Avatar billede blackie Nybegynder
22. februar 2001 - 19:55 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Interruptkonflikt

Jeg har 10 styks med indstilling 11 i enhedshåndteringen under IRQ, er det ikke 8 for meget?
Min computer fryser fast i billed og lyd, ca hver femte minut.
Hvad gør jeg og hvordan?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
22. februar 2001 - 20:21 #1
Hvad har du 95 - 98? hvad mener du med 11 i enhedshåntering? hvad for et mobo (motherboard) det er i hvert faldt helt galt med de konflikter.
Avatar billede blackie Nybegynder
22. februar 2001 - 20:39 #2
1. Windows 98
2. Interruptsadresse 11 eller I/Q adresse (ved  ikke helt præcist, hvad det hedder.)
3. Intel Celeron 533mhz, soltek mainboard
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
22. februar 2001 - 21:08 #3
Helt klart, prøv at slette alle dine enheder under enhåndshåndteringen, genstart og lad windows detekte dem af sig selv. Det kunne godt se ud som om at du er kommet til at pille ved noget som bare skulle have ligget urørt...
Avatar billede jonaslis Nybegynder
22. februar 2001 - 21:14 #4
OK - Jeg mener Soltek er helt nede for tiden!? Der var en med prob. for nogle dage siden. Det er jo galt 10 stk. enheder med IRQ 11. Hvad er det for enheder?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
22. februar 2001 - 21:16 #5
havde ikke set det fra sune, men prøv det!
Avatar billede jonaslis Nybegynder
22. februar 2001 - 21:22 #6
Soltek er stadig nede! Jeg finder lige spm fra tidligere, prøv om du kan finde nærmere spec. om dit mobo = (Motherboard)
Avatar billede jonaslis Nybegynder
22. februar 2001 - 21:28 #7
Det spm jeg tænkte på er: http://www.eksperten.dk/spm/48159 og - Soltek er stadig nede!! Er dit mobo SL 54p5?
Avatar billede blackie Nybegynder
23. februar 2001 - 05:46 #8
Jeg gik ind og rodede lidt med noget jeg ikke har forstand på igår, skift indstilling under resourcer og satte den helt tilfældigt, da jeg startede op gik den død under opstart, sort kommandoskærm. Jeg skiftede tilbage til automatisk indstilling i fejlsikret tilstand og nu ser det anderledes ud:

seks ialt på 10
10 VIA Tech 3038 PCI til universel USB-værtscntroller.
10 Rockwell PCI modem Emmerator
10 D-Link DE-528 Ethernet PCI Adapter
3 gange 10 med IRQholder til PCI-styring

3 ialt på 11
11 AS4000 PCI Audio Device
11 Graphics Blaster Riva TNT
11 IRQholder til PCI-styring

