Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2004 - 13:47 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Kan man reparere en CD med en revne i?

Min datter er netop vendt hjem efter en 3 måneders rejse gennem USA.

Hun medbragte 4 CD'er med billeder fra et digitalkamera. CD'erne blev lavet ved at udtømme kameraets memory modul på cd'er i de utallige photo-stores i USA, hvor man kan gøre dette.

Ved hjemkomsten til DK var alle 4 cd'er i god stand, men en stor dansk elektronik/fotokæde har knækket den ene cd (da de skulle lave papirbilleder fra cd'en. Der er en revne, strækkende sig fra centerhullet og et par centimeter ud mod
periferien af CD'en.

Den skrevne del af cd'en (ca 2-3 cm fra centerhullet) er næsten helt gennemskåret af revnen.

Der er naturligvis :-) ikke taget backup af cd'erne inden de blev afleveret til den danske kæde.

Der er en tydelig revne, der går helt igennem CD'en. I revne-zonen ses afskalninger af metallaget. Også i omgivelserne ses afskalninger af cd'ens metal-lag.

CD'en kan (naturligvis) ikke læses i en CD læser/brænder.

Mit spørgsmål er: Er der overhovedet nogen mulighed for at løfte nogen af filerne (jpg-billeder) ud af dette beskadige medie?

Jeg tror gerne at IBAS kan løfte nogen filer ud, men jeg/vi har ikke 10- 30.000 DKK til overs, så jeg eftersøger en billigere metode.

Jeg har en scanning af CD'en, jeg har fået lov at lagre hos en ven,  1,8 MB

www.mosscom.dk/friends/schlumberger/vink_1.jpg

På forhånd tak for kommentarer.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. juli 2004 - 14:13 #1
Umiddelbart har jeg kun et bud med CDRoller
"CDRoller is a powerful, easy-to-use and low-cost toolset for CD/DVD data recovery."

Men ved ikke hvor'n det tager sig ud med en fysisk beskadiget CD. CDRoller finder du her
http://www.cdroller.com
Avatar billede stigc Nybegynder
18. juli 2004 - 14:29 #2
Jeg ville prøve den i forskellig cd-rom drevs. Jeg tror aldrig i kommer til at kunne læse der hvor revnen er, men måske nogen drevs kan læse det resterende. Jeg havde engang en musik CD, hvor en del at det inderste var knækket af. En del af nummerene kunne jeg godt afspille i min cd afspiller.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2004 - 14:37 #3
hvis revner er gennemgående på cd´n er der intet og gøre det samme gælder hvis malingen på forsiden kradses af og man kan se igennem pladen .

den pågældende foto kæde skulle vel ikke være merlin/electronic world ?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. juli 2004 - 14:52 #4
Merlin er kedelige. De ødelagde alle billeder på et CF kort for mig. Skod.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2004 - 15:49 #5
hvilken merlin butik var det rart o vide
Avatar billede dpg Nybegynder
18. juli 2004 - 21:40 #6
jeg ville prøve isobuster hvis jeg var dig!
www.isobuster.com/
men du kan selvfølgelig kun genskabe de data der ikke er ødelagt af revnen!
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2004 - 13:01 #7
Foreløbig tak til alle, der har svaret (halifax, stigc, jetdirect, dpg. DPG's forslag om Isobuster ser mest lovende ud, men halifax's forslag om Cd roller vil jeg også prøve.

Nu et supplerende spørgsmål:
SKAL JEG LIME REVNEN MED a) cyanoacrylat eller b) epoxy-lim, inden jeg forsøger mig med den foreslåede software?

Som skiven er nu, ser det ud som om, at den koniske dims, der skyder op i centerhullet, når cd-drevet vil læse skiven, vrider revnen skæv og/eller vrider kanterne fra hinanden, så der direkte er en revne med "luft" mellem kanterne.

Ingen cd-læsere jeg har prøvet, har kunnet læse skiven. Så derfor tænkte jeg, at det nok var klogt at lime revnen for at fixere/nivellere de to kanter.

Hvis I er enige, har I forslag til, hvordan jeg fixerer kanterne, medens limen hærder?

Tror I at cyanoacrylat er bedre end epoxy?

Jeg går ud fra at det skal være på top-siden at jeg limer?
Avatar billede dmcn Praktikant
19. juli 2004 - 13:34 #8
Jeg ville kontakte manden bag http://www.cdrep.dk/ og høre hans bud på problematikken. Han ved tilsyneladende hvad han snakker om. :)
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2004 - 09:21 #9
Jeg har nu haft min cd hos firmaet "CD-reparation" i Millinge. Indehaveren har prøvet forskellige muligheder, og har sendt mig en rapport over forsøgene. Meget fin kundebetjening, der bør roses. Kan varmt anbefales.

Men han kan ikke lave cd'en. Heller ikke med cd-roller.

