Avatar billede carstens2004 Nybegynder
14. juli 2004 - 19:35 Der er 14 kommentarer

Fra CD til Wav til Mp3 ?

Jeg vil have mine CD'er lagt på min harddisk på min pc så jeg opnår flere fordele

1) jeg får en database over min musik
2) jeg slipper for mine cd'er - kan afvikle musikken direkte fra min pc
3) jeg kan bruge en Mp3 afspiller

Da jeg ønsker at have original lyden eller den tættest på samt at jeg ønsker at "fremtidssikre" min musik sådan at jeg som udgangspunkt er bedst stillet overfor fremtidens krav, nye teknlogi, fil formater etc ja så er mit spørgsmål om jeg skal optage alt som Wav filformat som så kan konverteres til Mp3 for den del som skal bruges på en Mp3 afspiller. Resten kan fungere som musikdatabase for brug på min pc og som arkiv for min musik

Er der nogen som har nogle gode råd ?
I forhold til mine ønsker og krav om at stå bedst med den musik jeg ligger på min pc ( hvis jeg nu skiller mig af med min cd samling) er det så rigtigst af mig at vælge Wav fil formattet til mit arkiv ?

En Mp3 fil kan vel ikke konverteres til Wav kun omvendt ikke eller ?

Jeg er bekendt med at Mp3 128 kbps ( cd kvalitet ) ligger tæt på cd kvalitet men ikke helt og så mener jeg at faren ved kun at vælge dette format uden wav er at jeg ikke kan gå op i kvalitet med kun ned eller blive i mp3 og med Wav kan jeg altid vælge et andet filformat - er dette korrekt forstået ?

Jeg har nemlig tænkt mig at gemme alt min musik som udgangspunkt i Wav og for en dels vedkommende også i mp3

håber på gode svar

Send gerne svar til
Carstenkudsk@jensen.tdcadsl.dk
Avatar billede belle Nybegynder
14. juli 2004 - 20:46 #1
en mp3 kan godt konverteres til wav men ikke uden det tab i lyden der allerede er i mp3 filen. en wav fil har intet tab fra cd lyden så hvis du vil gemme din musik uden tab bør du bruge wav. være dog opmærksom på at 1 minut musik fylder ca 10mb så der skal bruges en del plads.
128kbps er langt fra cd kvalitet. der skal du op på 192 eller mere (variabel bitrate med 192 som minimum er en god ting)

håber du kan bruge det til noget...
og et godt program til at rippe dine cd'ere enten i wav eller mp3 (eller begge dele samtidif) er audiograbber
Avatar billede henninga Novice
14. juli 2004 - 23:12 #2
Link til audiograbber guide på dansk samt links: http://www.abmedia.dk/video/audio.htm

Iøvrigt rigtigt hvad [belle], og du selv, skriver.
HenningA
Avatar billede wickedd Juniormester
14. juli 2004 - 23:15 #3
Kan kun anbefale cdex til ripping (http://www.cdex.n3.net)
Avatar billede dpg Nybegynder
15. juli 2004 - 09:39 #4
EAC er også et super program til cd-ripping: http://www.exactaudiocopy.de/ (er på engelsk)...
Avatar billede dwr Nybegynder
16. juli 2004 - 01:57 #5
Brug exact-audio-copy (EAC) www.exactaudiocopy.de, som dpg linker til.
Installer EAC og rip dine filer til .wav format.

Fremtids-sikret encoding:
Hent RazorLAME ( http://www.dors.de/razorlame/razorlame.zip )
Så skal du hente LAME ( http://lkc.uw.hu/letoltesek/windows/lame/lame-3.96.zip )
Så udpakker du LAME i RazorLAME's dir.
Så går du ind i RazorLAME specificerer lame.exe's location til den lame.exem, der ligger i dit razorlame dir.
Så går du ind i opsætning i razorlame. Der kan du vælge en "custom setup". I den skriver du "--alt-preset standard" og sætter flueben i "only use custom settings"
Derefter encoder du dine .wav filer med RazorLAME.
Så har du en lyd, der er næsten perfekt. Det almindelige øre kan ihvert fald ikke høre forskel og 1 minut fylder kun 1,7-1,8mb i forhold til 10mb.

Så har du bevaret musik samlingen og den er fremtids-sikret og den fylder ikke mere end, at en standard computer (efter nutidens standarder) fint har plads til dem.
Din musiks kvalitet vil nu være mere begrænset af kvaliteten af dit lydkort end af der es egen kvalitet.

(Lige en forklaring af hvilken encoding jeg foreslår dig:
Det er VBR APS som står for Variable Bitrate Alternate Preset Standard. Linien "--alt-preset standard" fortæller lame.exe alt, hvad den har brug for at vide. Denne encoding analyserer filen og encoder den derefter med en algoritme. Formålet med analysen er, at der hvor der ikke er særlig meget lyd, gør den kvaliteten til f.eks. 192kbps, og der hvor der er enormt meget lyd, gør den kvaliteten til 320kbps. Sådan får du mest ud af din musik og får det til at fylde mindst muligt.)
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
16. juli 2004 - 11:07 #6
Tak for gode input. Kender i Musicmatch som bla ligger på download.com og som Ipod bruger..... ??
Avatar billede dwr Nybegynder
16. juli 2004 - 17:48 #7
Ja og jeg vil ikke anbefale det. Det eneste jeg kan anbefale er den (om noget indviklet) model ovenfor. Det er det eneste der virker med sikkerhed.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 13:36 #8
Tak for de mange svar. Jeg skal nok huske at uddele point - men har været på ferie. Men har opdaget et problem mere. Nemlig at ved optagelse af nogle cd'er opstår det noget knas ????? knas som ikke er på cd'en når jeg afspiller den på mit Hifi anlæg fra Sony.

Har spekuleret overhvad det mon kan skyldes ? Skyldes det af cd afspiller på min PC som er 5 år gammel er slidt / dårlig ? Eller er det fordi den er for varm ( når den har spillet et par timer) ? Skyldes at jeg bør indspille pladerne i forhold 1:1 og ikke indspille dem med hastighed ? bør jeg hellere indspille dem via mit Hifi anlæg og derfra optage dem ind på min PC ? Eller er den andre fejl ? opsætning af mit MusicMatch program ??  Jeg giver gerne ekstra point for gode svar. *S*
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 13:44 #9
Hvordan lukker jeg spørgsmålet og giver point ? - mit seneste spørgsmål har jeg oprettet som et nyt spørgsmål - hvad det jo egentlig er.
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
24. juli 2004 - 14:38 #10
Belle får piint . se nyt spørgsmål med knas på filerne
Avatar billede carstens2004 Nybegynder
25. juli 2004 - 14:12 #11
Se link til nyt spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/522774
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
26. juli 2004 - 20:54 #12
Hvis du er iPod bruger vil jeg anbefale iTunes. Dette program er skabt til at snakke sammen med iPod og disse to ting fungere sammen i dyb harmoni - ja nærmest som en symbiose. iTunes kan uden problemer hente sange ind fra en CD og kovertere til flere forskellige formater. Bl.a. mp3, wav, AAC (mpeg-4 Audio) og lossless compression. iTunes er fuldt ud gratis til Windows 2000 eller XP og kan hentes på: http://www.itunes.com/
Avatar billede henninga Novice
02. januar 2005 - 20:31 #13
Fandt du ud af det ????

Godt Nytår
Avatar billede belle Nybegynder
02. januar 2005 - 20:39 #14
er det lukketid på dette spørgsmål?