Avatar billede d_pro Nybegynder
14. juli 2004 - 10:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Installation af windows fejler

Hej experter,
Jeg har prøvet at installere windows xp 2 gange nu, men hver gang siger den at der mangler operativsystem. Jeg har lige haft linux inde på harddisken, og har oplevet problemet før! Men jeg kan ikke huske, hvordan jeg fik det til at virke igen. Håber i kan hjælpe mig!
Avatar billede henrikege Nybegynder
14. juli 2004 - 10:34 #1
Egentlig burde du jo kunne formatere / slette partitioner ved at boote fra din Win XP cd-rom. Desværre kan installeringsprogrammet åbenbart ikke se Linux-partitionen. Jeg vil anbefale dig at bruge en opstartsdiskette og boote fra den. Når du så står i roden C:/ , skal du køre "F-disk", hvorfra du kan slette og ændre partitioner. Slet herfra Linux partitionen og boot igen fra Win XP cd-rom'en. Husk at du igen skal installere nyt styresystem (F8), dvs. slette eksisterende partitioner (L), (E), og oprette ny (O). Herkan du så vælge Fat32 eller NTFS alt efter smag. Nu burde installationsprogrammet fra Win XP cd-rom'en komme igang. Held og lykke ;o)
Avatar billede d_pro Nybegynder
14. juli 2004 - 10:39 #2
Hmm... Jeg slettede alle min linux partitioner da jeg installerede windows! Men problemet nu er at den ikke kan finde operativsystem under opstart!
Avatar billede d_pro Nybegynder
14. juli 2004 - 10:39 #3
Nåh, et problem mere! Jeg har ikke noget diskettedrev!
Avatar billede henrikege Nybegynder
14. juli 2004 - 10:52 #4
Er den cd-rom, som du installere fra en opgraderings-cd ?, for hvis det er tilfældet, så skal der jo være et styresystem, som den kan opgradere fra. Hvis det er en "alm" Win XP cd-rom, så skal du kunne installere ved at vælge det ved at boote fra cd'en og trykke "Enter"
Avatar billede d_pro Nybegynder
14. juli 2004 - 11:09 #5
Jeg tror ikke helt du har fattet hvad jeg mener! Det er ikke en opgraderings-cd! Og jeg har installeret fra den før! Men efter at have linux inde på computeren vil den ikke komme videre med installationen efter den har været ude i den dos ligenende installation, den siger bare at der ikke er noget operativsystem!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juli 2004 - 11:12 #6
Boot på din windows cd og vælg genoprettelseskonsollen.
Log ind på din windowsinstallation (som endnu ikke er ordentligt installeret)
kør så disse kommandoer:
fixboot
og
fixmbr

fixmbr fjerner alle spor af linux boot loaderesn og det er den jeg tror der ligger og driller.
Avatar billede gchris5 Praktikant
14. juli 2004 - 12:08 #7
har en gang før haft samme problem. Løsningen var at hente et værktøj fra Harddisk producentens hjemmeside der kunne lave en "low-format" formatering af harddisken. Dvs. skrive nuller/ettere over det hele....
Avatar billede henrikege Nybegynder
14. juli 2004 - 14:40 #8
Ok, jeg har ikke fattet dit problem, jeg undskylder ;o( Ville blot hjælpe......
Avatar billede d_pro Nybegynder
14. juli 2004 - 15:52 #9
Takker for det gode svar tonnybrandt :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juli 2004 - 16:08 #10
Velbekomme og takker for point :-)