Avatar billede acp Nybegynder
18. juli 2004 - 09:35 Der er 14 kommentarer

MSI Pakke Scripting

Hej med jer,

Jeg vil gerne udrulle Office 2003 Pro i vores AD, derfor kunne jeg godt tænke mig at lave en MSI Pakke som vi kunne rulle ud...

Er der nogle der har erfaring med at scripte MSI Pakker? Jeg vil gerne have at der hele kører automatisk, så brugeren ikke skal gøre noget...

Der er noget med at man skal indtaste en ProductID - Kan dette også gøres automatisk?

En anden ting, Skal man ligge MSI Pakke i Software Installation under User eller Computer Policy?
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2004 - 13:23 #1
ja, bruger group policys til at kontrollere det, ja man kan godt lave installations filen så produkt nøglen er indtastet (i Office bla.

Om filen skal være under user eller computer afhænger om filen brugeren selv skal kunne installere filen under tilføj/fjern, eller om den skal invokes (altså installeres når f.eks et word dukument forsøges at blive åbnet)
Avatar billede acp Nybegynder
18. juli 2004 - 13:52 #2
screem_brille: Hvordan laver en jeg en MSI Pakke af Office 2003?

-Anders.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2004 - 14:06 #3
acp det gør du ikke, den er allerede lavet ;) det ligger både en setup.exe og et par MSI filer i roden af cden (kopier alle filer til et bibliotek og del dette bibliotek, da filerne skal kunne tilgåes fra et neværksdrev), ønsker du at indsætte nøglen automatisk, og evt. andre indtillinger, kan du i setup.ini (under files og setup) rette filen så der står følgende:

; Microsoft Office SETUP.EXE settings file.

[MSI]
; The MSI section gives the name of the MSI file to install. This file must be in
; the same folder as Setup.exe, and both must be in the root of the installation
; tree.
MSI=PRO11.MSI

[Product]
ProductCode={90110409-6000-11D3-8CFE-0150048383C9}
ProductName=Microsoft Office 2003
ProductVersion=11.0.5614.0
Recache=1

:[MST]
; The MST section gives the full path to a transform that should be applied.
;MST1=\\server\share\some transform.mst

[Options]
; The option section is used for specifying individual Installer Properties.
USERNAME=(indtast her det navn som skal bruges,uden () )
COMPANYNAME=(indtast her firma navn uden () )
;INSTALLLOCATION=C:\Program Files\MyApp
pidkey=(her skal koden stå ud i et)
OWC10EXISTS=1
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 14:00 #4
Kan du ikke få lukket det her spørgsmål ?
Avatar billede jklausen Juniormester
21. september 2005 - 17:15 #5
jo den laver du med installshield adminstudio eller wise admin studio eller masai, prog. koster henholdsvis ca. 12000/12000/2000 kr.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 13:33 #6
Kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede jklausen Juniormester
22. september 2005 - 18:02 #7
der er ikke meget feedback! men ud over det så fandt jeg ud af at der på win2000 server cd'en ligger et glimrende værktøj der hedder wininstall - ganske gratis. Den laver fint msi pakker. Man kan så bruge Orca http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/msi/setup/other_sources_of_windows_installer_information.asp

til at editere i msi-pakken.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 20:40 #8
docbill har du læst spørgsmålet ? der spørges om noget mht udrulning af office via GPO, og det er ligetil da filerne komemr lavede direkte fra cdén, så du foreslår spørger at bruge op til 12000 på noget som er totalt unødvendigt ?
Avatar billede jklausen Juniormester
22. september 2005 - 20:48 #9
screem brille

Starten af spørgsmålet lyder:
Jeg vil gerne udrulle Office 2003 Pro i vores AD, derfor kunne jeg godt tænke mig at lave en MSI Pakke som vi kunne rulle ud...

..og jeg skriver at der er et gratis prog på win2000 server cd'en, så hvad mener du???
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. september 2005 - 21:02 #10
For lige at slå det helt fast:

1) Der er IKKE brug for externe værktøjer for at rulle Office 2000, XP eller 2003 ud.
2) For at rulle office ud, køres setup /a - følg guiden på skærmen. Den gør principielt bare det, at den lægger filerne i en folder som du selv vælger, og lægger produkt nøglen med ind sammen med MSI filen. Dette kaldes et administrativt installationspunkt.
3) Hvis du ønsker at lave yderligere modifikationer, så brug Office Ressource Kit (ORK). Her finder du custom installation wizard, som kan lave en .mst fil (Microsoft Transform fil). Custom Installation Wizard kan bruges til at ændre en masse opsætninger, ex. at sætte Outlook op til at bruge en bestemt Exchange server (dvs. du lægger en Exchange konto ind automatisk for alle brugere) osv. Du kan desuden bestemme hvilke komponenter der skal installere, installeres ved første brug og slet ikke være tilgængelige. Der er svjh. ca. 20 skærmbilleder, hvoraf du nok kun skal pille i ca. 1/3.
4) Hvis først du har rullet office ud, og skal lave ændringer i brugernes profiler, så skal du kigge på ORK værktøjet Custom Maintenance Wizard. Dette kan ex. bruges til at "rette alle de ting du glemte eller gjorde forker", ex. tilføje Windows Address book til Outlook. For at lægge rettelserne på hver brugers profil, skal du kalde CMW.exe i et logonscript for brugeren (du kan også maile et link til et script, der gør det).

Når du opretter din GPO til udruldnign, så vælger du blot advanced og vælger din MSI fil fra dit administrative installations punkt. Vælg herefter fanebladet "modifications" til vælg mst filen.

Når du har prøvet 1-3 et par gange, så flyver man igennem det. Det er piece of cake :-)

Jeg tillader mig at lægge et svar, da jeg mener at have bidraget med et væsenligt spm.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. september 2005 - 21:05 #11
PS: Du skal altid lægge en software pakke i Computer Policy - så er den tilgængelig for alle brugere. Du kan vælge Publish eller Assign når du laver dit GPO. Publish betyder at brugerne kan vælge at programmet skal installeres gennem tilføj/fjern, Assign installerer programmet.

Vær i øvrigt opmærksom på, at når du har lavet din GPO skal du enten vente til Group Policies er opdateret på klienterne (typisk hvert 15. minut svjh). Du kan i xp skrive gpupdate /force for at gennemtvinge en opdatering.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. september 2005 - 21:06 #12
Rettelse:
Jeg tillader mig at lægge et svar, da jeg mener at have bidraget med et væsenligt spm.

Jeg tillader mig at lægge et svar, da jeg mener at have bidraget med en væsenligt uddybning af de givne svar.
Avatar billede jklausen Juniormester
22. september 2005 - 21:50 #13
jpvj
tak for din udmærkede uddybning. Jeg var nok mere general. Ofte er det smart at lave en msi-pakke ifbm en besværlig installation (f.eks. noget oracle/sap/easy) og så f.eks. rulle ud med alteris eller base.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 22:29 #14
jeg tro i kan lægge svar herfra til juleaften, intet tyder jo på spørger vender tilbage til dette spørgsmål :/