Avatar billede jesper_b Nybegynder
19. juli 2004 - 08:08 Der er 6 kommentarer

Software-firewall til Windows Server 2000/2003

Hejsa,

Jeg har et mindre netværk sammen med nogle andre i opgangen, hvor vi har to servere stående i kælderen (Windows 2000+2003). På netværket er der to gateways, hvilket leder mig hen til problemet: hvordan beskytter jeg vores infrastruktur bedst imod udefrakommende? jeg skal her nævne, at det jo ikke er tilstrækkeligt, at jeg anskaffer en hardware-firewall, da der er to gateways, og jeg tvivler på at jeg kan "overtale" den anden gateways ejer om at anskaffe en.

Som jeg ser der, er den eneste løsning, at sætte software-firewalls op, hvilken også omfatter serverne. Men hvilket software egner sig hertil?  Det skal være let at sætte op osv.
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
19. juli 2004 - 08:15 #1
Hvorfor sætter i ikke de to internet sammen, og så anskaffer en firewall.
http://www.danbit.dk/produkter/2121.phtml
Det bliver da billigere for jer
Avatar billede jesper_b Nybegynder
19. juli 2004 - 08:18 #2
Vi anvender begge VPN ifm. vores arbejde. Ellers ville det jo være oplagt ;-)
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
19. juli 2004 - 08:25 #3
Den kan også køre VPN
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
19. juli 2004 - 08:26 #4
Avatar billede jesper_b Nybegynder
19. juli 2004 - 08:28 #5
det er desværre ikke så enkelt :-(

Begge vore arbejdsgivere forlanger en dedikeret linie, med fast ip-adresse, som ikke anvendes af andre (udenfor husstanden), så der er ingen vej udenom de to gateways.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. juli 2004 - 13:04 #6
Det behøver faktisk ikke dreje sig om to firewalls, og det behøves ikke koste kassen. Du kan gøre følgende.

Skaf en maskine med (som jeg lige kan tælle, 4 til 6 netkort i) på denne maskine installere du så linus med netfilter.

Netfilter sætter du så om med følgende zoner. En Zone (oftest et netkort) til LAN (servere og arbejdsstationer) en zone til gateway 1 og en zone til gateway 2. en zone til DMZ.

Trafikken mellem de forskellige zoner styres dels af IP opsætning og dels af Firewall reglsæt. Hvis du gør dette ordentligt, så kan du godt opnå en meget rimelig sikkerhed, og det behøver kke koste noget som heldst, hvis i har maskinen og lidt netkort.

Jeg er oven i købet sikker på at i kan få gratis hjælp til at sætte dette op hos Sluggerne der er meget hjælpsomme og de bedste i DK hvad angår Linux (www.sslug.dk)