SnMZ85dGIJ:www.spywareinfo.com/~merijn/cwschronicles.html+cwschronicles&hl=da
Avatar billede jimmo Nybegynder
19. juli 2004 - 23:01 #5
Så blev det jo belyst. Tak til de medvirkende.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. juli 2004 - 23:58 #6
Velbekomme, tak for point. ;o)