Så er der andre forslag?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2004 - 09:52 #10
Har snakket med I_B_A_S. Ud fra mine oplysninger, vurderer de chancerne for at løfte data fra CD'en som meget ringe. Der er herunder en stor mulighed for, at cd'en kan splintre ved forsøg på recovery.

Det koster 3000 kr. i startomkostninger (foranalyse). Dernæst skal man forvente et tilbud på 9- 14.000 kr. :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2004 - 09:56 #11
Jeg vil nu drøfte med min datter, hvad vi skal gøre. Jeg er ret sikker på, at hun ikke vil hoste op med op til 17.000 kr., da slet ikke, når prognosen er tæt på dødelig. Jeg vil foreslå hende, at vi limer revnen for at stabilisere skaden. Jeg skal nok vende tilbage med resultatet :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2004 - 16:31 #12
Konklusion:
Ingen af de foreslåede programmer har kunnet læse noget som helst på cd'en.
Min konklusion: CD-redningsprogrammer virker ALDRIG, hvis cd'en har en fysisk skade, der involverer beskadigelse af metal-laget. Det gælder gennemgående revner, eller afskalninger i metallaget.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2004 - 16:33 #13
> halifax smid et svar. Du fortjener halvdelen af pointene.
> dgp jeg vil give dig halvdelen af pointene.
Avatar billede bredker Nybegynder
13. november 2004 - 16:40 #14
mon ikke i skulle fremsende et erstatningskrav til den forretning der har forvoldt skaden , det er jo ikke billigt at tage derover for at tage nye billider
hvis de kan lave en sådan skade , kan det næsten ikke være et uheld , men mere at de er ligeglade med andres ting
Avatar billede kalp Novice
13. november 2004 - 18:19 #15
jeg vil nu passe på med hvad jeg siger... vil tro det godt kan lade sig at gøre at få det meste af data'en ud af den cd med den rigtige metode... og nu skal i høre hvorfor
Avatar billede kalp Novice
13. november 2004 - 18:30 #16
En morder i USA førte dagbog på sin computer... han gemte denne dagbog (tekstfil) på en diskette som han password protectede... Det ender selvfølgelig med at politiet kommer på sporet af ham! De fanger manden og i forhørs rummet sidder de med nogen af de beviser de har imod ham (bla denne diskette) de har dog ikke set indholdet af disken nu..

her er det spændende... manden/morderen ved jo selvfølgelig godt at der er fældende beviser på disketten så han får hurtigt fat i den og klipper den i stykker samt kryller delene inden han bliver stoppet! (hvor han fik saksen fra husker jeg ikke)

denne totalt ødelagde diskette ...klippet og kryllet fik en mindre virksomhed en masse data ud af så det lykkedes dem at fælde manden! det kostede politiet lidt over $100 at betale virksomheden for dette!

METODEN DE ANVENDTE

Det var noget lignende dette... de enkelte dele af disketten.. altså den runde skive i en diskette.. dem to de en efter en og rettede ud med sådan en rund metal tumle.. en lille en.. herefter to de hver del og målte dem og fandt nogen disketter som intet fejlede og tegnede hver del ind på disses skiver.. en del fik sin egen skive... det udtegnede blev klippet ud og ind satte de den beskadigede del...

herefter kunne de læse det meste data dog lidt af gangen pga de hyppige diskette skift hehe

pointener ... ville helt klart mene det var mere umuligt en den lille revne din cd har! så mon ikke hvis man kan dække det af med noget cddrevet vil ignorere at cd'en vil blive læst? det tror jeg! spørgsmålet er hvad man skal bruge!
Avatar billede bredker Nybegynder
13. november 2004 - 18:40 #17
kalp>>det er da vist dagens bedste røverhistorie
Avatar billede popsy Novice
13. november 2004 - 18:52 #18
kalp> Kan du ikke smide et link til den historie? :)
Avatar billede halifax Nybegynder
14. november 2004 - 01:33 #19
På opfordring et svar. Og tak.  :)
Avatar billede kalp Novice
15. november 2004 - 00:32 #20
bredker
og popsy

jeg skal gøre mit bedste for at finde det... og nej ikke en røver... så det på discovery...

jeg vil vædde Jeres pc'ere med at det er sandt:p
Avatar billede dmcn Praktikant
15. november 2004 - 11:04 #21
Jeg så det også på Discovery. :)
Desværre tror jeg ikke teknologien kan overføres til CD - disketter læses magnetisk, CD'er læses optisk.
Avatar billede popsy Novice
15. november 2004 - 12:42 #22
kalp> Det var sq ikke fordi jeg ikke troede på dig, nærmere interesse! :)
Avatar billede kalp Novice
15. november 2004 - 21:43 #23
hehe godt nok...  men lød sådan pga. bredker skuffende nok ikke tror på "vilde" historier.

Hvem gider skrive en lang røver her? hehe

og kan ikke huske hvad den historie hed:/