Mit motherboard hedder Soltek SL-65DV og det eneste jeg har pillet ved er at sætte to computer i netværk med hub og har forsøgt at sætte deling til internetforbindelse, (spørgsmål er stadig åbent under internetforbindelse. Deling af internetforbindelse.)
Maskinen fryser ikke, hvis netværkskablet er trukket ud af maskinen.
Avatar billede blackie Nybegynder
23. februar 2001 - 05:52 #9
jonaslis-> Du skal ikke få mig til at rode med den slags, jeg tænker på din henvisning.
Avatar billede blackie Nybegynder
23. februar 2001 - 05:53 #10
:-)
Avatar billede jonaslis Nybegynder
23. februar 2001 - 11:08 #11
Hvor har jeg skrevet - DU - skal rode med bios?
Noget andet (ufarligt) hvor mange PCI (hvide) slot har du, ER DER LEDIGE SLOT du kan flytte netkort til, KAN du undgå det øverste lige under grafikkort? PS: Hvis!? altså (hvis) du vil (kan)du prøve at flytte netkort eller lydkortet til en anden PCI holder. Du skal så slette kortet i enhedshåndtering, slukke for PC, flytte kortet til den anden holder, starte op og installere det kort igen. Hvad siger: Start/programmer/tilbehør/systemværktøj/systemoplysninger/IRQ og (deling konflikter), det kan ikke være rigtigt dit grafikkort deler holder med lydkort osv. hvad har du på IRQ 5?
Hvis, når (DU HAR JO PRØVET) at sætte til manual i bios, så får du vel bare en lang liste med hvordan IRQ står - ik\'? Du kan da bare gå ud af bios UDEN AT SAVE! Men hvad står der ved f.eks.  IRQ 11? gentager: Forlad bios uden at save.
Avatar billede blackie Nybegynder
23. februar 2001 - 17:06 #12
Jeg har endnu ikke været i bios, men henblik på dette problem og er ikke helt nybegynder i bios, men hvad mener du med at sætte til manuel i bios.
Jeg prøver, (det er kun små hunde som prøver, de store kan)
På IRQ 5 har jeg mit modem, Rockwell.
Konflikter/deling 15 styks, vil du have det i detaljer????
Er det helt tosset?????????, skal jeg skifte styresystem????????????
Jeg vender tilbage, efter at prøvet mig lidt for frem.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
23. februar 2001 - 18:00 #13
Jeg har prøvet det meste af dagen, men SOLTEK er  sku\' nede og... der hvor man kan finde noget er det uuuhyygeligt langsomt og kun 56G2 og 67 - 75
intet om 54P5 som ellers er listet på den normale over mobo. Jeg \"TROR\" du mangler nye drivere til mobo evt. bios opdat.
Ang. manual i bios. Står der ikke: resources Controllet by (auto) - hvor du så kan skifte til MANUAL???
Jeg ville slette lydkort og netkort. Slukke og tage et af kortene ud - starte og se hvordan (om) det nu kører?
Hvordan var det med ledige slots??
Avatar billede blackie Nybegynder
23. februar 2001 - 18:25 #14
Jeg har nu flyttet netkortet og modemet.
Nu er der fire 10 e´r og tre 11 e´r.
Men har endnu ikke installeret lydkortet.
Vender tilbage.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
23. februar 2001 - 19:36 #15
1) Du skriver modem på IRQ 5 der må så være en IRQ5 PCI holder også.
2) du skriver også Rockwell modem på IRQ10 og at der er 3xIRQ10 PCI holdere??
3) een IRQ11 PCI holder?
Hvad har du: Et brun AGP slot 3 (5) hvide PCI slot og et sort ISA. Er PC\'en blevet ustabil efter du har sat nyt (flere) kort i eller hvad er der sket.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
24. februar 2001 - 11:27 #16
Du må her kunne finde de drivere der passer til DIT CHIPSET!!
http://www.biostar.com.tw/support/patch.htm
Så virker det. Jeg kan altså ikke finde det mobo
Avatar billede blackie Nybegynder
24. februar 2001 - 12:57 #17
Pu ha.... Nu kom jeg da endelig på nettet igen, har været lige ved at smide hele Lortet ud af vinduet.:-(Ustabil, det er ikke ordet, det er efter jeg har sat netkort i. Jeg har hul igennem og nu igen en internetsforbindelse og jeg har fire på¨IRQ 10 to med modemet og en IRQ-holder og en via TECH 3038 PCI til universel USB-værtscontroller.
Der er tre på IRQ 11 mit lydkort, mit grafikkort og en IRQ-holder. Hvad, er det OK?????????????

Jeg har 1 AGP 4 PCI og to ISA
Nu er jeg blevet i tvivl om motherboardet, enten hedder det SL-63AV+ eller SL-65FV+ eller SL-67EV1, jeg kan ikke finde ud af via motherboardguiden, hvad det er for et af dem.
Du er da en energisk hjælp, må man sige, Tak..
:-)

Avatar billede blackie Nybegynder
24. februar 2001 - 12:58 #18
Hov, jeg glemte at skrive at resten af adresserne er der kun en eller to enheder på.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
24. februar 2001 - 14:03 #19
Jeg skal ud nu, er meget ked af jeg ikke kan finde det soltek mobo, jeg er ikke så meget ekspert, men er MEGET overbevist om at det er drivere, prøv at se:
http://www.eksperten.dk/spm/52021 det ligner virkelig meget dit problem... og et jeg havde.
Avatar billede blackie Nybegynder
24. februar 2001 - 14:21 #20
Jeg ved ikke, hvad det er for drivere, til hvad og hvorfor??
Kan du forklarer mig det, når du er tilbage på linien, ville jeg være glad, men du svarede mig ikke på om det er godt nok som det er nu.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
24. februar 2001 - 14:30 #21
Jeg har rekvireret hjælp! Jeg tror der dukker en op der bedre kan sætte tingene på plads. Jeg ved netkort kan drille osv. men lige netop det med flere IRQ er ikke NØDVENDIGVIS et problem i sig selv. Er den stabil? Jeg tror dog stadig det vil være sagen med drivere, vent lidt og se om der kommer en?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
24. februar 2001 - 14:47 #22
De VxD og AGP drivere er altså bare gode og nødvendig til up-date
Avatar billede blackie Nybegynder
24. februar 2001 - 18:08 #23
Du har stadig ikke forklaret mig hvad det er for nogle driver, jeg skal opdaterer.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
24. februar 2001 - 22:23 #24
Jeg har ledt som en gal efter SOLTEK, de er nede! Du skriver SL 63AV,65FV+, 67EV1 alle sider med SOLTEK tager ca. 5 min.. hvis de så kommer? Jeg ville gerne skrive:Via4in1
http://www.via.com.tw/drivers/index.htm
OG TROR SELV DE ER OK! Men for fa\'en, når ikke selv du ved hvad du har så opgiver jeg at rode.
Avatar billede jonaslis Nybegynder
25. februar 2001 - 00:47 #25
Jeg har set RIGTIG MANGE Soltek motherboards med via chipset, men kan tør ikke påstå dit er.
Det er: Via 4-in-1 driver, version 4,25a med bl.a IRQ routing osv. jeg tænker på.
Avatar billede chruker Nybegynder
25. februar 2001 - 04:03 #26
blackie >> Det er lidt vigtigt at du finde ud af hvad der er for et bundkort du har. Skriv evt. den talkode ned som står nederst på BIOS\'ens opstartsbillede, hvis du ikke kan finde bundkortets betegnelse andre steder.

