Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 13:09 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Formattering af harddisk

Jeg har formatteret min harddisk, som var opdelt med logiske drev.
Når jeg vil gå over på d:drevet i dos kommer der fejlmedd.:
Invalid device specifikation.
Jeg prøver derefter at køre fdisk. Her kan jeg imidlertid se at drev d: eksisterer.
Når jeg så vil slette det logiske drev siger den at det kan ikke lade sig gøre så længe der er en dos-partiton på harddisken.
Når jeg så vil slette dos-partitonen siger den at den kan ikke slettes sålænge der er et logisk drev.

Er der noget at sige til at jeg er forvirret?
Hvad skal jeg gøre for at genoprette mit logiske drev
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2004 - 13:16 #1
Har du husket at formatere dine drev, efter de blev lavet ?
Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 13:19 #2
Ja, drevene var der i forvejen og der har tidligere ligget data på (jeg har oprettet dem for længe siden) - og har blot formatteret dem et efter et.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juli 2004 - 13:20 #3
her er en go vejl. >>http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
du må bare prøve forfra, til det virker..O)
Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 13:22 #4
Det er netop den fremgangangsmåde jeg har anvendt, men får så de modstridende meddelelser.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juli 2004 - 13:34 #5
så lav det om til pirmary.??
Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 13:48 #6
Når jeg skal installere DOS kan den ikke finde CD-rom drevet. Det skyldes sandsynligvis at den ikke kan specificere d:-drevet (som fejmeddelelsen siger).
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. juli 2004 - 14:24 #7
hmm... du vil installere dos?

hvor stor hardisk snakker vi egentlig om , for det er lidt svært at installere dor i en ny kæmpe hardisk , da de bruger fat 32 , og dos bruger fat 16

hvis du bruger win98 - så boot på win 98
skriv d:    ( hvis cd-rom er d , ellers prøv e:)
cd win98
fdisk
inde i fdisk , find det logiske drev , og lav en paratition på den.
reboot på win98 cd-rom
skriv d: ( e: hvis cd-rom)
cd win98
format d: /u /c

men der er flere men'ner.
hvis din hardisk er for stor , så kan motherboard måske ikke finde den ordentlig.
hvis hardisk er for stor , så kan du heller ikke formatere den ordentlig.
d: drev som fejlmeddelse , tyder på at den ikke er formateret
Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 14:38 #8
Jeg kan ikke lige huske størrelsen på harddisken, men den er ikke så stor og det har kørt før. Jeg bruger win98.
Løsningen du nævner med at køre fra win98 kan ikke lade sig gøre da den ikke kan finde cd-drevet. (sandsynligvis pga. partitions-problemet).
Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 14:42 #9
Hvad betyder parameterne til format /u/c  ?
Avatar billede mrrius Nybegynder
16. juli 2004 - 15:01 #10
Du skulle gerne kunne boote på din win98 cd-rom ( du instller bootdrev i bios ( del ved opstart for det meste )

Hvis du ikke kan det , så check jumper på cd-rom/ledning

format d: /u /c
/u står for " unconditional" og betyder -> ligemeget hvad
/c står for check

så format d: skal formateres lige meget hvad , og så skal den checke hardisken samtidig.

fordelen med /u /c er , hvis af en eller anden grund , der er markeret bad sectors , eller en virus som ikke vil tillade at blive slettet, så vil hardisken få en komplet formatering. check af hardisk er også nødvendig , for , hvis der virkelig er bad sectors , så skal de jo helst findes efter formateringen.

hvis du har cd-rom og hardisk på samme ledning , så er det vigtig at hardisken er master og cd-rom er slave.

hvis de er på hver sin ledning , så skal der bare ikke være endre enheder som er jumpet til samme .
Avatar billede dpg Nybegynder
16. juli 2004 - 15:07 #11
prøv at køre en low-level format på din harddisk... det skulle gerne fjerne ALT på den... dette kan normalt hentes fra producentens hjemmeside.
du kan også bruge et andet program til dette: killdisk (http://www.killdisk.com/) som også kan slette din harddisk fuldstændigt.
Avatar billede compac Seniormester
16. juli 2004 - 17:08 #12
Jeg har fundet min "gamle" windows98 boot-diskette. Når jeg booter med den kommer den og spørger om jeg vil køre med cd-rom og så virker det hele.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. juli 2004 - 17:39 #13
så alt er fixet..?
Avatar billede mrrius Nybegynder
30. juli 2004 - 15:13 #14
fint ...

Så har du måske en af de "ældre" BUNDKORT; som ikke kunne boote på cd_rom ; eller du har et meget tidlig version af windows ; som ikke var beregnet til at boote.