Avatar billede niko_nielsen Nybegynder
15. juli 2004 - 01:20 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

køling af extern harddisk

jeg har lige erhvervet mig en fin extern harddisk på 200 gb... jeg er bare ved at blive lidt træt af den summenede lyd der kommer fra dens blæser, der for vil jeg gerne vide om det er voldsomt vigtigt at blæseren er sluttet til???

mærket af produktet er "Performance Microdisc"... men selve harddsiken er maxtor.

håber i kan og vil hjælpe mig

ps. hvis i ikke kan svare på mit sp. vil jeg blive glad hvis nogen kan give mig et link til en hjemmeside hvor de har et stort udvalg af blæser... så jeg evt. kunne erstatte den (diameter 3-4 cm)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
15. juli 2004 - 08:26 #1
Hejsa
Det er praktisk talty umuligt at finde en 30-40 mm blaeser som ikke larmer - jeg har en ekstrn harddisk-skuffe, og jeg har ingen problemer efter jeg har koblet blaeseren fra.

Skipper
Avatar billede levithan Nybegynder
15. juli 2004 - 11:45 #2
hvis du vil forlænge levetiden på din harddisk bør du bruge køling. Harddiske har tendens til at blive meget varme og det er ikke godt i længten. Det kan give dårlige sektorer hvis den bliver forvarm.
Avatar billede niko_nielsen Nybegynder
15. juli 2004 - 11:53 #3
tak for jeres svar...
Avatar billede zenze Nybegynder
16. juli 2004 - 00:12 #4
Pabst har en lownoise 40mm blæser, som dog er lidt højere end de de gængse modeller. Jeg har 2 stk. som skal sættes i et luftindtag foran en harddisk bay. Pabst er her:
http://www.papst.de/products_luefter_dcaxial01.html
.. og Pabst 412/2 blæserne er købt hos Studiedata:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP010&Fane=SILENT,SIFA