Det kunne også være rart at vide om computeren kørte fint nok før du installerede netkortet. Hvis ja, hvordan kører den så hvis du piller netkortet ud igen ?
Avatar billede chruker Nybegynder
25. februar 2001 - 04:08 #27
jonaslis >> Hvilken adresse har du ledt efter Soltek på siden du har haft så mange problemer ?
Avatar billede alamo Nybegynder
25. februar 2001 - 04:17 #28
Hvis du har et Soltek SL65DV har du en VIA 693+686A Bios,(står på dem) og lydkort o.b ( fås med og uden ) men det har nu ikke meget med sagen at gøre. Efter havd du skriver har du konflikt mellem dine kort og deres IRQ adr. Prøv følgende. Sæt kortene i slots i denne rækkefølge. Lyd - Net - Modem - Grafik. Grafik er vel AGP da det er Riva.
Herefter går du i Bios, Load Default opsætning. Sæt grafik til device AGP. Sæt Auto-detekt på portkontrol ( PCI/ISA IRQ-device )Save Bios og Reboote. Herefter skulle du gerne have følgende IRQ Lyd-5 / Net-9 / Modem - 10 / Audio - 11 / Grafik - 12 / herefter vil dine PCI-bridge rette sig efter det og du har 2 enheder på de adr. der er nødvendige. Hvis du ikke bruger USB portene, så luk dem i Bios, det er den ene 11.er du har. Skulle du have andre IRQ adr. så forsøg at rette dem manuelt i enhedshåndtering.
Ang. type på board plejer der at sidde en label på Bios med type betegnelse. Et SL63A er AT board
et 65FV har ZX chip ( står på den )og 67EV skulle være et slot 1 board. Håber dette hjælper dig

Avatar billede blackie Nybegynder
25. februar 2001 - 08:56 #29
Jonaslis-> Jeg har fundet en diskette, som var med computeren, computeren har været formateret tre gange siden, jeg har købt den og jeg har aldrig brugt denne diskette, som hedder 4 in 1 Via Patch, har aldrig været klar over, hvad den skulle bruges til, er det den med de driver, du taler om?????
Avatar billede blackie Nybegynder
25. februar 2001 - 09:00 #30
Jeg har foresten også Linux Caldera installeret, jeg booter enten op til Linux eller windows 98, men det vil da ikke gøre nogen forskel vel?
Avatar billede jonaslis Nybegynder
25. februar 2001 - 11:01 #31
Avatar billede jonaslis Nybegynder
25. februar 2001 - 11:04 #32
chruker>> Ovenstående var til dig.
blackie>> Ja ABSOLUT, hvis det er et Via mobo!!
Avatar billede jonaslis Nybegynder
25. februar 2001 - 11:06 #33
BLACKIE>> Undskyld Det var Via chipset jeg mente!
Avatar billede chruker Nybegynder
25. februar 2001 - 15:02 #34
jonaslis >> Det var den sidste at dine links som jeg var inde på i nat. Der kom de meget hurtigt, men nu her er der keine forbindelse.

blackie >> Hvordan virkede din maskine før du puttede netkortet i ?
Avatar billede blackie Nybegynder
25. februar 2001 - 15:19 #35
chruker->Fint, men det gør den også nu, jeg er bare ikke klar over, som jeg spurgte om tidligere, om det er OK, som jeg skrev med de fire jeg har på 10 og de tre jeg har på 11 Er det OK? Sådan står det nu.

Men jeg har stadig problemer med deling af internetforbinelse, kig her

http://www.eksperten.dk/spm/50604
Avatar billede chruker Nybegynder
25. februar 2001 - 20:17 #36
Mht. deling af IRQ numrerne, så burde det ikke være et problem hvis bare driverne er programmeret ordentlig. Det eneste der kunne være er et performance problem.
Avatar billede blackie Nybegynder
26. februar 2001 - 05:47 #37
Tusind tak for jeres hjælp, især jonalis, som har gjort et stort arbejde, tak.