Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:10 Der er 25 kommentarer

VIRUS ved Xp installation

jeg er så ved at være mere end godt træt af div. vira. Jeg har formateret min computer og vil så installere XP igen, men når jeg endelig har installeret xp og installeret Norman Internet Security, så anmelder den VIRUS såsom Sasser F, Korgo og andre.. har kørt online virus scans, og de viser samme virus.. Jeg har installeret XP flere gange, og den gør det sammen hver gang, men at finde virus!... Har desuden installeret Xp uden noget netstik i!.. men efter at jeg sætter det i og updatere winddows, så der virus igen!!!

ANY HELP???
Avatar billede squashguy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:18 #1
husker du også at aktivere den indbyggede firewall inden du sætter stikket i?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. juli 2004 - 14:19 #2
Har du formateret din harddisk?
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:20 #3
Det her kan hjælpe.

Du skal have lavet en ny master boot record.

Start op ligesom du skal igang med en ny Installation.
På et tidspunkt kan man vælge Repair (R)
Herefter kommer der en sort skærm frem med eks.
MICROSOFT WINDOWS XP (TM) Genoprettelseskonsol bla bla bla
Tryk på 1. efter fuldt af enter.
indtast Administrator password.
Herefter kommer der vist nok en lang rækker af komandoer....  Så snart du kan komme til det skriver du fixmbr og afslutter med enter
Den spørger nu om du er sikker og du trykker ja/yes !
Og du skal nu gøre det samme bare med fixboot !

se evt. den måde jeg fik ham her til at fix hans mbr og boot.
http://www.eksperten.dk/spm/512582
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:21 #4
Ja, men det virker stadig ikk!... og lige en ting til!!!!! Hvordan formatere jeg mine hardisk'... Ikk ved installation af Xp... men sån ligesom ved WIndows 98 hvor man gik i dosmode og så ku formatere..
kan man nemlig ikk i xp!!..
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:22 #5
Den slags virus du beskriver du har problemer med, har med at gemme sig helt ude i master boot recorden.
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:24 #6
Ok!... det prøver jeg så!... Du ka dit kram:d
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:25 #7
Har du problemer, så skal du endelig spørge :-)
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:31 #8
Hmmf!.. den vil ikk rigtig det der reperation!. Inden da har jeg kørt Fdisk!...,
Avatar billede espersen Novice
15. juli 2004 - 14:32 #9
hvis maskinen er med WinXP og er kommet på nettet uden at være opdateret med SP1a + kritiske updates + sasserupdate så er du højst sandsynligt ramt af virus...

Jeg ville reinstallere totalt og installere igen i korrekt rækkefølge.

Sådan gør jeg ved WinXP-installation eller repair:
Rækkefølge (uden internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation inkl. fuld formatering (ikke den hurtige)
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2)
3. SP1a installeres
4. Update pakker installeres  (Kritiske + sasser update m.fl.)
5. Aktiver WinXP firewall (eller installér en anden software ditto)
6. Tager ghost/backup af konfigurationen (med Norton Ghost)
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet
9. Installere Antivirusprogrammer osv.

Hent derfor opdateringer fra nettet inden du går igang - tag netstikket ud...

der er links i denne tråd som jeg også har bidraget til :
http://www.eksperten.dk/spm/514420
Avatar billede buddy45 Juniormester
15. juli 2004 - 14:33 #10
Hvis du har Sasser, så start i 'fejlsikret med netværk' (F8 under opstart).
Kør denne: http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FxSasser.exe.
Få opdateret din Antivirus og opdater din windows på Widnows Update.
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:35 #11
hvordan kan du da installere SP1a uden at gøre det over nettet?????
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:36 #12
Det er først muligt at køre Repair efter der er smidt system på.
Avatar billede espersen Novice
15. juli 2004 - 14:37 #13
du skal ikke hente Sp1a via nettet med en uopdateret WinXP : man henter Sp1a + samlingen med kritiske updates + sasserupdate ned som exe-filer inden man går i gang (eller fra en anden PC) - her er de ;

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 125 mb til d-drevet)
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp1/network.mspx

Update-pakke (samling af kritiske updates til XP; vælg dit sprog og download filen på ca. 10 mb til d-drevet) : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Sasser-update (opdatering der hindrer Sasser-viruset ved at lukke huller i Windows)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549EA9E-DA3F-43B9-A4F1-AF243B6168F3

Som sagt : Gem ikke disse filer på c-drevet (eller skrivebordet), da hele indholdet på c-drevet slettes ifm. formateringen.
Avatar billede squashguy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:37 #14
Hvis du har en fuldstændig nyformateret og ren maskine, og du sikrer dig den er beskyttet af firewall inden du kobler den på nettet, kan du godt gå på windowsupdate uden at blive smittet
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:40 #15
http://www.microsoft.com/security/incident/sasser_printxp.mspx her er den rækkefølge som Microsoft anbefaler, i tilfælde af at man er blevet ramt af Sasser !
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 14:40 #16
Jamen i har forstand på det her kan jeg se!!!.. men er her nogen af jer som har forstand på Raid????
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:41 #17
Hvad vil du vide ?
Avatar billede pimpz Nybegynder
15. juli 2004 - 14:52 #18
http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/products/guides/netwk?c=dk&l=da&s=bsd&~section=007 dette kan give dig et lille indblik i emnet.
Eller har du nogen konkret spørgsmål til emnet ?
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. juli 2004 - 15:02 #19
Godt så!.. det er fordi jeg egentlig gerne vil køre raid på mit system, men når jeg endelig er igang med at installere, og den finder de 2 hardiske jeg køre raid, så vil den ikk formatere den "1" hardisk, kan det ha noget med at de ikke er formateret ordentlig, ikk hurtig men den langsomme måde!...
Avatar billede pimpz Nybegynder
16. juli 2004 - 10:40 #20
Hvordan går det ellers med bekæmpelsen af virusen ?
Avatar billede kelroy Nybegynder
16. juli 2004 - 12:53 #21
Det går ikk impornerende godt..!.. dvs. efter jeg har lavet en ny master bootrecord, så vil den ikk installere på den hardisk!...
Avatar billede pimpz Nybegynder
19. juli 2004 - 09:26 #22
har du både lavet ny master bootrecord og boot ?
Avatar billede pimpz Nybegynder
14. september 2004 - 14:28 #23
Hello ??
Avatar billede espersen Novice
05. oktober 2004 - 16:56 #24
hvordan går det ?
Avatar billede kelroy Nybegynder
17. oktober 2004 - 16:46 #25
Den er i vinkel nu!