Avatar billede watts Nybegynder
15. juli 2004 - 09:56 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

WLAN løsning til to huse 50 meter fra hinanden

Jeg er interesseret i at få trådløst netværk til at dække på to huse som ligger 50 meter fra hinanden.

Der skal ikke oprettes to separate bredbåndslinier, da det er de samme mennesker som bor i de to huse. Så vidt jeg husker er der noget med at man kan bro-koble 2 eller flere access points, så man kan dække et større område.

Er dette korrekt og er det den bedste løsning til ovenstående problem?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. juli 2004 - 10:11 #1
Se denne artikel: http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20040527.html

Afstanden kan blive et problem. Du kan være nød til at sætte eksterne antenner på bygningerne!
Avatar billede watts Nybegynder
15. juli 2004 - 10:17 #2
Jeg læste i en anden tråd på xperten at der er følgende muligheder:

1: Sæt bedre antenner på
2: trække et netkabel til og sæt et AP der.
3: købe 2 accesspoint forbinde dem med krydset kabel også sæt dem så begge huse har signal i de rum som der skal være forbindelse fra. (du skal sikre dig at mindst det ene under støtter bridging)
4: Købe en repeater også sæt den så den kan række til det andet hus.
Avatar billede ierikk Nybegynder
15. juli 2004 - 10:48 #3
jeg har en ADSL der går ind til min router, type BEFW11S4 trådløs cable router fra www.elsborglink.dk, routeren er placeret på loftet, kabel forbundet til min egen computer, 3 naboere har hver en WUSB11 wireless Usb adapter, 1 nabo der bor ca 50 meter væk har en WET11 wireless Ethernet Bridge, den er plac højest mulig mellem gitterspær, alle huse er 1 etager rækkehuse, til ham der bor 50 meter væk valgte vi wet11 på grund af længere afstand og at der er nogle huse imellem, det har vi kørt med ca 16 mdr, det virker fantatisk godt, og så er billigt, se priser på elsborglink
vi har ingen udendørs antenner
Avatar billede watts Nybegynder
15. juli 2004 - 11:02 #4
WET11 kan jeg ikke helt forstå hvordan virker. Er det forstået korrekt at den placeres så den kan modtage signal fra den trådløse router, således at den så at sige forlænger signalet fra routeren.
Den computer som kobles op på WET11 kobles op trådløst over et WLAN netkort.

Korrekt?
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2004 - 13:00 #5
Nej det er ikke korrekt hvis du kun bruger 1 wet11 med mindre at den understøtter Repeater funktion, ellers skal du have et alm. accesspoint og en wet11. eller WAP54G fra linksys den har også repeater funktion så vil den kunne erstatte 3: (det du selv skrev) og det er mig som har skrevet det du har listet op.
Avatar billede watts Nybegynder
15. juli 2004 - 13:34 #6
Kenp-> Da jeg i forvejen har en WAP54G stående er jeg meget interesseret i at få den implementeret i løsningen. Det vil sige at jeg blot har behov for en WET11 og så skulle det være muligt at udvide nettet til begge huse ved at sætte WET11 ved ADSLstikket og WAP54G i det andet hus som repeater.
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2004 - 13:54 #7
Det jeg vil anbefale helt præcist det er købe en WAP54G mere! for så køre det hele på samme hastighed, for WET11 køre kun 11 mbit.

så hos dig placer du dit WAP54G så det har bedst mulig sendeforhold til nabo huset og det skal sættes op som et alm. accesspoint.

i nabo huset, placer du så det andet WAP54G og sætte det op som repeater så skulle det kunne funger (forudsat at de kan række til hinanden)

Men inden du beslutter dig helt! har de så et kablet netværk i hus 2? (altså trukket netværkskaber til computerne som bliver samlet 1 sted, hvis ja, så kan du nemlig nøjes med at sætte det op som bridge i stedet for)
Avatar billede watts Nybegynder
15. juli 2004 - 13:56 #8
Det vil sige at for at tilslutte WAP54G til ADSL'en har du glemt at nævne indkøb af Router ikke sandt?

Der er ikke trukket netværkskabler i det andet hus og jeg er i øvrigt også interesseret i at have trådløst net derovre og så nytter det jo ikke noget med kabler.
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2004 - 14:02 #9
jeg troede du havde en router :) så i stedet for WAP54G til hus1 køber du så bare WRT54G den er både router og Accesspoint.

så nøjes du bare med WAP54G i hus2
Avatar billede watts Nybegynder
15. juli 2004 - 14:07 #10
Mange tak. Håber i begge er tilfredse med fordelingen