Avatar billede yes Nybegynder
15. juli 2004 - 15:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sti til Perl

Hej!

Jeg er ved at sætte en server op med linux.
Jeg har indstalleret mandrake og den sætter jo selv en del op, bl.a. Apache 2 (valgt) og Perl. Men da jeg er temmelig ny i linux er jeg en del i tvivl om, hvad stien til perl er.
Jeg har prøvet med standarden !usr/bin/perl også !var/www/perl er også prøvet, men ingen af dem virker.

Håber nogle har et svar?
Avatar billede yes Nybegynder
15. juli 2004 - 15:43 #1
Følgende bliver brugt:
Apache-AdvancedExtranetServer/2.0.48 (Mandrake Linux/6mdk) mod_perl/1.99_11 Perl/v5.8.3 og Mandrake har selv sat det op.
Avatar billede mfalck Praktikant
15. juli 2004 - 15:45 #2
prøv med

type perl

og så sæt den ind
Avatar billede mfalck Praktikant
15. juli 2004 - 15:45 #3
det skal være

#!/usr/bin/perl
Avatar billede yes Nybegynder
15. juli 2004 - 16:33 #4
Yes!..

Tak ska du ha, Troede ikke at # skulle være med, svarer det ikke til en form for kommentar ligesom i /* kommentar */ i PHP?

Men gi et svar og pointene er dine! ;-)
Avatar billede mfalck Praktikant
15. juli 2004 - 21:10 #5
ja - det gør det alle andre steder end i den første linie hvor det angiver stien til kommandofortolkeren. Hvis du ser på shell-scripts (unix-verdenens svar på .bat/.cmd filer så vil du se noget i retning af #!/bin/bash eller #!/bin/sh). Populært kaldes notationen for hash-bang (#=hash !=bang)
Avatar billede yes Nybegynder
15. juli 2004 - 22:13 #6
Ok, tak for informationen.
Du kunne vel ik lige sige om det ikke er ligemeget, hvor man placerer sine fx. *.pl filer, det behøver da ikke være i fx. var/www/cgi-bin vel?
Blot man har skrevet i den første linje af filen, hvor kommandofortolkeren er.
Avatar billede mfalck Praktikant
15. juli 2004 - 22:17 #7
det kommer lidt an på hvordan din webserver er sat op - hvis du sætter den mindre sikkert så kan den godt sende .pl-fil perl-fortolkeren, men det betyder også at hvis der er en hacker som kan få lov til at uploade en fil til hvilket som helst katalog på din server, så kan han sikkert også få adgang til din maskine.
Avatar billede yes Nybegynder
15. juli 2004 - 22:35 #8
ok, tak for info!