Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 22:46 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Bærbar PC: Pentium 4 eller Celeron?

Jeg overvejer at købe en bærbar computer. Men spørgsmålet er så bare hvilken en det skal være? Jeg vil helst ikke bruge mere end 6000-7000 kr. Jeg kan se på edbpriser at man kan få en del til den pris, bl.a. en Compaq til 6495,- http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13372

Som I kan se sidder der en P4 1,8 GHz processor i denne maskine, hvilket jo ikke lyder dårligt. En anden jeg synes lyder interessant er: Acer med 2,6 GHz Celeron http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68396

Hvis man sammenligner de to CPU'er så kører de begge med en bus på 400 Mzh, celeronens clockfrekvens er dog 1 Ghz over P4'erens . Hvis det ellers er ligesom ved de stationære PC'er, så er Bus'en i en Intel  4-speed'et, dvs. de begge kører med en reel FSB på 100 MHz?? Vil det så stadigvæk være bedst at købe maskinen med P4'eren, trods den lavere clockfrekvens? Ved godt at Celeron har et dårligt ry, men???

På forhånd tak!
Avatar billede d_pro Nybegynder
14. juli 2004 - 22:49 #1
Jeg ville vælge den med en P4, har hørt rigtigt mange rygter om at celeron er meget langsom. Hvis det så var en P4 mobile, så ville den sparke røv!
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 22:54 #2
Tak. Hvad er forskellen på mobile og den der sidder i compaq'en?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:01 #3
Ville holde mig til P4 af de...
Men ellers se om du ikke kan finde en billig bærbar med centrino teknologi...
det er creme :D
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:02 #4
tja.. men er de ikke i en lidt højere prisklasse?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:03 #5
Jo... og i en højere nydelses klasse!
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:06 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 23:08 #7
Helt ærligt tvivler jeg på at du kan købe den maskine. En 1.8 GHz P4 tilføjet
edbpriser 12-12-2002 - der er en stor risiko for at den ikke sælges
længere og skulle have været fjernet.

Jeg tror også at den nye Celeron er hurtigere end den gamle P4.

Men jeg vil nok sige enten en ny P4 hvis batteri tid ikke betyder
noget eller en Centrino hvis batteri tid betyder noget.
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:10 #8
Den er lige faldet 3000 kroner i denne uge så jeg er sikker på at man kan købe den
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juli 2004 - 23:18 #9
Det er rigtigt. Sorry.

De har så en eller flere stående som de ikke har fået solgt.

Jeg vil absolut fraråde at købe så gammel en laptop.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:19 #10
Men fonzie, hvis jeg var dig, så ville jeg spare lidt længere op.. og købe noget ordentligt.. til 11-12.000...
kan varmt anbefale centrino, kører selv med en 1.6GHz... og den sparker bare røv! :D
Men kig lidt rundt her: http://laptop4u.dk/
husk også at det er MEGET smart at tegne en extra forsikring på din bærbar der dækker alt...
har gjort det ved mine bærbare... og har ikke fortrudt det indtil nu!
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:23 #11
ja muligvis.. Jeg skal kun bruge den på uni, hverken til at spille eller noget - Der har jeg min "up to date" stationære:) Så jeg går nok bare efter en billig.. Men kan I da anbefalde nogle bærbare med centrino? (husk ikke alt for dyr)
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:26 #12
Jeg har lige set på laptops.dk at CPU'en er en Intel P4 1,8GHz mobile.. Hvad vil det sige at CPU'en er af modellen mobile?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:28 #13
Så skal du nok overveje ikke at tage P4... har haft P4 bærbar... P4 er ikke just den mest velegnede til bærbare i støjsvage miljøer...
Sådan en kræver jo stadig køling som en alm. p4 og larmer også derefter... har jeg fået klager for fra mine klasse kammerater...
Ved ikke hvordan det er med celeron... men centrino er dejlig støjsvag for mig...
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:30 #14
Ok. Savner stadigvæk et svar på hvad forskellen er på P4 og P4 mobile???
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:34 #15
Er det toshiba'en du tænker på?
For det er den eneste P4 mobile jeg kan se på siden...
resten af den er Pentium M (centrino)
Skal måske lige nævne at centrino som sådan jo ikke er en cpu, men en teknologi, der indeholder pentium m som del komponent. (ret mig hvis dette er forkert ;) )
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:36 #16
http://www.laptops.dk/?s=266 Af en eller anden mærkelig grund kan man kun komme frem til denne side via edbpriser.. mystisk
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:43 #17
Hmmm... så kan det jo være at arne_v har ret alligevel?
Skriv evt. en mail til dem...
De må jo som forhandlere kunne forklare dig forskellen...
skriv gerne deres svar herinde, så andre kan få glæde af det ;)
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:49 #18
Men der står at de kan levere varen den 23-07, men det kan selvfølge også være sidste år...:)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
14. juli 2004 - 23:50 #19
Tjoe... ring til dem imorgen...
Avatar billede fonzie Nybegynder
14. juli 2004 - 23:51 #20
jeps.. godnat
Avatar billede g-p Nybegynder
15. juli 2004 - 01:36 #21
Pentium M = Mobile og de nye Pentium M Dothan bruger langt mindre strøm og har 2MB  2MB Cache, hvor de gamle kun havde 1MB Cache.

Hvis du kun vil bruge 6-7000 bliver du nød til at nøjes med en 14" skærm, men køber du en Intel Celeron M (Yder som Intel Celeron 2.2Ghz) her står M også for mobile, så kan du få en 15" som blev BEDST I TEST Datatid june 04. pris og data finder du her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93555
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 08:01 #22
Det hele kommer an på dine krav og penge pung.

Skal du have en spille maskine så SKAL du over 10.000 og et 9600 kort eller 9700. Om det har 64MB eller 128MB vil du ikke mærke forskel på tro mig.

Banias fåes pt også kun til 1.7GHZ hvorimod dothan hopper på 1,6-1,7-1,8 og 2,0Ghz

Til at starte med skal Pentium M fremstilles med 90 nanometer teknologi. Denne processor med kodenavnet Dothan skulle faktisk have været på markedet i dette kvartal, men Intel fandt nogle problemer med designet, så teknikerne måtte tilbage til tegnebrættet. Derfor er Dothan forsinket til andet kvartal.

I forhold til første generation Pentium M med kodenavnet Banias vil Dothan byde på højere ydelse, blandt andet på grund af højere clockfrekvens og en 533 MHz systembus, men ellers er der ikke den store forskel.

Dothan er at foretrække fremfor Banais kernen .... Da Dothan er lavet til 400 Mhz FSB og derfor giver ekstra ydelse - men det er ikke en stor forskel - og slet ikke noget jeg selv ville give mere for. Dothan skulle udvikle en smule mindre varme Jeg mener forskellen er mellem ca 21w (Banais) og ca 24,5w (Dothan), men når Dothan så har 1mb større l2 cache giver det også lidt ekstra power.
Men forskellen vil primærk kunne mærkes ved ekstremt cpu afhængige ting, som fx enkodning af mp3 filer, film eller lignende
Men glem disse ting til de beløb du figurere med :-)

Hvad angår celeron så er den stadig en skrabet version fra Intel. Forbedret ja - men ikke noget jeg vil anbefale i laptops!! :-)
Znote er pt lige på tilbud denne tid så måske frister den for nogen http://www.prc-direct.dk/

g-p--> hvad angår omregning kan du ikke definere det så kontant. Der findes ikke nogen direkte omregning nogen steder.
Det firma jeg tester maskiner for har udarbejdet denne - for når det kommer til stykket er det jo et ca skøn, samt hvad man kan se ud fra de "points" den scorer i diverse benchmark programmer.

man siger generelt at en 1.4Ghz svarer til en 2.0-2.2Ghz P4 nw, og en 1.7 til en 2.6-2.8Ghz P4 nw og så fremdeles. Men det kommer også helt an på hvad man laver, da pentium-m især gør god brug af den store level2 cahce som den indeholder(1Mb for den alm og 2Mb for den nye med dothan kerne)
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 08:05 #23
Skal den kun bruges til skolearbejde/surf på nette og lidt små ting, kan du godt nøjes med en billig maskine. Om det er Centrino eller ej betyder intet i dette tilfælde.

Men forvent ikke noget guf til de små priser.
Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.

Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.
Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.

personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4.
Det du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine.

Læs evt denne køberguide..http://www.ebruger.dk/artikler/artikel.asp?artikelID=35

Ha en god dag

//Freehelp
Avatar billede fonzie Nybegynder
15. juli 2004 - 11:18 #24
Mange tak for hjælpen..
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 11:19 #25
Jeg hopper over point så fordel dem bare mellem de andre deltagere
Avatar billede fonzie Nybegynder
15. juli 2004 - 16:58 #26
Så skal de lige kaste et svar ud
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 17:01 #27
Tager mod karma hvis du mener - men der er ingen tvang :-)

Ha det godt

//Freehelp
Avatar billede webmasterdk Praktikant
15. juli 2004 - 19:16 #28
Freehelp > Det gør vi alle gerne ;)

Fonzie > Hvis du mener jeg har fortjent point er du velkommen.
Fik du ringet til forhandleren?
Avatar billede freehelp Praktikant
15. juli 2004 - 19:20 #29
Webmasterdk> jammen så får du da bare en point af mig. Den support du gav her er da som den skal være :-)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
15. juli 2004 - 19:31 #30
freehelp > Takker da mange gange for min første karma :)
Er da glad for at kunne hjælpe folk ;)
Avatar billede fonzie Nybegynder
15. juli 2004 - 23:52 #31
Nej jeg har ikke haft tid, men jeg gør det nok en af dagene.. Endnu en gang tak.. håber du har fået din point, er tit i tvivl om de nu bliver givet, da der bliver ved med at stå at jeg skal acceptere eller afvise svaret selvom jeg har accepteret... mystisk.. ciao
Avatar billede fonzie Nybegynder
16. juli 2004 - 00:00 #32
den gider bare ikke acceptere det svar..hmm
Avatar billede fonzie Nybegynder
16. juli 2004 - 00:01 #33
hehe jeg skal jo bare trykke på navnet... doh doh